آدرس  تعبير خواب جامع > حرف س >

سرمه

 

محمدبن سيرين گويد:

سرمه به خواب مال بود. اگر بيند كه سرمه در چشم كشيد و مقصود از آن روشنائي به چشم بود، دليل كند كه صلاح دين جويد. اگر مقصود از آن آرايش و زينت بود، دليل است كه خود را به دينداري در ميان مردم مشهور گرداند، تا او را مدح و ثنا و ستايش گويند. اگر بيند كه كسي سرمه به وي داد، دليل كند كه به قدر آن سرمه مال يابد.

 

ابراهيم كرماني گويد:

سرمه كردن چشم در خواب دليل مال است مرد و زن را و بعضي از معبران گويند كه سرمه در چشم كردن، راه حق و صواب بود، خاصه كه سرمه به اندازه در چشم كشيده بود.

 

حضرت امام جعفر صادق فرمايد:

سرمه فروش درخواب، مردي بود كه راه دين و مسلماني به مردم نمايد و در ميان مردم صلح اندازد، چنانكه چشم بدو روشن گردد. و بعضي ازمعبران گويند: سرمه فروش درخواب، مردي بود كه كاري كند كه هم صلاح دين بود و هم نيكوئي دنيا (سرمه فروش در خواب ، شخصى است كه مردم را به دين و مسلمانى راهنمايى مى كند وفيمابين مردم را اصلاح مى نمايد بطورى كه موجب روشنى چشم گردد).

 

. اسماعيل بن اشعث گويد:

سرمه فروش در خواب، مردي بود كه در صلاح دين خود و كسان سعي نمايد، زيرا كه چشم در خواب دين بود و سرمه روشنايي بود.

 

منوچهر مطيعي تهراني گويد:

 معبران چشم را دين و ايمان و سرمه را روشنايي تعبير مي کنند در واقع در خواب سرمه به چشم ماليدن صلاح و دين داري است و خواب چنين شخصي مي گويد که او در راه خدا گام مي نهد و انساني نيکوکار و متدين مي شود. برخي از معبران معتقدند که سرمه در خواب مال است و برخي ديگر عقيده دارند که تظاهر و رياکاري است. يعني آن که به چشم خود سرمه مي مالد خواب او مي گويد به خوبي و پاکي و دين داري و شفقت و انسانيت تظاهر مي کند ولي در حقيقت فاقد اين امتياز است و دروغ مي گويد و مکر مي کند. همين طور است اگر خودتان سرمه به چشم بماليد خواب شما مي گويد که در آينده تظاهر خواهيد کرد و ريا مي کنيد. چنانچه در خواب ببينيد که کسي ديگر سرمه ماليده او به شما و ديگران دروغ مي گويد و حقيقتي را پنهان مي کند و به چيزي که فاقد آن است تظاهر مي کند. اگر سرمه را با لوازم آرايش متداول امروز مقايسه کنيم همين تعبير را بايد براي ريمل داشته باشيم.

www.aradpardaz.com