• شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: 429266
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ۱۰:۱۱

طلاق چه پیامدهایی برای زنانی که اقدام به درخواست طلاق از طرف زن می کنند، به همراه دارد؟

طلاق چه پیامدهایی برای زنانی که اقدام به درخواست طلاق از طرف زن می کنند، به همراه دارد؟

طلاق در لغت به معنای رها شدن است و واژه ‌ای است که برای جدایی زن و مرد و خاتمه پیوند زناشویی آنان به کار برده می‌شود. پس از طلاق فشارهای روحی، روانی و اجتماعی بسیاری از زوایای مختلف بر زنان وارد می‌شود که در بسیاری از مواقع عواقبی جبران نشدنی را در پی خواهند داشت. افسردگی، اضطراب، نگرانی از آینده، واکنش افراد جامعه و عذاب وجدان و در مواردی پشیمانی از جمله پیامدهای طلاق بر زنان خواهند بود. با وجود تمام این موارد در بعضی از مواقع هیچ راهی جز طلاق برای زوجین باقی نمی‌ماند و چه بسا ممکن است بهترین و درست ترین راه باشد. در قوانین موجود در کشور ما، حق طلاق به مرد داده شده است اما این طور نیست که زن در هیچ شرایطی نتواند حق طلاق داشته باشد؛ چرا که تحت شرایط ویژه‌ ای زن نیز می‌تواند دادخواست طلاق خود را جهت بررسی به دادگاه عرضه کند که این امر به عنوان درخواست طلاق از طرف زن شناخته می‌شود.

شرایط طلاق از طرف زن

در دفترچه‌ های ثبت ازدواج، بندهایی ذکر شده است که در صورتی که در هنگام ثبت ازدواج، این شروط توسط مرد به امضا برسد، زن می‌تواند در صورت مواجهه با آن شرایط به دادگاه مراجعه نماید و درخواست طلاق کند. این 12 شرط ضمن عقد نکاح که به شروط دوازده‌ گانه شناخته می‌شوند، عبارتند از:

  • خودداری شوهر از پرداخت نفقه و انجام حقوق واجب بر همسر خود به مدت 6 ماه.
  • بد رفتاری شوهر به حدی باشد که تحمل ادامه زندگی را برای زن مشکل کند.
  • ابتلای مرد به یک بیماری غیرقابل درمان و خطرناک برای سلامت زن.
  • در صورتی که شوهر، به 5 سال یا بیشتر حبس محکوم شود، یا ناتوانی از پرداخت نقدی منجر به 5 سال حبس او شود و یا ناتوانی از پرداخت نقدی و حبس وی منجر به 5 سال یا بیشتر بازداشت شود و حکم او در حال اجرا باشد.
  • در صورتی که دادگاه ابتلا مرد به اعتیادی که به اساس زندگی خانوادگی او آسیب برساند و تحمل زندگی را برای زن مشکل کند را تایید نماید، زن می‌تواند درخواست طلاق دهد. از جمله این موارد می‌توان به اعتیادی اشاره کرد که منجر به فروش اثاثیه منزل، بیکاری مرد و آسیب رساندن به سلامت جسمی و روحی سایر افراد خانواده شود.
  • در صورتی که مرد مرتکب جرمی شود و محکوم به هر گونه مجازاتی از جمله حد و تعزیر شود که به شئون، حیثیت و اعتبار خانوادگی زوجه آسیب برساند زن می‌تواند تقاضای طلاق دهد. تایید این آسیب به عهده دادگاه است و با در نظر داشتن موقعیت و وضع زن و عرف صورت می‌گیرد.
  • در صورتی که شغل مرد به آبرو، اعتبار و مصالح خانوادگی زن صدمه وارد کند.
  • در صورتی که پس از 5 سال از زندگی مشترک، مرد به علت عقیم بودن و سایر شرایط جسمانی قادر به بچه ‌دار شدن نباشد.
  • زن در صورتی که زوج بدون اجازه زوجه مجددا ازدواج نماید، حق طلاق دارد.
  • دیوانه بودن مرد و عدم امکان فسخ آن.
  • مفقود الاثر شدن مرد به مدت 6 ماه.

بیشتر بخوانید: از چه راه ها و روش هایی می‌توان نسبت به طلاق از طرف زن اقدام کرد؟

مراحل طلاق از طرف زن چگونه است؟

عدم حضور زن برای طلاق و واگذار کردن آن به وکیل خانواده و وکیل حقوقی مزایایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم نیاز به حضور زن در دادگاه و جلسات داوری، دریافت حق و حقوق وی اعم از مهریه و نفقه توسط وکیل طلاق، عدم نیاز به حضور وی برای اجرای صیغه طلاق و صدور حکم طلاق در صورت داشتن شروط دوازده‌ گانه پس از 5 ماه اشاره کرد. در صورتی که زن برای طلاق مصمم باشد مراحل زیر برای طلاق از سوی زن لازم است طی شود:

  • ارائه مدارک به وکیل حقوقی متخصص امور خانواده و طلاق.
  • توضیح تمام شرایطی که وی را مجبور به جدایی کرده است.
  • پس از اقدام وکیل با توجه به شرایط زوجه بدون نیاز به حضور زن صیغه طلاق جاری و ثبت خواهد شد و مدارک به زن تحویل می‌شود.

تکلیف مهریه در طلاق از طرف زوجه چه می‌شود؟

در طلاق توافقی زن و مرد بر سر هر چیزی که مورد نزاع می‌باشد باید توافق کنند از جمله مهریه و اگر چنانچه طلاق از طرف مرد باشد، باید مهریه را بپردازد اما موردی که کمی پیچیده می‌باشد، طلاق از طرف زوجه است. در اینجا اگر زن عسر و حرج را ثابت کند و دلیلی محکمه پسند بیاورد که دیگر ادامه زندگی بسیار مشقت بار خواهد بود، می‌تواند هم طلاق بگیرد و هم مهریه خود را طبق حکم دادگاه اخذ کند. البته باید این مورد را هم مد نظر داشت که طلاق از طرف زوجه در زمان عقد چون زندگی مشترک هنوز شروع نشده، بسیار سخت تر از حالتی است که طرفین چند سالی با هم زندگی کردند علی الحال با استفاده از 12 موردی که در بخش های قبلی گفته شد، زوجه می‌تواند محکمه را مجاب کند که وی را طلاق دهد و همچنین با استفاده از همین حکم طلاق می‌تو‌اند مهریه خود را هم نیز بگیرد.


بازدید: 2413




Scroll to Top