• سه شنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - 2019 August 20
کد خبر: 412768
تاریخ انتشار: جمعه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ ۱۵:۲۶
دسته: آشپزی
پرینت
ایمیل

طرز تهیه کشک بادمجان کم‌ روغن

برترین‌ها: کشک بادمجان یا دیپ بادمجان یکی از غذا‌های اصیل ایرانی است که بخاطر تعداد مواد تشکیل دهنده کم و مزه عالی مورد استقبال اکثریت مردم جامعه است. این غذای ساده و در عین حال مقوی هم به عنوان یک پیش غذا و هم به عنوان یک وعده اصلی همراه با نان سرو می‌شود.

کشک بادمجان به دلیل وجود بادمجان با فیبر فراوان و کشک که یکی از منابع غنی کلسیم است یکی از غذا‌های در خور توجه به لحاظ تغذیه است، اما با این وجود به دلیل سرخ شدن بادمجان‌ها و سایر مخلفات آن موجب سنگین و چرب شدن این غذا و در عین حال کاهش ارزش تغذیه‌ای آن می‌شود. بعضی از افراد بادمجان را روی شعله گاز یا حرارت ذغال کبابی می‌کنند، سپس با جدا کردن پوست آن در آب سرد، آن را با پیاز داغ، سیر داغ و کشک مخلوط می‌کنند. اما بسیاری افراد از جمله نگارنده علاقه‌ای به این روش ندارند و طعم دودی بادمجان همراه با کشک برای آن‌ها دلپذیر نیست بنابراین روش‌های دیگر را امتحان می‌کنند. من مطمئنم که اکثر شما روش‌های سرخ کردن بادمجان به صورت رژیمی را می‌دانید به همین خاطر من هم یکی از روش‌های کم روغن را برای درست کردن کشک بادمجان انتخاب کردم که به نظرم به امتحانش می‌ارزد.

مواد لازم:

  • بادمجان: ۵۰۰ گرم
  • کشک: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۱ عدد بزرگ
  • سیر: ۵ حبه
  • زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری
  • روغن مایع: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری + ۱ قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری
  • نعناع: ۱ قاشق غذاخوری
  • زرشک: ۱ قاشق غذاخوری
  • گردو: ۲ عدد (اختیاری)
افطاری روز بیست و سوم ماه رمضان؛ کشک بادمجان کم روغن

طرز تهیه:

۱. بادمجان‌ها را پوست بگیرید، اما سر آن‌ها را جدا نکنید. در قابلمه‌ای آب کافی بریزید. ۱ قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید. حالا بادمجان‌ها را داخل آب بریزید. شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش آید. پس از جوش آمدن آب زیر گاز را کم کنید.

افطاری روز بیست و سوم ماه رمضان؛ کشک بادمجان کم روغن

۲. پس از پخته و آب پز شدن کامل بادمجانها، آن‌ها را داخل آبکش بریزید و بگذارید مدتی بمانند تا آب آن‌ها خارج شود. پس از خارج شدن آب رویی آنها، بادمجان‌ها را خیلی آرام با دست فشار داده تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

افطاری روز بیست و سوم ماه رمضان؛ کشک بادمجان کم روغن

۳. داخل ماهیتابه ۲ قاشق غذاخوری روغن بریزید. پیاز را خلالی کرده و داخل روغن بریزید تا سرخ شوند. موقع سرخ کردن پیاز، حرارت گاز باید کمتر از متوسط باشد. ابتدا بگذارید روی گاز بمانند و تا چند دقیقه اصلا به آن‌ها دست نزنید. بعد از اینکه کمی آب آن‌ها کم شد، پیاز‌ها را کمی بهم بزنید تا سرخ شوند، بعد از سرخ شدن پیاز‌ها را خارج کنید. سیر را حلقه حلقه کرده داخل روغن مانده از پیاز سرخ کنید.

افطاری روز بیست و سوم ماه رمضان؛ کشک بادمجان کم روغن

۴. پس از سرخ شدن سیر‌ها را از ماهیتابه خارج کنید. نیمی از روغن را دور بریزید، بادمجان را داخل ماهیتابه بریزید و سرخ کنید. این سرخ کردن تنها به منظور کمی تفت خوردن و رفع بیمزگی بادمجان آب پز است. حالا ۱ قاشق چایخوری زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را به آن اضافه کنید.

افطاری روز بیست و سوم ماه رمضان؛ کشک بادمجان کم روغن

۵. حالا ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری کشک به آن اضافه کنید. از این جهت می‌گویم ۱ تا ۲ قاشق، چون عده‌ای دوست دارند کشک بادمجان پر کشک باشد بعضی هم دوست دارند، میزان بادمجان آن بیشتر باشد.

افطاری روز بیست و سوم ماه رمضان؛ کشک بادمجان کم روغن

۶. حالا کشک را با بادمجان کاملا بهم بزنید. کمی آب به آن اضافه کنید و زیر گاز را خیلی کم کنید تا آب بخار شود. این کار کمک می‌کند که کشک کامل به خورد بادمجان برود. حالا مقداری از سیر داغ و پیاز داغ را که درست کرده بودیم به محتویات ماهیتابه اضافه می‌کنیم. در حین بخار شدن آب هم مقداری نعناع داغ درست می‌کنیم و در آخر به کشک اضافه می‌کنیم. نعناع داغ تاثیر خوبی روی مزه کشک بادمجان دارد. در انتهای کار مقداری گردوی خرد شده به غذا اضافه می‌کنیم.

۷. زرشک را از قبل کمی می‌خیسانیم تا حدی که نرم شود و خاک و شن آن خارج شود. حالا با کمی روغن آن را سرخ می‌کنیم تا حدی که براق شود. می‌توانید ۱ قاشق چایخوری شکر را با آبلیمو مخلوط کرده و در انتها روی آن بریزید. شکر باعث کاهش ترشی زرشک و در عین حال براق شدن آن می‌شود. در انتهای کار موقع سرو، زرشک را به آن اضافه کنید و میل کنید.

افطاری روز بیست و سوم ماه رمضان؛ کشک بادمجان کم روغن


+ 0
I_DONT_LIKE_IT - 0

منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/868926/افطاری-روز-بیست‌و‌سوم-ماه-رمضان-کشک-بادمجان-کم‌روغن
بازدید: 77

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top