• جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: 410585
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ ۱۰:۵۷

نقد و بررسی فیلم پارادایس

 

پارادایس

خلاصه داستان:

طلبه ای در ایران از طریق اینترنت با دختری آلمانی آشنا می شود و از این طریق قصد دارد تا به آلمان برود اما ....

کارگردان :

علی عطشانی : یکی از کارگردانان پرحاشیه سینمای ایران که بسیاری از ساخته هایش توقیف شده و پس از چند سال به نمایش درآمده اند. او سازنده فیلمهایی همچون « نگار » ، « تلفن همراه رئیس جمهور » و « پارادایس » بوده که هرکدام دو الی سه سال توقیف بوده اند. عطشانی فیلم « 1st born » نیز کارگردانی کرده که نخستین همکاری بین المللی سینمای ایران و هالیوود محسوب می شود.

نقد فیلم « پارادایس » :

« پارادایس » علی عطشانی مدتها بود که توقیف مانده و وضعیت اکران آن مشخص نبود تا اینکه پس از اعلام بررسی وضعیت آثار توقیف شده توسط سازمان سینمایی و امکان اکران و انتشار آنها، نوبت به « پارادایس » هم رسید که پس از مدتها به سینما بیاید. اثری که قصد داشته تا با استفاده از فرمول های موفق آثاری همچون « مارمولک » در سینما جایگاه خودش را داشته باشد؛ اما فیلم ابداً حتی قادر نیست تا قصه خودش را بدون لکنت روایت کند.

https://moviemag.ir/images/newsread/1397/11/15/fA1549265272.jpg

فیلمنامه « پارادایس » چنان آشفته و بی منطق است که حتی اصول اولیه قصه نویسی نیز در آن رعایت نشده است. داستان طلبه ایی  که در یک شبکه اجتماعی با یک خانم آلمانی آشنا می شود و آن خانم آلمانی نیز از او دعوت می کند به آلمان بیاید، یکی از عجیب و غریب ترین ایده هایی است که می توانست در ذهن یک نویسنده شکل بگیرد.  این ایده شاید می توانست دستمایه ساخت یک اثر کمدی صرف با حداقل منطق روایی باشد. مانند آثاری که ابداً خودشان را جدی نگرفته و به سینما می آیند تا با هر موقعیت حمایت آمیزی تنها نشاندن لبخند بر لب مخاطب را نشانه بروند. اما مشکل اینجاست که « پارادایس » خودش را جدی می گیرد!

علی عطشانی در ساخت فیلم به سراغ موضوع روحانیت و تناقضاتی رفته که شخصیت های فیلم در ایران و آلمان دچار آن می شوند. روحانیانی که برخلاف سخت گیری در داخل ایران، در آلمان وجه دیگری از دین را به نمایش می گذارند و تمام آنچه که نویسندگان فیلم در تلاش برای رسیدن به آن بوده اند، مطرح کردن انواع و اقسام سوالها در این خصوص و شنیدن پاسخ هایی است که قطعاً در راستای هرچه برجسته تر نشان دادن این تناقضات بیان شده است. سازندگان با این ترفند قصد داشته اند تا مخاطب را به فکر فرو برده و او را دچار چالش نمایند، اما مشکل اینجاست که کلیت قصهبه حال خود رها شده است!

https://moviemag.ir/images/newsread/1397/11/15/fH1549265272.jpg

در « پارادایس » ابداً نشانی از یک فیلم سینمایی منسجم نیست و ما تنها شاهد مجموعه ای از موقعیت های کمیک و گاهاً غیر کمیک هستیم که ارتباط و یکپارچگی مشخصی میانشان وجود ندارد و صرفاً تشکیل شده از ایده های پراکنده ایی است که برعکس ژست فیلمساز، ابداً تماشاگر را وارد چالش نمی کند و به اندوخته های او نمی افزاید چراکه تماشاگر چند مرحله از سازندگان جلوتر بوده و تناقضاتی که در فیلم با زبان طنز بیان می گردد، یک نسخه ساده و به شدت کنترل شده و محدود است که در نهایت نیز به سرانجام نمی رسد.

بازیگران فیلم نیز نتوانسته اند اثر را از سقوط نجات دهند. حضور مهران رجبی در نقش یک روحانی به نظر بهترین انتخاب ممکن برای ایفای نقش می آمده و سوابق مهران رجبی نیز می تواند گواه این ادعا باشد. اما او هرگز تبدیل به شخصیت نمی گردد و در حد یک تیپ به شدت تکراری باقی می ماند. جواد عزتی و دیگر بازیگران نیز وضعیت بهتری از مهران رجبی ندارند و همگی براساس شخصیت های تک بعدی بنا شده اند که شرح وظایف آنها از ابتدای فیلم تا انتها نیز تغییری نمی کند!

https://moviemag.ir/images/newsread/1397/11/15/lY1549265272.jpg

« پارادایس » اثر ضعیف و سطحی است که قصد دارد تلنگری به تفکر جامعه بزند اما خود بهتر از تماشاگر می داند که می بایست در نهایت مسیر فیلمنامه را به سمت و سویی هدایت نماید که بتواند رنگ اکران را ببیند. از این جهت مجموعه محتوای « پارادایس » جز یک شوخی لوس و بی مزه و  البته بسیار کنترل شده با سوژه ای که با احتیاط به آن نزدیک می شود نیست. در بهترین حالت ممکن فیلم جدید عطشانی می بایست سر از شبکه نمایش خانگی در می آورده با صورت ویدئویی عرضه می شده است، اما بهرحال در پرده عریض سینما به نمایش درآمده بی آنکه مناسبتی با آن داشته باشد.

 

                                                                

 منتقد : میثم کریمی                                                      

سایت " مووی مگ "

 

نام فیلم : پارادایس

پارادایس

کارگردان : علی عطشانی

فیلمنامه : مهدی علی میرزایی و علی عطشانی

تهیه کننده : علی عطشانی

مدیر فیلمبرداری: مرتضی غفوری

بازیگران :

مهران رجبی

جواد عزتی

و...


منبع: https://moviemag.ir/cinema/movie-reviews/iran/23196-نقد-و-بررسی-فیلم-پارادایس
بازدید: 998

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top