• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 424341
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۳۶

دار فلفل چیست و چه خواصی دارد؟

 

خواص دار فلفل چیست, دار فلفل چیست

میوه دار فلفل مقوی کننده ی معده است

 

میوه دار فلفل مقوی معده است. داروی مفیدی برای آفتاب زدگی و نزله های روده ای و درد معده و در عین حال کرم کش است. معمولا دانه و ریشه دار فلفل و گل ها و ساقه های جوان آن در طب سنتی قابل استفاده است.

دار فلفل یا دراز فلفل با نام علمی (longum piper) گیاهی چند ساله است، بوته مانند دارای ریشه ای ضخیم و برگ های آن قلبی شکل، نوک تیز به ابعاد ۶ – ۹ در ۳ – ۵ سانتیمتر است. دمبرگ آن نسبتا دراز است. شبیه به درخت توت و میوه آن درازتر و باریک تر از میوه توت است.

 

رنگ میوه خام آن زرد کم رنگ و متمایل به سبز است که پس از رشد تیره تر شده و در نهایت به رنگ قهوه ای متمایل سیاه می شود. علاوه بر میوه، ریشه آن نیز قابل استفاده است. گل ها به شکل سنبله و گروهی در محل اتصال دمبرگ به ساقه ظاهر می شود.

 

میوه آن کوچک، گوشتدار، شبیه شاه توت به رنگ سیاه، دانه های آن کوچک، سرخ رنگ و به هم پیوسته که پرده های سیاه رنگی بین آن ها قرار دارد.

 

ریشه آن پر گره، ضخیم، پوست ریشه خاکستری و مغز آن سفید و طعم آن تند است. این ریشه را به فارسی و در بازار دارویی گیاهی ایران فلفل مویه می نامند. این گیاه در ایران نمی روید و در مناطق حاره و گرم هندوستان و چین و شبه جزیره مالایا رشد می کند و در سایر مناطق دنیا اغلب کاشته می شود.

 

دار فلفل از داروهایی است که برای معالجه زنان عقیم و بعضی از موارد اختلالات کلیه ای و مجاری ادرار تجویز می‌شود. به طور کلی از خواص دارفلفل برای معالجه بیماری هایی که موجب پایین آمدن درجه حرارت بدن می شود، استفاده می شود.

 

دار فلفل,خواص دار فلفل

طبع دار فلفل گرم و خشک و صفراوی است

 

طبع دار فلفل گرم و خشک و صفراوی است.

این گیاه به صورت ادویه استفاده می شود.

 

خواص دار فلفل :

درمان شب کوری و تقویت بینایی

افرادی که شب کوری دارند یا چشمانشان ضعیف شده است چنانچه کمی میوه فلفل را نرم ساییده و آن را به ترکیبات سرمه کندر، سرمه میخک و یا هر سرمه طبی دیگری اضافه کنند و در چشم بکشند و این عمل را مدتی ادامه بدهند شب کوری و تاریکی چشمانشان بر طرف خواهد شد. همچنین خوردن جگر کباب شده بز که چند دانه دار فلفل در آن گذاشته یا پودر فلفل روی آن پاشیده باشند بسیار مفید و موثر است.

 

درمان سرفه

مصرف دار فلفل می تواند برای درمان سرفه و گلو درد مفید باشد، برای این کار می توانید یک تا دو گرم دار فلفل را در ¼ قاشق چایخوری روغن کرمانشاهی گرم کنید و پس از خنک شدن میل کنید یا اینکه عسل و دار فلفل را با هم ترکیب کنید و به چای اضافه کنید و از آن بنوشید.

 

تسکین درد مفاصل با دارفلفل

30 گرم دار فلفل را در یک لیتر آب بجوشانید، ابتدا محل درد را با آب صاف شـده آن شستشو داده و خوب ماساژ بدهید، سپس تفاله آنرا بر محل درد بگذارید و به مدت چندین ساعت آن را با پارچه نخى نازک ببندید.

 

آشنایی با خواص دارفلفل, خاصیت دارفلفل

دار فلفل برای درمان سرفه و گلو درد مفید می باشد

 

درمان درد دندان

دار فلفل به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که دارد می توانید به عنوان ضد عفونی کننده در محلول آب نمک استفاده کنید. می توانید دارفلفل را به آب نمک تان اضافه کنید و دندان هایتان را با آن بشویید. همچنین می توانید خمیری از نمک، فلفل و چند قطره آب درست کنید و روی لثه هایتان که دچار عفونت یا آبسه شده است بگذارید و اجازه دهید به مدت یک ساعت روی لثه بماند و سپس آبکشی کنید.

 

تقویت قواى جنسى با دار فلفل

خوردن روغن دار فلفل با عسل مفید است. همچنین اگر 20 گرم دار فلفل را با 10 گرم خولنجان، 10 گرم زنجبیل، 10 گرم میوه زبان گنجشک، و 10 گرم کندر مخلوط کرده، نرم ساییده، 200 گرم عسل را نیز به آن اضافه نموده و خوب هم بزنید و خمیر بدست آمده را به شکل حبه هایى در آورده و روزى دو حبه میل کنید موجب تقویت قواى جنسى مى شود.

 

درمان آسم

مصرف دائم دار فلفل می تواند شدت و دفعات حملات آسمی را کاهش بدهد. در واقع با مصرف دار فلفل به صورت دمنوش یا در غذا، گرفتگی بینی بر طرف شده و هوا به راحتی در شش ها جابه جا می شود و با بالا رفتن متابولیسم بدن، اکسیژن رسانی سریع تر صورت می گیرد و در نتیجه حملات آسمی خفیف شده و از دفعات آن کم می شود.

 

دارفلفل داروی گیاهی مقوی معده است و برای درمان نفخ شکم و ورم معده استفاده می شود.

 از دار فلفل برای خوشبویی دهان می توان استفاده کرد.

 

 از خواص دارفلفل تنظیم وضع بلغم است و گرفتگی کبد و طحال را باز می کند.

 سبب هضم شدن غذا می شود.

 

 جهت عقرب زدگی آن را کوبیده با روغن مخلوط کرده به محل عقرب ‌زدگی بمالند البته شخص عقرب زده حتماً باید نزد پزشک برود.

 

 مالیدن روغن دارفلفل موجب تسکین درد آنها می شود.

 

خواص و مضرات دار فلفل,مضرات دارفلفل

مالیدن روغن دار فلفل موجب تسکین درد می شود

 

عوارض دار فلفل

 مصرف دار فلفل برای گرم مزاجان مضر است و موجب کاهش نور چشم و کاهش ترشح اسپرم می شود.

 

 مصرف زیاد آن باعث حساسیت پوستی می شود و برای اعصاب مفید نمی باشد.

 

 مصرف زیاد آن باعث سقط جنین می‌شود.

 

 


منبع: http://www.beytoote.com/cookery/khavas-ghaza/properties2-longum1-piper2.html
بازدید: 1110

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top