آدرس  تعبير خواب جامع > حرف گ >

گنجشک

 

حضرت دانيال گويد: گنجشك در خواب مردي باقدر وجاه است. اگر صاحب خواب مستوره است. اگر مستوره نبود و بيند كه آن به دام يا حيلتي بگرفت، دليل كه با مردم بيقدر مكر و حيلتي سازد و آنان راقهر كند. اگر بيند گنجشك ماده بگرفت، دليل كه زني با قدر بر وي ظفر يابد. اگر بيند از گوشت وي بخورد، دليل كه مال آن زن بدان قدر كه گوشت وي خورده بود بدو رسد. اگر بيند گنجشك از آشيانه بيرون آورد، دليل كه بدو رنج و ملامت رسد.

ابراهيم كرماني و محمدبن سيرين گويند: اگر بيند بچگان گنجشك را شكار مي كرد و گردن ايشان را فرو مي شكست و در انبان مي نهاد، دليل كه معلميِ كودكان كند و اندام ايشان را به چوب خورد كند. اگر بيند گنجشكي سرخ را صيد كرد، دليل است زني خوبروي خواهد يا كنيزكي با جمال بخرد. اگر بيند گنجشكي زرد يافت، دليل كه زني بيمار گونه خواهد و معبران گويند: گنجشك يافتن درخواب، فرزند است يا غلام. اگر بيند گنجشكي كور داشت، دليل كه با مردي هوادارِ بدفعل دوستي نمايد و گفته اند كه يافتن گنجشك در خواب، دليل كه اگر درويش درم بيابد، اگر توانگر بود، شش هزار درم بيابدو خانه گنجشك در خواب، دليل بر خير و خرمي و ايمني بود. اگر بيند بچگان گنجشگ را از خانه بيرون آورد، دليل كه او را فرزندان باشند از حلال و حرام. اگر به خواب ديد كه گنجشك آواز او را مي شيند، دليل كه سخنهائي شنود كه او را از آن شگفت آيد و معبران گويند كه آواز گنجشكان در خواب تسبيح كردن بود. اگر بيند گنجشكان بسيار او حاصل شدند، دليل كه بر قومي سروري كند و مال بسيار يابد.

ابراهيم كمراني گويد: گنجشك درخواب، چون يكي بيند فرزند بود. اگر بيند گنجشكان بسيار بانگ مي داشتند، دليل كه او را فرزندي آيد. اگر بيند گنجشك بسيار بدو بخشيدند، دليل كه به قدر آن مال يابد. اگر بيند گنجشك را بكشت يا در دست او بمرد، دليل كه زياني بدو رسد و فرزندش بميرد. اگر ديد خانه گنجشك را فرا گرفت، دليل كه او را فرزندي آيد درشت و بزرگ اندام. حضرت امام جعفر صادق فرمايد: ديدن گنجشكان در خواب بر نه وجه است. اول: پادشاه. دوم: والي. سوم: مردي بزرگ قدر. چهارم: غلام خوبروي. پنجم: قاضي. ششم: بازرگان. هفتم: مرد راهزن. هشتم: مرد با خصومت. نهم: مردي كه به جماع كردن مولّع بود. حكايت: ابوخلده حكايت كرد: پيش محمدبن سيرين بودم كه مردي بيامدو گفت: به خواب ديدم كه در آستين گنجشكان داشتم و يكي يكي را بيرون مي آوردم و مي كشتم و شهادت مي گفتم و آن را در چاه مي انداختم، تاويلش چگونه بود؟ محمدبن سيرين گفت: خانه كجا داري؟ گفت: فلان محله و فلان كوچه. محمدبن سيرين گفت: يك ساعت بنشين تا بازآيم. پس برخاست و نزد پادشاه رفت و او را آگاه كرد كه حال خبيثي است و درميان مردم است. مردمان پادشاه را به خانه او درآمدند و در آنجا جستجو كردند، ديدند كه قريب به پنجاه مرد را كشته و در آنجا انداخته، بدانستند كه آن مرد ايشان را مي كشته و در چاه مي انداخته. پادشاه وقت بفرمود تا او را كشتند و مردم از تعبير اين به شگفت ماندند. تعبير گنجشك درخواب به كودك خورد بود و تاويلش از نيك و بد آن بر كودك بود.

منوچهر مطيعي تهراني گويد: گنجشک ظاهرا بي آزار است ولي براي مزارع و سر درختي ها و ميوه ها زيان رسان است که روستائيان بيشتر با آن آشنا هستند. در خواب گنجشک مردي است پر هيا هو اما فاقد اصالت و ريشه و مالي است که دير نمي پايد و زود از چنگ دارنده آن مي رود. برخي از معبران گنجشک ماده را به زن تعبير کرده اند که اگر پرهاي رنگين داشته باشد خوب روي است و چنانچه مثل قناري زرد باشد بيمار گونه است. به طور سمبليک هوس هاي زود گذر در خواب به صورت گنجشک خود را نشان مي دهند و اين چيزي نيست که بتوان به آن خوشدل بود و دل بست چرا که چون گنجشک زود مي پرد و مي رود و فقط بانگ و صدايش را از خانه همسايه مي شنويم. چنانچه ببينيد که گنجشکي در قفس داريد با مردي مدعي قدرت برخورد مي کنيد که بر او مسلط مي شويد و پيروزي حاصل مي نمائيد. اگر گنجشکان بسياري را بر درخت ديديد که صدا مي کردند و جيک جيک مي نمودند کساني پشت سر شما بد مي گويند و عيب جوئي مي نمايند و چنانچه درخت خانه خودتان بود اهل خانه عيبي در شما سراغ دارند که نمي خواهند بگويند يا نمي توانند فاش کنند.

لوک اويتنهاو مي گويد :

گنجشک : دعوا و تشنج

شليک کردن به سوي گنجشک : انجام عملي بيهوده

گرفتن آن : ملاقات غير منتظره

 

يوسف نبي عليه السلام گويد:

ديدن گنجشک و مرغان کوچک خوش دلي است

 

آنلي بيتون مى‏گويد:

1ـ ديدن گنجشك در خواب ، نشانة آن است كه زندگي شما لبريز از عشق و آسايش خواهد شد ، با علاقه و محبت به داستانهاي غم انگيز ديگران گوش مي سپارد و با بخشندگي به ديگران ، محبوبيتي به دست مي آوريد .

2ـ ديدن گنجشكي زخمي در خواب ، نشانة اضطراب و پريشان خاطر شدن است .

www.aradpardaz.com