• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 409480
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۴۶

یبوست چیست؟راههای سریع درمان یبوست

 


راه درمان یبوست, راه های درمان یبوست

اولین راه درمان خانگی یبوست نوشیدن یک لیوان آب گرم  در اول صبح است

 

یبوست یا خشکی مزاج عارضه‌ای در دستگاه گوارش است که بر اثر آن، مواد دفعی در رودهٔ بزرگ سفت می‌شوند و دفع آنها با درد و سختی همراه می‌شود. یبوستِ حاد ممکن است سبب بسته‌شدن روده شود، که به نوبهٔ خود حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد. علل بروز این عارضه ممکن است رژیم غذایی نامناسب، برهم خوردن تعادل هورمونی، اثر جانبی داروهای مصرفی یا آناتومی بدن باشد. روش‌های درمان شامل اصلاح رژیم غذایی و تمرینات ورزشی است.

 

علت اصلی معمولاً کندی سرعت عبور مواد از کولون یا اختلال دفع است. برخی بیماری‌ها موجب یبوست می‌شوند، مانند رژیم کم‌فیبر یا کم‌آبی بدن، کم‌کاری تیروئید، بیماری دیابت، تومورها و سرطان‌های روده. هنگامی که غذا وارد روده می‌شود آب و مواد مغذی از آن جدا می‌شوند و مواد زائد به صورت مدفوع باقی می‌مانند و به‌وسیلهٔ انقباض ماهیچه‌ها در روده حرکت می‌کند. مصرف کمِ فیبر و آب و نداشتن فعالیت بدنی و جلوگیری از دفع، این امر را دشوار می‌کند.

 

راه درمان یبوست, راه های درمان یبوست

یکی از قدیمی‌ترین راه‌های درمان یبوست آلو یا آب آلو باشد

 

درمان های سنتی و خانگی یبوست

اولین راه درمان خانگی یبوست نوشیدن یک لیوان آب گرم به همراه چند قطره آبلیموی تازه در اول صبح است.بعد از آن مدتی راه بروید. این آب حرکات دودی روده را تنظیم کرده و دستگاه گوارش را به حرکت می‌اندازد.

 

درمان یبوست با پیاده روی

افرادی که دچار مشکل یبوست می‌شوند ساده‌ترین کاری که برای از بین رفتن آن می‌توانند انجام دهند پیاده روی است. در پیاده روی بدن فرد تحرک و فعالیت بیشتری خواهد داشت و باعث عملکرد بهتر روده می‌شود.

 

درمان یبوست با خوردن آب انجیر 

خوردن آب انجیر نیز برای درمان یبوست بسیار موثر است.

به این منظور ۷ عدد انجیر را در آب خیس کرده و بعد از نیم ساعت شربت انجیر را بخورید.

این شربت بسیار ملین بوده و برای رفع پوکی استخوان هم بسیار مفید است.

 

درمان یبوست با روغن زیتون

روغن زیتون خالص، چیزی بیش از یک چربی سالم و خوشمزه است. این ماده‌ی خوراکی همچنین می‌تواند کمک کند یبوست‌تان از بین برود. زمانی که بافت و قوام روغن زیتون را در نظر بگیرید، این موضوع تعجب‌آور به نظر نمی‌رسد. این روغن عملا نمونه‌ی بارزی از درمان خانگی یبوست است. روغن زیتون دستگاه گوارش‌تان را تحریک می‌کند، و به این ترتیب کمک می‌کند تا چیزها در روده‌ی بزرگ‌تان حرکت کنند. مصرف منظم روغن زیتون از بروز مجدد یبوست جلوگیری می‌کند.

 

درمان یبوست با آلو

یکی از قدیمی‌ترین راه‌های درمان یبوست آلو یا آب آلو باشد. این میوه به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند به این دلیل که حاوی مقادیر فراوانی فیبر است و سوربیتول نیز دارد. سوربیتول مدفوع را نرم می‌کند، زیرا یک کربوهیدرات طبیعی است که به راحتی جذب نمی‌شود، و به این ترتیب مقدار زیادی آب در هنگام عبور از روده جذب می‌کند و بر حجم مدفوع می‌افزاید. با این حال مراقب باشید، مصرف بیش از حد سوربیتول می‌تواند گاز ایجاد کند و مدفوع را بیش از اندازه نرم کند.

 

راه درمان یبوست, راه های درمان یبوست

برای درمان یبوست مزمن با طب سنتی استفاده از آب کله پاچه توصیه می‌شود

  

درمان یبوست با فشار دادن قسمتی از بدنتان:

نقطه ای که باید برای درمان سریع یبوست و مشکلات روده این چنینی باید فشار دهید چند میلیمتر پایین تر از ناف قرار دارد که بایستی بر حسب عرض انگشت سبابه نقطه مورد نظر را پیدا کنیم. عرض انگشت سبابه خود را در عدد 3 ضرب کنید ، بر طبق اندازه استاندارد عرض این انگشت شما 1 اینچ است. به زبان دیگر سه انگشت سبابه پایین تر از ناف درست نقطه ای که باید شما برای درمان فشار دهید.

 

درمان یبوست با روغن نارگیل :

یک دوم قاشق چای خوری روغن نارگیل را به آبمیوه مورد علاقه خود اضافه نمایید. نکته مهم این است که آبمیوه شما باید کاملا طبیعی و، ترجیحا تازه باشد نه یک آبمیوه آماده فراوری شده پر از مواد نگهدارنده، طعم های مصنوعی و قندها. علاوه بر این، شما می توانید روغن نارگیل را با آب گرم مخلوط کنید، یا حتی آن را با اسموتی یا جو دوسر صبحانه خود مخلوط نموده و میل کنید.

 

شما باید این روند را حدود 30 دقیقه قبل از هر وعده غذایی تکرار کنید. زیرا بدن شما برای به کارگیری این ماده جدید در دستگاه گوارش به زمان نیاز دارد، بنابراین شروع کردن این چرخه با مقدار کمی روغن، عاقلانه تر است. به آرامی مقدار روغن نارگیلی را که هر روز استفاده می کنید افزایش دهید، و به تدریج خواهید دید که چگونه این ماده معجزه آسا بر روی علائم یبوست تاثیر می گذارد.

 

درمان یبوست با غذاهای دارای فیبر بالا:

برای اینکه کمتر دچار مشکل یبوست شوید بهترین کار این است که روزانه از مواد غذایی استفاده کنید که دارای فیبر بالا هستند. میوه‌ها، سبزیجات خام، لوبیا، آجیل را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید تا دچار این مشکل نشوید. خود را عادت دهید که روزی دو عدد میوه بخورید. یکی دیگر از مواد غذایی که می‌توانید بخورید و به دلیل داشتن مقدار فیبر بالا بهترین مورد برای درمان یبوست است نان جو است 

 

درمان یبوست با زنجبیل :

زنجبیل یکی از سالم‌ترین ادویه‌های دنیا و یکی از موثرترین روش‌های درمان طبیعی یبوست است. زنجبیل ملین طبیعی است این ادویه تحرکات روده‌تان را بیشتر کرده و در نتیجه یبوست شما را درمان می‌کند. با استفاده از این ادویه معطر یبوست و سایر اختلالات جسمانی را درمان کنید.

- مقداری زنجبیل تازه و له شده و آب لیمو را در یک لیوان آب جوش بریزید و برای کسب نتیجه بهتر 2 تا 3 بار از این محلول بنوشید.

- می‌توانید زنجیل تازه رنده شده را با آب و یا عسل مخلوط کرده و میل نمایید.

- مقداری زنجبیل ساییده شده را روی سبزیجات سرخ شده بریزید و از طعم تندو تیز آن لذت ببریم.

- مقداری زنجیل تازه را خرد کرده و آرام بجوید تا غذای‌تان به سرعت هضم شده و یبوست پیدا نکنید.

- یک فنجان جای زنجبیل گرم حرکات روده شما را افزایش داده و در پیشگیری از یوبست به شما کمک می‌کند.

 

راه درمان یبوست, راه های درمان یبوست

عسل در درمان یبوست به عنوان یک ملین ملایم عمل می کند 

 

درمان یبوست با آب کله پاچه :

برای درمان یبوست مزمن با طب سنتی استفاده از آب کله پاچه توصیه می‌شود.

آب کله پاچه باعث افزایش رطوبت و دفع مواد زائد روده‌ها می‌گردد.

به این منظور تا دو هفته روزی یکبار آب کله پاچه را بخورید تا اجابت مزاج عادی گردد.

 

درمان یبوست با خاکشیر:

یکی از راهکارهای درمان یبوست در طب سنتی مصرف خاکشیر است. خوردن دو قاشق غذاخوری خاکشیر با یک لیوان آب گرم صبح و شب برای انواع مزاج‌ها مناسب بوده و درمان مفیدی برای یبوست‌های خفیف است.

 

درمان یبوست با رازیانه:

برای رفع یبوست یک قاشق چایخوری رازیانه را بو داده و با یک لیوان آب در هنگام خواب خورده شود. رازیانه بو داده به عنوان یک ملین خفیف عمل میکند.

 

درمان یبوست با انجیر خشک و بادام:

انجیر خشک و بادام نیز برای درمان خانگی یبوست مزمن موثر است.

به این منظور ۲ تا ۳ عدد انجیر خشک را با ۲ تا ۳ عدد بادام چند ساعت خیس کنید.

 

درمان یبوست با گشنیز:

این گیاه علفی در تمام مناطق ایران رشد می‌کند.

ساقه گیاه کوتاه و نازک و برگ‌های آن بسیار لطیف می‌باشد. تقویت کننده معده و ضد باکتری معده و روده است.

برای جلوگیری از یبوست روزی ۲۰ گرم سبزی گشنیز را خُرد کرده و میل کنید.

برای رفع یبوست روزی یک استکان آب گشنیز صبح ناشتا یا شب موقع خواب با یک قاشق روغن زیتون مصرف شود.

 

درمان یبوست با عسل:

عسل در درمان یبوست به عنوان یک ملین ملایم عمل می کند و بسیار مفید است .

مصرف دو قاشق چای خوری عسل سه بار در روز

شما همچنین می توانید هر یک از عسل و آب لیمو را به اندازه یک قاشق چای خوری در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و هر روز صبح با معده خالی مصرف کنی

 

درمان یبوست با لیمو :

لیمو می تواند با تحریک دستگاه گوارش سبب درمان یبوست شود.

آب نیمی از لیمو را گرفته و با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید همچنین می توانید کمی نمک و عسل به آن اضافه کنید. 

نوشیدن آب لیمو در هنگام صبح با معده خالی همچنین میتوانید برای درمان یبوست یک لیوان آب لیمو را قبل خواب بنوشید. این درمان را برای چند روز دنبال کنید.

 

درمان یبوست با روغن کرچک: 

آخرین راه حل درمان خانگی یبوست با کمک طب سنتی، استفاده از روغن کرچک است. به این منظور یک قاشق چایخوری روغن کرچک را بعد از غذا بخورید. استفاده از روغن کرچک، بهتر است در خط آخر درمان یبوست مصرف شود.

 


منبع: http://www.beytoote.com/health/malady-remedy/treatment-remedies2-constipation.html
بازدید: 983

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top