• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420513
تاریخ انتشار: جمعه, ۱۲ مهر ۱۳۹۸ ۱۴:۳۹
دسته: آشپزی
پرینت
ایمیل

دستور پخت غذا با نخود

با انواع نخود آشنا بشوید و غذا‌هایی را که با این مواد غذایی می‌شود تهیه کرد را یاد بگیرید، تا تو خونه غذا‌های لذیذی رو درست کنید. نخود یکی از حبوبات محبوب و بسیار سالم برای بدن است. گیاه نخود به صورت بوته‌ای و به صورت یک سال در میان در زمین‌های کشاورزی کاشته می‌شود. نخود یکی از حبوبات معروف در دنیا است و در رژیم غذایی افرادی که به سلامتی خود بسیار اهمیت می‌دهند، حتما وجود دارد. به طور کلی دو نوع نخود وجود دارد، نخود زرد که در قسمت‌های آمریکای شمالی و خاورمیانه کاشته می‌شود و نخود سیاه که در هند و پاکستان بیشتر کاشته می‌شود.

نخود سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و فیبر است و برای بدن بسیار مهم و مفید است. اگر بخواهیم از خواص و ارزش غذایی نخود صحبت کنیم، باید از تاثیر آن بر پوست صورت و از بین بردن لکه‌های صورت، برای تقویت ریشه و رشد مو، کمک به کاهش وزن، کمک به عملکرد دستگاه گوارش، کمک به بهبود وضعیت قندخون، جلوگیری از سرطان، کاهش کلسترول خون، کمک به استخوان بندی بدن، افزایش سیستم ایمنی بدن و تعدادی زیادی موارد دیگر را می‌توان نام برد. در ادامه شما را با طرز تهیه چند نوع غذا که با نخود درست می‌شوند، آشنا خواهیم کرد.

فلافل

سه دستور پخت غذا با نخود

فلافل از غذا‌های مورد علاقه ایرانی‌ها است، اصالت این غذا لبنانی است و در زیر طرز تهیه فلافل خوشمزه به شما اموزش میدهیم.

مواد لازم برای تهیه فلافل:

  • نخود: ۳۰۰ گرم
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • سیر: ۴ حبه
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • جعفری: ۱۰۰ گرم
  • آرد نخودچی: ۲ قاشق غذا خوری
  • تخم گشنیز: ۱ قاشق غذا خوری
  • زیره: ۱ قاشق چای خوری
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

دستور تهیه فلافل:

قبل از شروع به آشپزی و ترجیحا ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از آن، نخود‌ها را در یک کاسه بریزید و به آن مقدار زیادی آب اضافه کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. این کار باعث می‌شود که نفخ نخود‌ها کاملا از بین برود و هم خیلی نرم شوند.
در مرحله بعد سیر‌ها را به همراه پیاز پوست بگیرید و بشویید. سپس به همراه نخودی که کاملا خیس خورده که آبکش کرده اید در چرخ گوشت بریزید و آن را دو مرتبه چرخ کنید تا کاملا یکدست شوند. بعد از اینکه مواد کاملا چرخ شدند، آن‌ها را در یک کاسه بزرگ و مناسب بریزید.

در مرحله بعد، جعفری را پاک کنید و بشویید. سپس آن‌ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید. سپس در ادامه جعفری خرد شده را به کاسه نخود اضافه کنید. سپس تخم مرغ را بشکنید و در کاسه تخم مرغ بریزید؛ و در ادامه به مواد داخل کاسه به صورت کم کم آرد نخودچی را اضافه کنید و مواد را مرتبا هم بزنید تا مایه فلافل آماده شود و خودش را بگیرد.

در مرحله بعد نوبت به طعم دار کردن مایه فلافل می‌رسد. برای این کار نمک، زردچوبه و فلفل سیاه و تخم گشنیز و زیره را کاملا خرد کنید و به کاسه نخود اضافه کنید و به خوبی مواد را هم بزنید. در صورت تمایل می‌توانید از مقداری فلفل قرمز برای تند شدن فلافل استفاده کنید. به این نکته دقت کنید که بعد از اضافه کردن این مواد، کاملا مایه فلافل را مخلوط کنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود.

برای سرخ کردن فلافل‌ها از یک تابه گود یا یک قابلمه کوچک استفاده کنید و باید به مقداری روغن به قابلمه اضافه کنید تا فلافل‌ها در آن غوطه ور شوند. بعد از اینکه روغن کاملا داغ شد. فلافل‌ها را با استفاده از قالب مخصوص فلافل یا با استفاده از دست مانند شامی کباب آماده کنید و در قابلمه بیندازید. به این نکته توجه کنید که حرارت اجاق گاز ملایم باشد تا فلافل‌ها به آرامی بپزند و مغز پخت شوند. بعد از اینکه تمامی فلافل‌ها را سرخ کردید، آن‌ها را در یک توری فلزی یا حوله کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی ار آن‌ها خارج شود.

بعد از آماده شدن فلافل‌ها آن‌ها را به همراه نان و در کنار گوجه فرنگی، خیارشور و کاهو و سس انبه سرو نمایید.

آبگوشت

سه دستور پخت غذا با نخود

آبگوشت غذایی است که خانواده‌های ایرانی اکثرا جمعه دور هم نوش جان میکنند. طرز تهیه ابگوشت ساده است، در زیر روش پخت آبگوشت را به شما آموزش میدهیم.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت:

  • نخود: نصف پیمانه
  • گوشت آبگوشتی: ۴۰۰ گرم
  • سیر:۲ حبه
  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • گوجه فرنگی: ۲ عدد متوسط
  • سیب زمینی: ۲ عدد
  • لوبیا سفید: نصف پیمانه
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

دستور تهیه آبگوشت:

قبل از شروع به آشپزی، از شب قبل نخود و لوبیا‌ها را در یک کاسه آب بریزید و بگذارید تا کاملا خیس بخورند و حدود دو بار هم آب آن‌ها را عوض کنید. این کار کمک خواهد کرد که نفخ لوبیا و نخود از بین برود و به مراتب راحت‌تر پخته شوند.

در ابتدا برای تهیه آبگوشت، گوشت آبگوشتی را تمیز کنید و به همراه نخود و لوبیا که آبکشی کرده اید، در یک قابلمه بریزید. سپس یک پیاز را پوست بگیرید و بشویید و به قابلمه اضافه کنید. سپس به مواد داخل قابلمه ۷ پیمانه آب اضافه کنید و قابلمه را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی پخته شوند. البته می‌توانید در این مرحله گوجه فرنگی‌ها را بشویید و پوست بگیرید و در قابلمه بریزید. مدت زمانی که برای پختن آبگوشت در این مرحله لازم است حدود دو نیم ساعت می‌باشد.

بعد از گذشت این مدت زمان، سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را به قابلمه اضافه کنید.

در مرحله‌ی بعد باید شما چربی گوشت، موجود در آبگوشت را جدا کنید، و به همراه پیاز پخته شده در یک کاسه فلزی بریزید و با گوشت کوب آن‌ها را بکوبید و مجددا مواد را به داخل قابلمه اضافه کنید.

بعد از اینکه مقدرای نخود و لوبیا نرم شدند، به قابلمه فلفل سیاه و نمک اضافه کنید و اگر تمایل دارید که آبگوشت شما خوشرنگ‌تر شود مقداری رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید.

نکته مهم در پختن آبگوشت حرارت اجاق گاز می‌باشد. هر چقدر حرارت آن ملایم و کم‌تر باشد، باعث می‌شود آبگوشت به آرامی پخته شود. اصطلاحا به طور کامل جا بیفتد.

اگر شما طرفدار طعم ترش هستید، در صورت تمایل می‌توانید دو عدد لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کنید و یک ساعت قبل از پخته شدن کامل آبگوشت آن را به قابلمه اضافه کنید.

بعد از آماده شدن آبگوشت آب ان را در یک کاسه بریزید و به همراه نان ترید کنید و سپس در ادامه گوشت کوبیده آن را به همراه نان و در کنار ترشی و سبزی خوردن و پیاز میل نمایید.

آش رشته

سه دستور پخت غذا با نخود

آش رشته در نذری‌ها و مهمانی شب نشینی مورد مصرف قرار میگیرد. این غذای خوشمزه به راحتی در خانه پخته میشود، در ادامه طرز تهیه آش رشته را به شما آموزش میدهیم.

مواد لازم برای تهیه آش رشته:

  • نخود: ۱ پیمانه
  • لوبیا سفید: نصف پیمانه
  • لوبیا چیتی: نصف پیمانه
  • عدس: یک پیمانه
  • سیر: ۴ حبه
  • پیاز: ۲ عدد بزرگ
  • کشک: به مقدار لازم
  • نعناع خشک: ۲ قاشق غذا خوری
  • رشته آشتی: ۲۰۰ گرم
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

دستور تهیه آش رشته:

برای پختن آش رشته بهتر است از شب قبل حبوباتی که در آش استفاده می‌شود را در کاسه‌های جداگانه خیس کنید؛ و دو تا سه بار آب آن‌ها را تعویض کنید. خیس کردن حبوبات باعث می‌شود که نفخ ان‌ها از بین برود و هم راحت‌تر پخته شوند.

در مرحله اول باید یک قابلمه را تهیه کنید و لوبیا چیتی و لوبیا سفید را به همراه نخود را در آن بریزید و به آن چند پیمانه آب اضافه کنید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی پخته شوند.

در مرحله بعد باید پیاز‌ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس آن را به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه یک قابلمه را که مقداری روغن مایع در آن ریخته اید را بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن کاملا داغ شود. بعد از داغ شدن روغن، پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. بعد از اینکه مقداری پیاز نرم شد، زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید.

بعد از اینکه حبوباتی داخل قابلمه پخته شدند، آن‌ها را به داخل قابلمه پیاز‌ها اضافه کنید؛ و مقداری آن‌ها را با یکدیگر تفت دهید. سپس به قابلمه چند پیمانه آب جوش اضافه کنید و سپس عدس را آبکش کنید و آن را نیز به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا عدس‌ها نیز کاملا پخته شوند.

مرحله بعدی نوبت به آماده کردن سبزی آش می‌باشد. سبزی آش که شامل تره، جعفری، شنبلیله و گشنیز می‌باشد را پاک کنید و بشویید. سپس آن‌ها را بر روی تخته آشپزخانه به صورت ساطوری خرد کنید؛ و در ادامه آن را به قابلمه اضافه کنید؛ و مواد داخل قابلمه را با یک ملاقه هم بزنید. بهتر است که در این مرحله در قابلمه را نیمه باز بگذارید، چونکه اگر در قابلمه کاملا بسته شود، باعث می‌شود که رنگ سبزی تیره شود.

اضافه کردن رشته آشی به آش رشته، بعد از پخته شدن کامل سبزی آشی می‌باشد. در صورت تمایل می‌توانید مقداری کشک هم در این مرحله به آش اضافه کنید تا به همراه سایر مواد داخل آش به خوبی پخته شوند.
در صورت تمایل می‌توانید مقداری از پیاز داغ، نعناع داغ، و سیر داغی را که برای تزیین آش رشته آماده کرده اید را قبل از اتمام پختن آش به آن اضافه کنید و بگذارید با سایر مواد چند قل بخورند. در نهایت بعد از آماده شدن آش رشته آن را در یک کاسه زیبا بکشید و به همراه سیر داغ، پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید و سرو نمایید.

منبع: مجله اکالا


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/914343/سه-دستور-پخت-غذا-با-نخود
بازدید: 1292

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top