• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 409291
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۷ ۰۹:۰۴
دسته: آشپزی
پرینت
ایمیل

طرز تهیه دمی لخلاخ بوشهری



 

پخت دمی لخلاخ, مواد لازم برای تهیه دمی لخلاخ

طرز تهیه دمی لخلاخ بوشهری

 

دمپخت ماهی بوشهری، دمی لَخلاخ یا در زبان محلی ماهی می یَدُم یکی از لذیذترین خوراک های پلویی بوشهر است. معمولا دمی لخلاخ بوشهری به دو صورت پخته می‌شود که تفاوت عمده آن در استفاده از لیموعمانی و تمبر هندی است. با طرز تهیه این غذای خوشمزه با ما همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه دمی لخلاخ بوشهری :

فیله ماهی شیر  ۳ تکه متوسط 
 گشنیز ریز خرد شده ۱۵۰ گرم 
 شوید خرد شده ۱۰۰ گرم  
 شنبلیله ریز خرد شده  ۱ قاشق غذاخوری
پر تمر هندی حل شده در آب ۱ لیوان‌
پیاز بزرگ خرد شده ۱ عدد
سیر ریز خرد شده ۵ حبه
آب ۲ لیوان
نمک، زردچوبه و فلفل قرمز به میزان لازم

 

طرز تهیه دمی لخلاخ بوشهری:

برنج را شسته و خیس کنید.

مقداری نمک، فلفل، مقداری زردچوبه، مقداری زعفران آب کرده و کمی آبلیمو داخل یک ظرف بریزید سپس فیله ماهی را (می توانید از انواع ماهی جنوب مثل سنگسر، سرخو یا قباد استفاده کنید)  داخل مواد بخوابانید تا مزه دار شود و بوی ضخم ماهی از بین برود. (حدود نیم ساعت کافی است).

 

پیاز را ریز خرد کرده و داخل قابلمه‌ای بریزید و تفت دهید تا طلایی شود. سپس سیر را ریز خرد کرده و به تابه اضافه کنید. زردچوبه را به پیاز و سیر اضافه کنید. سبزی های ریز خرد شده را هم اضافه کرده و تفت دهید و در آخر آب تمر هندی را داخل مقداری آب حل کنید و با مقداری نمک و فلفل به قابلمه اضافه کنید. 

 

ماهی ها را روی مواد داخل قابلمه بچینید سپس ۲ لیوان آب اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا ماهی حالت نیم‌پز شود.

 

ماهی ها را از داخل آب بیرون آورده و کنار بگذارید. آب برنج را دور بریزید و به بقیه مواد اضافه کرده و کمی هم بزنید. برای اینکه برنج‌تان نرم و شل نشود، مقدار آب قابلمه باید به اندازه‌ای باشد که فقط روی برنج را بپوشاند. بنابراین اگر آب داخل قابلمه خیلی زیاد بود مقداری از آن را بردارید و اگر هم آب کم بود کمی آب جوش به قابلمه اضافه کنید.

 

درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا برنج کمی پخته شود و آب آن کشیده شود. در این مدت هر ۵ دقیقه یک بار برنج‌ها را از دیواره قابلمه به سمت بالا جمع کنید تا گنبدی شکل شود. هنگامی که آب برنج تبخیر شد و به خورد برنج رفت ماهی‌ها را روی آن بچینید و دمکنی را روی در قابلمه‌ برنج بگذارید. چند دقیقه صبر کنید تا برنج جا افتاده و دمی لخلاخ بوشهری آماده شود.

 

منبع : kalleh.com



منبع: http://www.beytoote.com/cookery/ghazaha/make2-smoky-bushhari2.html
بازدید: 940

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top