• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 424380
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۰

معرفی تنور بازی، بازی محلی بروجرد

تنور بازی,معرفی تنور بازی,معرفی بازی های محلی بروجرد

بازی محلی تنور بازی (تنور گرمه)

 

تنور بازی (تنجور بازی یا تنور یا تنور گرمه) نوعی بازی بومی و سنتی است که در بروجرد رواج داشته است. تنور بازی جزو یکی دیگر از بازی های دسته جمعی بروجرد می باشد. در ادامه با بازی هیجان انگیز تنور بازی آشنا میشوید.

مشخصات بازی محلی تنور بازی:
نام های دیگر بازی: تنجور بازی، تنور، تنور گرمه
محدوده سنی: 7 سال به بالا
زمین بازی: محوطه باز
سبک بازی: محلی
نوع بازی: پرجنب و جوش

 

آموزش تنور بازی:
در این بازي افراد به دو دسته برابر تقسیم میشوند که هر دسته معمولاً چهار عضو یا بیش تر دارد. هر گروه یک سالار( شاطر) دارد. بعد دايره اى را در وسط زمين به قطر دو متر ترسيم ميكنند. و بعد به قید قرعه یکی از گروه ها بازنده مي شود و گروه بازنده در داخل دایره باید تشکیل تنور بدهد.

به این ترتیب که تمامی گروه بازنده به جز سالار، با فاصله مناسبی دایره وار در کنار هم می ایستند و سرها را به هم نزديک ميکنند و بازوهای یکدیگر را شانه به شانه نگه می دارند تا تنور که ساختاری مستحکم دارد تشکیل شود.

با اعلام« گرم بودن تنور» از طرف شاطر( سالار) گروه دوم که به دور دايره چرخيده و در انتظار يك زمان مناسب هستند كه سوار اشخاص داخل دايره شوند و تلاش بر حمله بسوی تنور و پرش به روی پشت اعضای تشکیل دهنده تنور ميکنند و به این ترتیب تا زمانیکه بتوانند دوام بیاورند سواری می گیرند. سالار با چرخش های سریع دور و داخل تنور، تلاش ميکند مانع نزديک شدن نفرات گروه مقابل به تنور شود. اگر بتواند با پا ضربه ای به یکی از حمله کنندگان وارد کند آن گروه دور را می بازند و باید این بار آن ها تنور را تشکیل دهند.

از آن جا که پریدن بر روی پشت افراد تشکیل دهند تنور کار سختی است قابلیت بر هم خوردن اعتدال و سقوط فرد از روی تنور زیاد است و گاه سالار منتظر می ماند تا فرد سقوط کند و لگدی به وی بزند.

قوانین بازي محلی تنور بازی:
- پاى را نميشود زد مگر آنكه پايش به زمين بخورد.
- فرد سواره ميتواند با چابكى پايين پريده و از دايره بیرون شود. می تواند سوار کس دیگری شود.
- فرد سواره میتواند آن قدر بالا بماند تا حريف خسته شده و زانو بزند و اصطلاحا تنور خراب شود، در اينصورت تيم آن ها برنده بازى خواهند بود.

 

 


منبع: http://www.beytoote.com/fun/native-games/game1-tanor-intro.html
بازدید: 5815

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top