• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420199
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ۱۶:۴۹

تاریخچه ورزش ایران

786094

تاریخچه ورزش ایران

ورزش از دیرباز مابین ایرانیان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و اگر کمی در تاریخ تحقیق بیشتری داشته باشیم متوجه می شویم که تیراندازی، سوارکاری و همین طور ورزش های رزمی در بین ایرانیان به عنوان برگزیده انتخاب شده اند.

پس هر کدام از این ورزش ها  تاریخ و پیشینه ای قدیمی دارند و بررسی آن ها نیازمند طی زمان خاص است، فراموش نکنید که وقتی ورزشی را شروع می کنید می توانید آن را در سطح حرفه ای دنبال کنید.

ورزش های زورخانه ای در ایران از سال ها و قرن ها پیش شروع شده و در واقع هنوز هم وجود این ورزش نقطه اثباتی بر این مسئله است که ایرانی ها به شکل دیگری و پیش از کشور های پیشرفته اروپایی به سلامت بدن خود اهمیت می دادند.

ایران در بین تمامی کشورهای آسیایی و تمدن های اروپایی، سریع ترین رشد در زمینه ورزش را داشته و بسیاری از ورزش ها برای نخستین بار در ایران ابداع شده اند.

اگر به عقب تر بازگردیم متوجه می شویم که پارت ها، به جنگ و شکار علاقه زیادی داشتند و به همین دلیل با گذراندن تمریناتی که حالا به شکل ماراتن آن ها را می شناسیم این مراحل را طی می کردند.

305262

جایگاه ویژه ورزش میان ایرانیان

اگر بخواهیم در مورد این تاریخ دقیق تر صحبت کنیم، کمی از آریایی ها می گوییم که بنا و شروع روز خود را بر اساس ورزش می دانستند و در این مورد نیز اطلاعات و منابع زیادی این ادعا  را تایید می کنند.

ورزش و تقویت قوای بدنی و مهارت در جنگ و سواری و تیراندازی و راهپیمایی از اصول متداول این مردم بوده است قومی که دائما در حال کوچیدن و منازعه با بومی‌های محلی بوده و بقهر و غلبه، زمینها و کشتزارها را تصاحب می‌‌کرده قطعا باید چالاک و سلحشور و بردبار و قوی اندام باشند.

انجام هر نوع ورزش چه به صورت غیرحرفه ای و چه به صورت حرفه ای برای جنگ ها در بین ایرانی ها همواره حائز اهمیت بود.

آن ها ترجیح می دادند ورزش های اصلی در آن دوره زمانی را انتخاب کنند، به این صورت که مبارزه با شمشیرو دفاع در برابر دشمن در اولویت قرار داشت.

انواع ورزش های ایرانی

کشتی ، کبدی، کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه ای از جمله گزینه هایی هستند که در تاریخ ایران بسیار در مورد آن ها اطلاعاتی وجود دارد که اثبات می کند ایرانی ها در انتخاب ورزش نیز دقت و وسواس خاص خود را داشتند و در واقع خلاقانه ترین ها را ابداع کرده اند.

ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزو فعالیت‌های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده است. جامعهٔ آن زمان ارزش خاصی برای ورزشکارانی قایل می‌شد که برای قدرت بدنی و شجاعت روحی که در اختیار داشتند، شکرگزار خداوند بوده‌اند.

آن ها همواره این ورزش را به عنوان گزینه های نخست برای هر کسی می دانستند که قصد داشت وارد یک رشته خاص در زمینه ورزش و تربیت بدنی شود.

شاید یکی از دلایلی که این ورزش اهمیت دارد، ارتباط تنگاتنگ آن با تاریخ کهن ایرانی اسلامی است که روایت های گوناگونی از آن نیز شنیده می شود.

297873

نکات مهم در مورد تاریخچه ورزش ایران

ورزش های ایرانی همواره در بسیاری از کشور ها تدریس می شوند و قطعا شما نیز می توانید در مورد آن ها در شهر های قدیمی ایران اطلاعات بیشتری کسب کنید، ورزش هایی که جسم شما را تقویت می کنند و در کنار آن روحتان را نیز از هر چیز آزار دهنده ای دور می نمایند.

ورزش های زورخانه ای البته تاریخ فوق العاده غنی دارند و دوره های مختلف زمان شاهد برگزاری مسابقات بزرگی فرا تر از ایران و حتی آسیا بوده ایم، میزبان اکثر این تورنمنت ها همواره ایران بوده و از این نظر نیز شما می توانید این ورزش را به عنوان اولین ها بدانید.

در حال حاضر این ورزش ها شاید رونق کم تری دارند و تحرک کم انسان ها می تواند به آن ها آسیب های سخت و جبران ناپذیری وارد کند.

 امروزه در تهران ۵۰ زورخانه  برقرار است؛ از مهم‌ترین زورخانه‌های پایتخت ایران ورزشگاه شهید فهمیده می‌باشد که میزبان مسابقه‌های کشوری  پهلوانی و زورخانه‌ای ایران است و به ثبت ملی درآمده‌ است.

فراموش نکنید که ورزش ایرانی می تواند سلامت روح و جسم شما را تامین کند.

منبع : دایرکتوری ورزش ایران ( ورزین ) www.varzin.ir


 

بازدید: 1067

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top