• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 411059
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ۱۰:۳۹

حس حسادت در رابطه عاطفی را چگونه کنترل کنیم؟

برترین ها - ترجمه از پردیس بختیاری: حسادت شکنجه ‌ای است که هر دو طرف رابطه را درگیر می ‌کند. یکی آرامشش را از دست می دهد و دیگری فکر می‌ کند ناعادلانه مورد قضاوت قرار گرفته است. از این رو نباید ساده از این احساس گذشت. اگر شما هم در رابطه عاطفی تان به مراتب این حس را تجربه می کنید، بهتر است که در ادامه مطلب همراه مان باشید. ما در اینجا کارهایی را که حس حسادت شما را کنترل می کند، برایتان آورده ایم.

تفاوت میان حسادت و حسادت جنسی را بشناسید

حس حسادت در رابطه عاطفی را چگونه کنترل کنیم؟

حسادت(envy) و حسادت جنسی(jealousy) متفاوت هستند، ولی اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می ‌شوند. باید تفاوت میان حسادت و حسادت جنسی یا احساس مالکیت را بدانید تا تشخیص دهید چه احساسی دارید. حسادت جنسی، واکنشی نسبت به تهدیدِ از دست دادن چیزی است که دارید و اغلب در ارتباطات انسانی رخ می‌ دهد، ولی حسادت واکنشی است نسبت به نداشته‌ هایتان که می ‌خواهید داشته باشید. برای نمونه، حسادت جنسی زمانی به شما دست می‌ دهد که فکر می‌ کنید همسر شما به فرد دیگری علاقه دارد، ولی حسادت وقتی رخ می دهد که دوست خود را سوار بر خودروی گران ‌قیمت و جدیدی می ‌بینید. آنچه ما در این مطلب به آن می پردازیم، حسادت جنسی ست.

به افکار منفی خود دستور «ایست» بدهید

حس حسادت در رابطه عاطفی را چگونه کنترل کنیم؟

زمانی که حس حسادت ما برانگیخته می شود، ذهن ما شروع به داستان سرایی می کند. در آن لحظه هزاران فکر به ذهن ما خطور می کند، فکرهایی که ممکن است منجر به عکس العمل های اشتباه شود. در این شرایط، ساده ترین کاری که باید بکنید این است که به فکرتان دستور «ایست» دهید. یعنی هر زمان که فکرتان شروع به منفی بافی کرد، بلند به خودتان بگویید: «بس است»

تغییرات بدن تان را دریابید

حس حسادت در رابطه عاطفی را چگونه کنترل کنیم؟

بدن ما به احساسات مختلف، عکس العمل نشان می دهد که حسادت نیز از آن مستثنی نیست. زمانی که ما دچار حس حسادت می شویم، فشار خون مان بالا می رود، ضربان قلب مان شدت می یابد، تنفس مان تندتر می شود و تمایل مان به خوردن شیرینی جات نیز افزایش می یابد. گاهی شاید خود شما متوجه نشوید که دچار چنین حسی شده اید اما از روی این نشانه های می توانید آن را تشخیص دهید.

انرژی تان را تخلیه کنید

حس حسادت در رابطه عاطفی را چگونه کنترل کنیم؟

حسادت ما را تبدیل به یک بمب پر از انرژی می کند. در این شرایط اگر آن را تخلیه نکنیم، ممکن است که خودش را در عصبانیت یا به شکل های بدتر دیگری نشان دهد، بنابراین بهتر است قبل از آن که این انرژی فوران کند، آن را تخلیه کنیم. فعالیت هایی مانند دوش گرفتن یا ورزش کردن می تواند این انرژی منفی را از ما دور کند و موجب آرامش مان شود. پس از این کار، ما خیلی راحت می توانیم حسادت مان را نیز کنترل کنیم.

به دنبال حقیقت باشید

حس حسادت در رابطه عاطفی را چگونه کنترل کنیم؟

زمانی که حسادت شما برانگیخته شد، وقت آن است که به دنبال حقیقت باشید. ذهن شما چه می گوید؟ آیا با حقیقت ماجرا هماهنگی دارد؟ ممکن است همسر شما با دوستانش به بیرون برود و شما تصور کنید که او از بودن با شما خسته شده است. اما این طرز فکر شما حقیقت ندارد، بلکه تنها تفسیر ذهن شماست. بنابراین بهتر است که با خودتان صادق باشید. آنچه می دانید، آنچه نمی دانید و آنچه ذهن تان به شما می گوید را در کنار هم بچینید تا به حقیقت برسید. تا زمانی که در مورد واقعیت ماجرا مطئمن نشدید، دست به هیچ اقدامی نزنید.

به دنبال ریشه حسادت تان بگردید

حس حسادت در رابطه عاطفی را چگونه کنترل کنیم؟

حس حسادت را نباید نادیده گرفت. زمانی که شما نسبت به شریک زندگی تان دچار حسادت می شوید، بدین معنی ست که چیزی اشتباه است، از این رو نباید به سادگی از آن بگذرید. در واقع شما بیشتر از زمان حال باید به گذشته تان نگاه کنید. به راستی چه چیزی شما را آزار می دهد؟ شاید چیزی که ناراحت تان می کند به دوران کودکی تان باز می گردد. به عنوان مثال پدر شما به مادرتان خیانت کرده، از این رو هر زمان که همسرتان به بیرون از خانه می رود، شما به او شک می کنید. بنابراین اگر حس حسادت شما به مراتب برانگیخته می شود و برایتان آزار دهنده است، بهتر است که به دنبال ریشه آن باشید.

از حسادت تان درس بگیرید

حس حسادت در رابطه عاطفی را چگونه کنترل کنیم؟

وقتی دلیل حسادت خود را کشف کردید، می ‌توانید به شکلی سازنده با آن برخورد و آن را به چیزی مثبت تبدیل کنید. استفاده از حس حسادت، برای تعیین اهدافی واقع ‌گرایانه و دست ‌یافتنی به شما کمک می ‌کند تا احساسات منفی خود را رها و برای تغییری در زندگی ‌تان تلاش کنید. به عنوان مثال، اگر می بینید که شریک زندگی تان در حال صحبت با جنس مخالف است، شما نیز با لبخند به کنارش بروید و در مکالمه آنها شریک شوید یا اگر احساس می کنید که او به اطرافیانش بیش از شما توجه می کند، به ظاهرتان اهمیت بیشتری دهید و اعتماد به نفس تان را بالا ببرید. اگر بتوانید تغییرات لازم را در مقابله با این حس در خودتان ایجاد کنید، خیلی زود می فهمید که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

منبع: womansday


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/838401/حس-حسادت-در-رابطه-عاطفی-را-چگونه-کنترل-کنیم
بازدید: 809

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top