• پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: 411003
تاریخ انتشار: پنج شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ ۰۹:۵۴

دستگاه اسکی فضایی (الپتیکال) و مزیت‌های استفاده از آن

 


دستگاه اسکی فضایی,دستگاه اسکی الپتیکال,الپتیکال

دستگاه اسکی فضایی (الپتیکال)

 

اسکی فضایی یا همان الپتیکال یک وسیله ورزشی فیتنس است که استفاده از آن در سالهای اخیر به دلیل آگاهی مردم از مزایای بسیارش رایج شده است و علاوه بر باشگاه‌های ورزشی به بسیاری از منازل نیز راه یافته است. حرکت الپتیکال تلفیقی از حرکات ورزش پیاده روی، اسکی و دوچرخه سواری است. با همراه باشید تا با انواع مختلف دستگاه الپتیکال (اسکی فضایی) و مزیت‌های بیشمار تمرین با این دستگاه آشنا شوید.

دستگاه اسکی فضایی (الپتیکال)

اسکی فضایی (الپتیکال) دستگاهی است که عضلات بدن را در برابر تمرینات هوازی (تمرینات طولانی مدت با شدت کم ) قرار می دهد، باعث تقویت سیستم قلب و تنفسی شده و فشار لازم را برای بالا بردن کارایی قلب و ریه ها ایجاد می کند.

 

علاوه بر این راهی مناسب برای سوزاندن کالری ها و کم کردن وزن بدن می باشد تا بدن در وضعیت و آمادگی مطلوب قرار گیرد. وقتی شما پاهای خود را بر روی محل مخصوص خود بر روی دستگاه قرار می دهید و با دستانتان دستگیره های آن را می گیرید به افزایش قابلیت تعادل شما کمک می کند. دستگاه های الپتیکال بدنتان را هم از لحاظ آمادگی جسمانی و هم از لحاظ زیبایی اندام می سازد. 

 

اصطلاح (Elliptical) درلغت انگلیسی به معنای بیضی ای می باشد که شکل خاصی به خود گرفته است. اسکی فضایی (الپتیکال) اسامی گوناگونی را به خود اختصاص داده است.  از جمله می‌توان به تمرین دهنده متقاطع (cross trainers)، تمرین دهنده ورزشی بیضی شکل (elliptical exercise trainers) و مربی پله (stair master) اشاره کرد.

 

انواع دستگاه های الپتیکال (اسکی فضایی)

- دسته ثابت و متحرک

بسیاری از الپتیکال ها (اسکی فضایی) هستند که روی نیم تنه ی پایینی تمرکز دارند و دستگیره هایشان ثابت است. این نوع الپتیکال را کراس ترینر می نامند، که یک تمرین بر روی نیم تنه ی بالایی شما است درحالی که در نیم تنه ی پایینی و پاهای خود در حال سوزاندن کالری هستید.

 

متناسب با نوع دستگاه، دسته ی محرک در مرکز یا جلو قرار می گیرد. دسته ی محرک وقتی جلو است وزن بدنتان را به سمت جلو نگه می دارد. و همین باعث شده تعادل کم باشد. وقتی دسته ی محرک در مرکز است، وزنتان هم در مرکز جمع می شود و معمولاً نرم ترین حرکت را به وجود می آورد.

 

- حرکت پدال ها

همه ی الپتیکال ها حرکت وابسته یا مستقل دارند. در حالت مستقل، شما تمرینی سخت تر خواهید داشت چون هر پا جداگانه باید پدال بزند ،ولی در حالت وابسته پدالی که با یک پایتان جلو می برید نیرویی به پدال دیگر وارد می آورد و شما راحت تر پدال می زنید و کاری که انجام می دهید کمتر می شود و فشار کمتری روی مفاصلتان وارد می آید.

 

الپتیکال هایی که پدال زدن معکوس را هم برای شما امکان پذیر ساخته اند تمرینی قوی تر بر روی عضلات عقب ران به همراه دارند.  استفاده از این ویژگی در طول تمرینات سبب می شود تا عضلات و ماهیچه های بیشتری درگیر فعالیت و ورزش شوند و این برای تقویت سریعتر بدن و کسب آمادگی همه جانبه بسیار موثر است.

 

شیب

برخی از دستگاه های الپتیکال قابلیت تنظیم شیب دارند. الپتیکال هایی که شیب دار هم می شوند به شما این امکان را می دهند که فقط روی پاهایتان کار کنید.

دستگاه اسکی فضایی,دستگاه اسکی الپتیکال,اسکی فضایی

مزیت‌های استفاده از دستگاه اسکی فضایی (الپتیکال)

 

مزیت‌های استفاده از الپتیکال(اسکی فضایی)

- درگیر کردن بسیاری از عضلات

استفاده از آن سبب تحرک اندام های فوقانی و تحتانی بدن به طور همزمان می شود. این تمرین علاوه بر پایین تنه اندام های فوقانی شما نظیر کتف، دستها، شانه و قفسه سینه نیز در این فعالیت شرکت کرده و تقویت می شوند.

 

- جلوگیری از ایجاد فشار زیاد به اندام ها

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم اسکی فضایی شبیه به ورزش پیاده روی و دویدن می باشد و برای بدن همان فواید را دارد اما فشاری که از دویدن بر مفاصل و زانو وارد می شود در تمرین الپتیکال وجود ندارد و استفاده از آن خصوصاً برای افرادی که دچار مشکلات زانو هستند بیشتر از پیاده روی و دویدن توصیه می شود.

 

تمرین با الپتیکال(اسکی فضایی)، تمرینی با ضربه های کم است که باعث سوزاندن کالری می شود. برخلاف دویدن روی تردمیل می توانید با استفاده از الپتیکال فشار را از روی زانوهای خود بردارید.

 

- کالری سوزی زیاد

الپتیکال در میان سایر دستگاه‌های بدنسازی کالری سوزی بالاتری دارد و بر خلاف تصور عده ای که گمان می کنند ورزش با اسکی فضایی ساده و کم تحرک می باشد استفاده از آن در کاهش وزن و تناسب اندام بسیار موثر است.

 

حتی در مقایسه بین تردمیل و اسکی فضایی باید بگوییم که اسکی فضایی در چربی سوزی حرف اول را میزند.بنابراین استفاده از آن برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می شود.

 

- تلاش کمتر در حین کالری سوزی بالا

زمانی که افراد از اسکی فضایی استفاده می کنند گمان می کنند چون فعالیت سختی برایشان نبوده است در نتیجه فایده زیادی نبره اند. در صورتی که برخلاف اینکه تمرین با اسکی فضایی خیلی مشکل نیست و نیاز به تلاش زیادی ندارد، اما میزان درگیری ماهیچه ها برای تقویت آنها و میزان کالری سوزی زیاد است.

 

در مقایسه ورزش الپتیکال با تردمیل و دوچرخه ثابت باید بگوییم که در هنگام تمرین با اسکی فضایی خستگی بدن کمتر از دو ورزش ذکر شده می باشد در نتیجه فرد می تواند به مدت طولانی تری نیز به تمرین خود ادامه دهد.

 

 

 

 

 


منبع: http://www.beytoote.com/sport/public-sport/elliptical-device.html
بازدید: 1199

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top