• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420517
تاریخ انتشار: جمعه, ۱۲ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۰۵

آموزش کاشت هل در گلدان

با مجله اینترنتی چه نیوز در تازه ترین مطالب گیاهان و حیوانات همراه باشید.

 

کاشت هل در گلدان از طریق کاشت بذر هل امکان پذیر است. برای این کار به گلدان مناسب، خاک حاصلخیز و بذر تازه هل نیاز دارید. از طرفی شرایط محیطی مناسب برای پرورش این گیاه باید رعایت شود.

کاشت هل در گلدان

 

هل یکی از ادویه‌ها و چاشنی‌های سرشار از خاصیت است. بسیاری از افراد، به دلیل فواید و خواص شگفت انگیز هل برای سلامتی، علاقه زیادی به کاشت این گیاه در گلدان داشته و دوست دارند تا از محصول ارگانیک خود استفاده کنند. کاشت هل خوشبو در گلدان، مانند کاشت بادام زمینی و یا کاشت سیب زمینی در گلدان بسیار راحت و لذت‌بخش است. از این‌رو قصد داریم در این مطلب از سایت ، به شما روش کاشت هل در گلدان، مراقبت، پرورش و نحوه زمان برداشت آن را آموزش دهیم.

آنچه در این مطلب آورده شده است:

زمان کاشت هل در گلدان

بهترین زمان کاشت هل در گلدان، اواخر فصل تابستان و پاییز است؛ اما اگر قصد کاشت هل را دارید، با رعایت شرایط محیطی مورد نیاز این گیاه می‌توانید در هر فصلی از سال نسبت به کاشت آن اقدام کنید.

 

کاشت هل در گلدان

 

مراحل کاشت هل در گلدان

۱. تهیه گلدان مناسب

گلدان‌هایی با سطح مقطع بزرگ برای کاشت هل مناسب هستند. همچنین گلدانی با ارتفاع متوسط، حدودا ۲۰ سانتی‌متر، برای کاشت این گیاه مناسب است. توجه داشته باشید که بهتر است که جنس گلدان از سفال باشد تا از پوسیدگی ریشه گیاه جلوگیری شود. از طرفی باید گلدان شما دارای سوراخ‌های زهکشی مناسب باشد تا آب اضافه از ته گلدان خارج شود.

۲. خاک مورد نیاز

هل برای رشد و پرورش به خاک غنی و حاصلخیز نیاز دارد. برای کاشت هل در گلدان می‌توانید از ترکیبی از خاک باغچه، پیت ماس یا کوکوپیت و مقداری کود پوسیده دامی استفاده کنید؛ همچنین برای افزایش زهکشی خاک، بهتر است مقداری ماسه به آن بیافزایید. بعد از تهیه بافت خاک مورد نظر، گلدان را با این خاک پر کنید.

۳. خیساندن بذر هل

برای این کار ابتدا کپسول‌های بذر را که همان دانه‌های هل هستند را برای چند دقیقه در آب قرار می‌دهیم. سپس به آرامی کپسول را باز می‌کنیم و بذرها را بیرون می‌آوریم. در مرحله بعدی، بذرها را با آب می‌شوییم تا پوشش چسبناک آن در آب از بین برود. بذرها را به مدت دو روز درون آب قرار می‌دهیم و پس از این مدت درون دستمال خیس قرار داده تا جوانه بزند. بعد از جوانه زنی می‌بایست بلافاصله بذرها را در گلدان بکاریم.

 

کاشت هل در گلدان

۴. کاشتن بذر هل 

برای کاشتن دانه هل در گلدان، ابتدا سطح خاک را با استفاده از یک آب‌پاش به خوبی مرطوب کنید. سپس با استفاده از یک بیلچه باغبانی سطح خاک را صاف کرده تا آماده کاشت شود. بذرهای هل را که از قبل خیسانده‌اید و جوانه زده‌اند را روی سطح خاک بپاشید و با مقداری از خاک روی آن را بپوشانید. در پایان نیز با استفاده از آب‌پاش، مجدداً سطح خاک را مرطوب کنید.

 

مراقبت و نگهداری از جوانه هل

۱. نور

مکانی روشن و پر نور اما به دور از نور مستقیم آفتاب برای رشد و پرورش گیاه هل مناسب است. از این‌رو، پس از جوانه زدن بذرها، باید گلدان خود را به مکانی نورگیر منتقل کنید.

۲. دما

گیاه هل بهترین رشد را در دمای ۲۴ تا ۲۲ درجه سانتیگراد و حداکثر ۲۶ درجه سانتیگراد دارد. دقت داشته باشید که گیاه هل در دما‌های خیلی پایین و خیلی بالا از بین می‌رود.

 

کاشت هل در گلدان

 

۳. وزش باد

گیاه هل به وزش باد شدید بسیار حساس است. وزش باد باعث کاهش یافتن محصول این گیاه می‌شود. از این‌رو، از قرار دادن گلدان در معرض باد اجتناب کنید.

۴. آبیاری

از آنجایی که هل گیاهی رطوبت پسند است، باید همواره گلدان آن را مرطوب نگه دارید. زمانی باید این گیاه را آبیاری کرد که سطح خاک تا حدودی رطوبت خود را از دست داده باشد و نه اینکه کاملاً خشک شده باشد. همچنین باید با عمل غبارپاشی نسبت به افزایش رطوبت هوای اطراف برگ‌ها اقدام کنید. البته آبیاری بیش از اندازه و نامناسب این گیاه می‌تواند منجر به سیاه شدن برگ‌ها، بخصوص برگ‌های پایینی گیاه، پوسیدگی ساقه‌ها و ریشه‌های گیاه و از بین رفتن آن شود. خشکی و کمبود رطوبت خاک نیز در ابتدا موجب سوختگی و خشکی حاشیه و نوک برگ‌ها و سپس قهوه‌ای شدن و چروکیدگی تمامی برگ می‌شود.

۵. اسیدیته خاک

هل خاک‌های سنگین رسی و خاک لومی - رسی را ترجیح می‌دهد. پی اچ مناسب خاک برای رشد و نمو گیاه هل، بین ۴٫۲ تا ۶٫۸ است.

 

کاشت هل در گلدان

 

۶. آفات و بیماری‌ها

از مهم‌ترین بیماری‌های گیاه هل، بیماری پوسیدگی کپسول آن است. عامل این بیماری گونه‌های مختلف قارچ فیتوفتورا و فوزاریوم است. برگ‌های آلوده به این بیماری حالت آبگزیدگی پیدا کرده و این حالت از نوک و حاشیه برگ‌ها به سمت مرکز برگ توسعه یافته و به مرور تمام برگ را آلوده می‌کنند. محل آلوده خشک شده و در نهایت بافت‌های آلوده خرد می‌شوند. رطوبت بالا و پایین بودن دمای خاک طی ماه‌های تیر تا شهریور نیز سبب شیوع این بیماری می‌شود.

۷. کود دهی

با توجه به نیاز بالای گیاه هل به مواد و عناصر غذایی، افزودن مقادیر مناسبی از کودهای شیمیایی به همراه کودهای آلی، نقش مهمی در افزایش عملکرد میوه هل و همچنین بهبود کیفیت آن دارد.

 

زمان و نحوه برداشت دانه هل

مدت زمان مورد نیاز برای رشد و برداشت کپسول‌های هل، از ۴ الی ۶ هفته بعد از کاشت این گیاه است؛ اما گاهی بیش از ۲ ماه نیز زمان برای رسیدن دانه‌ها نیاز است. کپسول‌های هل را زمانی که تقریباً رسیده هستند، برداشت می‌کنند؛ یعنی قبل از اینکه رنگ آن‌ها به زرد گرائیده شود، باید نسبت به برداشت آن‌ها اقدام کرد.

 

کاشت هل در گلدان

 

سخن پایانی

در این مطلب، روش کاشت هل در گلدان و نحوه مراقبت از آن آموزش داده شد. شما می‌توانید با کاشت هل در منزل، تجربه‌ای جالب از کاشت این گیاه جذاب را داشته باشید.


منبع: https://setare.com/fa/news/33799/آموزش-کاشت-هل-در-گلدان-از-انتخاب-گلدان-مناسب-تا-برداشت-محصول
بازدید: 1332

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top