• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420270
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ ۰۷:۴۵

قوانین جروبحث کردن با همسر، تا مشکلی پیش نیاید

جروبحث بین زن و شوهر اجتناب ناپذیر است و رابطه‌ی خوب رابطه‌ای نیست که در آن جروبحث و بگومگو وجود ندارد بلکه رابطه‌ای است که در آن، زن و شوهر بلدند چگونه اختلاف‌های پیش آمده را مدیریت کنند.

تحقیقات نشان داده‌اند زن و شوهر‌هایی که می‌توانند مسئولیت و نقش خود در بحث‌ها را بپذیرند و در عین بگومگو کردن، محبت خود را نیز ابراز نمایند، رابطه‌ای بهتر و ماندگارتر دارند. به طور مفید و سازنده بحث کردن کار راحتی نیست، اما مهارتی مهم و ارزشمند است که باید آن را فرا بگیرید. ما طبق یافته‌های علمی، یک سری از ویژگی‌ها و عادت‌های زن و شوهر‌های موفق هنگام اختلافات را جمع آوری کرده‌ایم و فکر می‌کنیم شما هم می‌توانید این راهکار‌ها را به کار ببرید.

چگونه با همسرتان بحث کنید که رابطه‌تان تقویت شود

احساسات خودتان را بشناسید

خود آگاهی‌تان را رشد دهید. اگر نسبت به احساسات خودتان آگاه باشید می‌توانید خشم خود را هنگام اختلافات کنترل کنید. ضمنا آگاهی داشتن نسبت به احساسات واقعی‌تان به شما کمک می‌کند ریشه‌ی یک هیجان خاص را شناسایی کنید و شاید متوجه شوید مشکلی که برای‌تان پیش آمده، بیشتر مربوط به خودتان است تا همسرتان.

خشم فقط یک هیجان است و به خودی خود، درست یا نادرست نیست

احساسات را نباید به خودی خود برچسب خوب و بد بزنید، بلکه باید سعی کنید علت برانگیخته شدن این احساسات را پیدا کنید. اخلاقیات و درست و نادرست زمانی وارد می‌شود که شما در نتیجه‌ی یک احساس خاصی که دارید دست به یک رفتار مخرب بزنید.

مذاکره و مدارا در هر ازدواجی لازم است

چگونه با همسرتان بحث کنید که رابطه‌تان تقویت شود

هر دوی شما باید به این باور برسید که در یک بگومگوی زن و شوهری، هیچیک نباید برنده یا بازنده باشند. اگر یکی ببرد، بازنده دچار احساس خشم و دلخوری خواهد شد و این فقط ظاهر قضیه است، زیرا با تاثیری که خشم و نارضایتی یکی از طرفین بر رابطه می‌گذارد، در واقع هم زن و هم مرد هر دو بازنده‌اند و رابطه‌شان تحت تاثیر این احساس ناخوشایند قرار می‌گیرد. حتی اگر مطمئن هستید که همسرتان اشتباه می‌کند و مقصر است، باز هم احترام او را حفظ کنید و اجازه دهید دلایلش را بگوید.

به خودتان و همسرتان زمان بدهید تا آرام شوید

بین خودتان قرار بگذارید که هر وقت بحث تان بالا گرفت، به هم زمان بدهید تا آرام شوید و خونسردی‌تان را به دست بیاورید، سپس به دنبال حل مسئله باشید. این مدت زمان توقف می‌تواند به شما و همسرتان اجازه بدهد مشکل را واضح‌تر ببینید و افکار خود را نظم و ترتیب بدهید.

بحث‌تان را به نتیجه نرسیده رها نکنید

درست است که باید به خودتان فرصت آرام شدن بدهید، اما نباید ادامه‌ی بحث‌تان را رها کنید. گفتگو و اختلاف شما به هر حال باید به یک نتیجه برسد وگرنه زمینه ساز مشکلات بعدی خواهد شد.

با رضایت طرفین بحث کنید

چگونه با همسرتان بحث کنید که رابطه‌تان تقویت شود

وقتی همسرتان خسته است یا در موقعیتی نیست که حوصله‌ی بحث داشته باشد، به این کار اصرار نکنید. یک دعوای منصفانه نیاز به رضایت طرفین دارد.

یکی یکی سراغ مسائل‌تان بروید

اگر همزمان چند مسئله هست که نیاز به بحث دارد، هر زمان یکی از آن‌ها را مطرح کنید. همزمان پرداختن به چند مسئله آن‌ها را پیچیده‌تر می‌کند و نتیجه نمی‌گیرید.

مشکل‌تان را روراست و شفاف مطرح کنید

به سادگی نگویید: «وقتی به من بی‌احترامی می‌کنی من دلخور می‌شوم»، بلکه به طور خاص و شفاف بگویید: «وقتی می‌گویی ... من ناراحت می‌شوم یا وقتی که صدای‌تان را سر من بلند می‌کنی من عصبانی می‌شوم».

انگشت روی ضعف‌ها و حساسیت‌های هم نگذارید

هر کسی نقطه ضعف‌هایی دارد. اگر می‌دانید حساسیت‌های همسرتان چیست از آن‌ها سوء استفاده نکنید.

برچسب نزنید

برچسب تنبل بودن و عصبی بودن و افسرده بودن و ... به همسرتان نزنید. مثلا می‌توانید بگویید: «عزیزم من دل‌نگرانم، چون تو افسرده و بدخلق به نظر می‌رسی، دوست دارم با هم درباره‌اش حرف بزنیم».

بازخورد بدهید

چگونه با همسرتان بحث کنید که رابطه‌تان تقویت شود

اگر بحث و جدل‌تان بالا گرفت، با یک جمله‌ی بازخوردی، تنش را کم کنید. یک تکنیک این است که چیزی که همسرتان گفته است را دوباره تکرار کنید، مثلا: «عزیزم چیزی که من شنیدم از تو این است که من حوصله‌ی تو را سر می‌برم، چون علاقه‌ای به تفریحات تو نشان نمی‌دهم، درست است؟». پاسخی که می‌گیرید یا تائید شماست و یا شفاف سازی بیشتر آن.

با کمی خنده و شوخی، فضا را آماده کنید

همه‌ی آدم‌ها کم و بیش شوخ طبعی دارند و می‌توانند در مواقع ضروری از آن استفاده کنند. کمی شوخی فضا را تلطیف می‌کند و تنش را دور می‌نماید، در نتیجه بهتر می‌توانید گفتگوی‌تان را پیش ببرید. شوخی و مزاح نه تنها اختلاف را تعدیل می‌کند بلکه احتمال اینکه زن و مرد به درک یکسانی از مسئله دست پیدا کنند را نیز بیشتر می‌کند. محققان می‌گویند زن و شوهر‌هایی رابطه‌ی ماندگار دارند که می‌توانند حتی وقتی که با هم اختلاف و بگومگو دارند نیز با هم شوخی کنند و بخندند.

با دقت گوش دهید

چگونه با همسرتان بحث کنید که رابطه‌تان تقویت شود

هر بار که با همسرتان جروبحث می‌کنید، وظیفه دارید به حرف‌های او خوب گوش دهید، پیش داوری نکنید و تا کلام او تمام نشده، حرفی نزنید. اگر فقط منتظر باشید تا حرف‌های همسرتان تمام شود و حرف خودتان را بزنید، واقعا نمی‌توانید بشنوید چه می‌گوید.

تماس چشمی‌تان را حفظ کنید

در تمام مدت بحث‌های‌تان تماس چشمی با همسرتان را حفظ کنید.

روش درست عذرخواهی از همسرتان را یاد بگیرید

درست همانطور که ما آدم‌ها زبان عشق متفاوتی داریم، زبان عذرخواهی‌مان نیز با هم متفاوت است. برخی از افراد برای عذرخواهی ژست‌های آنچنانی می‌گیرند و بعضی‌ها هم خیلی ساده عذرخواهی می‌کنند. در عذرخواهی از همسرتان باید نشان دهید که از صمیم قلب‌تان پشیمانید و می‌خواهید که بخشیده شوید.

منبع: foryourmarriage


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/897990/قوانین-جروبحث-کردن-با-همسر-تا-مشکلی-پیش-نیاید
بازدید: 1043

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top