• پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: 429327
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۲۹

آشنایی با نحوه کاشت و پرورش درخت فندق

روش کاشت درخت فندق, روش نگهداری از درخت فندق, هرس کردن درخت فندق

روش کاشت درخت فندق

 

درخت فندق خیلی سریع رشد میکند و میوه میدهد ، از آنجا که قد درخت فندق تقریبا کوتاه است یک گزینه مناسب برای کاشت در محیط های جمع و جور محسوب می شود. 

درخت فندق از آنجا که اندازه کوچکی دارد بیشتر جزو درختچه ها محسوب می شود ولی بین مردم به همان نام درخت جا افتاده است. رشد و باردهی نهال فندق نسبتا سریع است و حدود 3 – 5 سال طول می کشد و در صورت رسیدگی مناسب میتواند حجم قابل توجهی فندق به شما بدهد. زادگاه درخت فندق ، ارپا و آسیا است و ارتفاع آن حدود 1.5 متر است و درختی جمع و جور به حساب می آید و کاشت آن برای فضاهای کوچک مناسب است. 

 

انواع روش کاشت درخت فندق

درخت فندق معمولا پر ریشه است بنابراین باید فاصله مناسبی برای رشد ریشه ها در اختیار درختچه بگذارید و فاصله 4.5 – 6 متر بین درختان قرار دهید. 

در صورتی که درخت فندق را به صورت خطی بکارید زمان گرده افشانی میتونید میوه بیشتری بارور کنید. بهترین زمان کاشت پاجوش و نهال فندق ، فصل زمستان است که درخت در خواب به سر می برد. 

کاشت به وسیله بذر یا میوه فندق

کاشت پاجوش های درخت

روش خوابانیدن

روش پیوند زدن

 

روش کاشت درخت فندق, روش نگهداری از درخت فندق, هرس کردن درخت فندق

کاشت درخت فندق 

 

کاشت درخت فندق با بذر

در صورتی که برای برداشت میوه فندق عجله ندارید کاشت درخت فندق به وسیله بذر یک روش بسیار اقتصادی به خصوص در مساحت های زیاد است. 

برای این روش باید فندق تازه را پوست کنید و در ظرف آب بیندازید و مغزهایی که بالا می آیند را دور بریزید و سایر مغزها را در یک دستمال مرطوب نگه دارید یا این که در گلدان های کوچک به صورت جداگانه بکاید و سبز کنید تا جوانه بزند. 

 

زمان کاشت درخت فندق در این روش در فصل پاییز است. 

باید اجازه دهید جوانه ها به ارتفاع 25 سانتی برسند سپس از گلدان به خاک منتقلشان کنید و با فاصله های 4.5 متری در عمق 8 سانتی متری بکارید. 

فصل زمستان باید با یک لایه مالچ روی بذرها را بپوشانید که سرما نزنند. 

 

کاشت نهال درخت فندق

فصل مناسب برای کاشت نهال فندق فصل پاییز و زمستان است که نهال به خواب فرو رفته است.  به این ترتیب استرس گرمایی کمتری به نهال وارد می شود و نیاز به آبیاری کمتری دارد. برای کاشت نهال ، چاله ای به عمق اندازه ریشه و به عرض دو برار ریشه بکنید و نهال های فندق را با فاصله 4.5 -6 متری از هم بکارید. 

عرض بیشتر چاله کمک میکند که هوادهی بیشتری به ریشه نهال بشود.

 

کاشت درخت فندق به وسیله پا جوش

درخت فندق جزو درخت های پر ریشه محسوب می شود که همین امر باعث می شد از کنارش پاجوش هایی به سطح خاک بیایند که برای تکثیر درخت میتوانید از این پاجوش ها استفاده کنید. 

اواخر پاییز که درخت تازه به خواب رفته است ، خاک اطراف پاجش را کنار بزنید و پاجوش را جدا کرده و با فاصله 4.5 متری از درخت بکارید.

 

آفت های درخت فندق, آموزش کاشت فندق در گلدان, درخت فندق

نحوه کاشت درخت فندق 

 

روش نگهداری از درخت فندق

خاکی که برای کاشت درخت فندق استفاده می کنید باید زهکشی مناسبی داشته باشید. 

نیازی به غنی بودن خاک ندارید ، وجود مواد مغذی و معدنی زیاد در خال باعث رشد بیش از اندازه برگ درخت می شود. 

 

درخت فندق گل ماده و گل نر دارد و میتواند خودش را بارور کند ولی اگر میخواهید باغ فندق داشته باشید برای میوه دهی بیشتر و گرده افشانی بهتر باید درخت را به صورت خطی بکارید. 

 

زمان گرده افشانی هر گونه فندق با گونه دیگر متفاوت است بنابراینن اگر میخواهید محصول خوبی برداشت کنید باید درخت های مشابه بکارید.

درخت فندق بسیار مقاوم است و در انواع خاک ها به جز باتلاقی رشد می کند.

 

درخت بالغ فندق مقاومت بالایی در مقابل خشکی دارد ولی درختچه جوان باید به موقع آبیاری شود و هرگز نباید اجازه بدهید خاک اطراف درخت جوان خشک شو. 

در فصل رشد و زمانی که فندق به خواب نرفته باید به طور مداوم آبیاری شود. 

 

تکثیر درخت فندق, بیماری های درخت فندق, درخت فندق چینی

هرس و نگهداری از درخت فندق

 

هرس کردن درخت فندق

درختچه فندق ارتفاع کمی دارد بنابراین میتوانید قبل از هرس کردن به این فکر کنید که میخواهید حالت درختچه ای داشته باشد یا میخواهید به فرم درخت ، آن را هرس کنید. 

اگر میخواهید نهال فندق حالت درختچه ای داشته باشد به هرس زیادی نیاز نارد و فقط کافیست در فصل بهار پاجوشهایش را جدا کنید تا ریشه تقویت شود. 

 

در صورتی که میخواهید نهال فندق شکل درخت داشته باشد باید شاخه های پایین و آویزان آن را هرس کنید تا فرم  دلخواهتان را بگیرد. 

کافست چند شاخه قطور و قوی را به عنوان تنه اصلی درخت انتخاب کنید و سپس پاجوشها و شاخه های پایین را هرس کنید. 

هرس کردن نهال فندق باید در فصل زمستان یا بهار باشد. هرس کردن را باید چند سال ادامه دهید تا شاخه های اصلی انتخابیتان فرم درخت را حفظ کنند.

 

 هرس کردن درخت فندق, آفت های درخت فندق, آموزش کاشت فندق در گلدان

آفت و بیماریهای درخت فندق

 

آفت های درخت فندق

با وجودی که درخت فندق جزو درخات مقاوم محسوب می شد ولی باید روش مقابله با آفت های آن را بدانید. 

 

حیوانات گیاهخوار :

اگر دیوار باغتان حفاظ نداشته باشد و پای گوسفند ، بز یا گوزن به باغتان برسد چیزی برایتان نمیگذارند. سنجاب و کلاغ هم از حیوانات علاقمند به میوه فندق هستند بنابراین زمان رسیدن میوه ها بهتر است هر چه سریعتر آن ها را برداشت کنید که این حیوانات محل باغتان را پیدا نکنند.

 

کرم فیلبرت یا پروانه بلوط :

پروانه بلوط باله هایی به رنگ قهوه ای و خط هایی قهوه ای و کمرنگ تر دارند. لارو این پروانه ها در زمستان در خاک پای درخت قرار می  گیرند و در فصل بهار از خاک بیرون می آیند و روی پوست درخت فندق تخم گذاری میکنند. زمانی که لاروها روی پوست درخت از تخم بیرون بیایند وارد میوه ها شده و از مغز فندق تغذیه میکنند. 

 

شما میتوانید با کاشت گیاهانی از جمله گل مروارید یا گل همیشه بهار و شوید به طور طبیعی این آفت را از فندق دور نگه دارید. این گل ها باعث می شوند که حشرات شکارچی مفید مثل زنبورهای شکارچی وارد باغتان شده و از لارو پروانه ها تغذیه کنند و آفت باغتان از بین برود. 

 

شپشک :

این سوسک پوزه دراز در فصل بهار به برگ و ساقه های جوان درخت فندق حمله می کند . درا وایل تابستان درون میوه درخت تخم می گذارند و لارو این حشرات به میوه های تازه حمله می کنند و از میوه ها تغذیه می نمایند. مشکل اصلی این جاست که این فندق های خراب از شاخه نمی افتند و موقع برداشت با محصولتان مخلوط شده و قیمت محصول را تا حد بسیار زیادی کاهش میدهد.

 

روش طبیعی دفع شپشک این است که قبل از گل دهی درخت ، با فشار آب شپشک ها را از روی درخت بشویید. شپشک هایی که روی خال می افتند دیگر نمیتوانند خودشان را به درخت برسانند و از بین می روند. 

 

بعد از باران میتوانید درختان راتکان دهید تا حشرات روی زمین بریزند. 

برای اطمینان از بین رفتن شپشک ها میتوانید  ماده شپشک کش را روی خاک بریزید تا از حمله مجدد آن ها به درخت پیشگیری کنید.

 

بیماریهای درخت فندق

قارچ ریشه درخت فندق :

قارچ آرمیلاریا ( به انگلیسی : Armillaria ) باعث پوسیدگی ریشه درخت فندق می شود. آلوده شدن ریشه درخت به این قارچ با تغییر رنگ و ریختن برگهای درخت مشخص می شود. مرحله بعد ریزش شاخه های درخت است.

گاهی اوقات روی بن درخت قارچ های زرد رنگ میبینید ، برای پیشگیری از آلودگی سایر درختان باغ به این قارچ باید درخت را از خاک در آورده و در جای بسیار دورتر دفن کنید. 

 

بیماری باکتریایی :

در صورتی که درخت فندق به بیماری باکتریایی مبتلا شود شاخه های جوان و جوانه ها آسیب می بینند ، اگر به موقع متوجه بیماری نشوید جوانه ها از بین می روند و مجبورید کل شاخه را جدا کنید و دفت کنید.

 

آموزش کاشت فندق در گلدان

از آنجا که درخت فندق ریشه زیادی میزند بنابراین مدتی که در گلدن رشد کرد باید حتما به خاک باغچه یا باغ منتقل شود. برای کاشت نهال فندق در گلدان میتوانید مراحل زیر را دنبال کنید. 

مغز فندق خام را بدون این که آسیب ببیند از پوست جدا کنید.

مغزها را در دستمال نخی نمدر بپیچید و در ظرف در دار بگذارید و درش را سوراخ کنید که تهویه مناسب داشته باشد.

هر روز دستمال را مرطوب کنید. 

بعد از 1 – 2 هفته ریشه فندق ها بیرون می زند. 

کم کم جوانه ها و برگ ها هم رشد میکنند.

بستر خاک مناسب درخت فندق را آماده کنید. 

بعد از رشد ساقه و برگ ، جوانه ها را به خاک گلدان منتقل کنید به طوری که ریشه درخاک قرار بگیرد و ساقه بیرون باشد.

بعد از این که رشد نهال فندق به 30 سانتی متر رسید باید آن را به خاک باغچه منتقل کنید.

 

 


منبع: http://www.beytoote.com/scientific/nature/hazelnut02-tree.html
بازدید: 4650

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top