• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 412635
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۰۶

آشنایی با خواص پاپریکا

 
 
خاصیت داروئی پاپریکا, خواص درمانی پاپریکا

پاپریکا سه برابر نیاز روزانه بدن حاوی ویتامین C می باشند

 

ادویه پاپریکا که یک ادویه مجارستانی است به عنوان طعم دهنده در غذاها استفاده می شود.

 

پاپریکا (paprika) نوعی ادویه است که از آسیاب فلفل خشک شده (capsicum annuum ) تهیه می شود. در بسیاری از زبان های اروپایی، پاپریکا به خود کلمه فلفل (دلمه) اشاره می کند. این ادویه برای افزودن رنگ، طعم و عطر در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

اگر غذای شما خوش رنگ نیست کافی است کمی از پاپریکا را به آن اضافه کنید تا رنگ زیبایی به خود بگیرد. پایریکا می تواند طیفی از طعم ملایم تا تند داشته باشد. طعم آن نیز از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، ممکن است مردم کشوری ذائقه شان تند باشد پس پاپریکا آن ها علاوه بر فلفل دلمه ای خشک شده مقداری فلفل تند آسیاب شده نیز دارد.

 

وجود منابع بی نظیر معدنی و ویتامین های فراوان در این ماده گیاهی سبب شده است تا این ماده به عنوان یک ماده غذایی مفید و ارزشمند در تمامی جهان شناخته شود. با هم مهم ترین خواص ادویه پاپریکا را مرور می نماییم:

 

پاپریکا یا فلفل دلمه ای منبع خوبی از ویتامین C و بیوفلاونیدن (یکی از انواع آنتی اکسیدان که از فعالیت رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و از سرطان و بیماری های قلبی پیشگیری می کند) می باشد. فلفل دلمه ای قرمز (پاپریکا) سه برابر نیاز روزانه بدن حاوی ویتامین C می باشند. مصرف مرتب فلفل دلمه ای در رژيم غذايی، شدت و طول دوران سرماخوردگی را كاهش می دهد.

 

پودر پاپریکا دارای ویتامین k است که این ویتامین یکی از بهترین داروها برای رفع خونریزی و انعقاد است. پاپریکا تحریک کننده ترشحات معده ای بوده و سوء هاضمه را به خوبی از بین می برد. از سبزی پاپریکا به شکل خام در تهیه سالاد نیز استفاده می شود.

 

فلفل پاپريكا شامل مقدار فراوانی بتاكاروتين نيز هست (بتاكاروتين می تواند در بدن تبديل به ويتامين A شود). فلفل دلمه ای، حاوی ويتامين B6 و اسيد فوليک است كه در رفع گرفتگی رگ های قلبی و بيماری های ديابتی تاثيرگذار است. فيبر موجود در فلفل دلمه‌ای می تواند كلسترول را كه عامل ديگری برای ابتلا به حمله قلبی و سكته است، كاهش دهد.

 

خواص پودر پاپریکا,آشنایی با خواص پاپریکا

پاپریکا خواص ضدعفونی كننده نيز دارد

 

اين گياه مفيد دارای كلروفيل و ويتامين پی (بيوفلاونوئيدها واقعا در گروه ويتامين ها قرار نمی گيرند اما بعضی مواقع با نام ويتامين P خوانده می شوند. بيوفلاونوئيدها برای جذب ويتامين C لازم هستند و اين دو بايد با هم دريافت شوند.)

 

پاپريكا تحريک كننده ترشحات معده ای بوده و سوء هاضمه را به خوبی از بين می برد. از سبزی پاپريكا به شكل خام در تهيه سالاد نيز استفاده می شود.

 

اين فلفل خواص ضدعفونی كننده نيز دارد. كپساسين موجود در فلفل، بويژه در فلفل معمولی، تركيب شيميايی دارد كه موجب تحريک سيستم ايمنی شده و به اين سيستم در حمله به عوامل عفونی كمک می كند.

 

استفاده از پاپریکا باعث پیشگیری و درمان سرطان می شود

بر اساس مطالعات انجام شده وجود ترکیبی به نام کپسایسین در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها علی الخصوص سرطان معده نقش موثر و بسزایی داشته و این اثر کاملا اثبات شده می باشد. کپسایسین با استفاده از مکانیزیزمی کاملا موثر سبب تغییر مسیرهای سیگنالینگ سلول های سرطانی و محدود شدن توسعه و رشد سلول های سرطانی می شود و با سرکوب نمودن ژن های موثر در این زمینه از سلامتی شما در برابر هجوم و تکثیر بی رویه سلول های سرطانی محافظت می نماید.

 

با پاپریکا عملکرد دستگاه گوارش را بهبود ببخشید

استفاده از این ادویه به علت دارا بودن فیبر فراوان در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر بوده و با تحریک ترشحات معده سبب از بین رفتن سوء هاضمه خواهد شد. این منبع غذایی با دارا بودن ویتامین کا سبب رشد و تکثیر باکتری های مفید روده و رفع خونریزی های داخلی معده و روده ناشی از زخم معده و روده خواهد شد.

 

فواید پودر پاپریکا,خواص ادویه پاپریکا

از خواص پاپریکا تضمین سلامت قلب و عروق می باشد

 

درمان بیماری های اتو ایمیون با پاپریکا

اگر از بیماری های اتوایمیون مانند بیماری لوپوس، روماتیسم و …. رنج می برید خبر خوشی برایتان داریم. استفاده از پاپریکا به علت دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی بی شمار و کپسایسین سبب قدرتمند شدن سیستم ایمنی بدن شما و افزایش قدرت آن در مقابل بیماری های خود ایمنی می شود. در واقع کپسایسین از طریق تحریک واکنش های بیولوژیکی سبب درمان بیماری های خودایمنی می شود.

 

با پاپریکا دیابت را درمان کنید

این ادویه قدرتمند با تنظیم سطح انسولین در خون سبب درمان دیابت خواهد شد. تحقیقات نشان داده است در اثر مصرف این ادویه هضم و پردازش قندهای موجود در خون بهبود پیدا کرده و از بروز بیماری دیابت در افراد عادی و دیابت بارداری در زنان حامله جلوگیری می شود.

 

پاپریکا باعث سلامتی قلب و عروق می شود

یکی دیگر از خواص پاپریکا تضمین سلامت قلب و عروق می باشد. ویتامین ب 6 و ب 12 موجود در این ماده گیاهی سبب تنظیم و تعادل فشار خون و سلامت عروق خونی گشته و با بهبود جریان خون درون مویرگی و عملکرد قلب سلامت قلب و عروقتان را تضمین می نماید. به نحوی که استفاده از این ادویه می تواند بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن را نیز درمان کرده و سبب اکسیژن رسانی و خون رسانی بهتر به بافت ها و عضلات بدن شود.

 

پاپریکا باعث پاکسازی کبد می شود

پاکسازی کبد و درمان انواع بیماری های کبدی مانند هپاتیت آ، هپاتیت ب، کبد چرب و …. از دیگر اثرات سودمند استفاده از این ادویه خوش طعم و معطر می باشد .با استفاده از خواص آنتی اکسیدانی این ادویه می توانید کبدتان را از سموم و چربی ها پاکسازی نموده و جوانی و سلامتی را به کبدتان بازگردانید.

 

پاپریکا سلامت چشم را تامین می کند

وجود آنتی اکسیدان های فراوان در این ادویه مانند ویتامین A، لووتیان و زاکسنتین، سبب شده است تا این ادویه از چشم شما در برابر انواع بیماری های چشمی محافظت نموده و سلامت چشم شما را تامین کرده و از قدرت بینایی شما محافظت نماید. همچنین ترکیبات غذایی مفید در این ماده گیاهی در تقویت قدرت بینایی نقش بسزایی دارد.

 

پاپریکا سرماخوردگی را درمان می کند

وجود ویتامین ث فراوان در این پودر گیاهی طول دوران سرماخوردگی را کاهش داده و سبب تسکین علایم ناشی از آن می شود. کپسایسین موجود در پاپریکا با دارا بودن خواص آنتی باکتریال و ضد عفونی کنندگی در تحریک سیستم ایمنی بدن و تقویت قوای دفاعی بدن در حمله به عوامل عفونی نقش بسزایی دارد.

 

 


منبع: http://www.beytoote.com/cookery/khavas-ghaza/familiarity-properties-paprika.html
بازدید: 917

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top