• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420441
تاریخ انتشار: جمعه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ ۰۵:۰۶

اینترنت 5G در رینگ واقعی سرعت

شبکه تجاری ۵G رسماً توسط اپراتور EE در انگلیس راه‌اندازی شد. سرعت و کیفیت بالای این سرویس حالا در یکی از بزرگ‌ترین اقتصاد‌های دنیا کاربران را شگفت زده کرده است.

اینترنت 5G در رینگ واقعی سرعت

رقابت در جهان برای راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم یا ۵G بالا گرفته است. اپراتور‌های بزرگ جهان که قبلا برنامه‌هایی برای توسعه زیرساخت‌هایشان داشته‌اند، اخیرا از راه‌اندازی سرویس‌های جدیدی می‌گویند که قرار است به مرور تمام نقاط جهان را تحت پوشش بگیرد. اخیرا اپراتور EE در انگلستان نخستین شبکه تجاری ۵G را در بخش‌هایی از این کشور راه‌اندازی کرده‌است. تا یک هفته دیگر نیز «ودافون» دیگر اپراتور بزرگ جهان قرار است اینترنت نسل پنجم را راه‌اندازی کند. در عین حال، برنامه‌های توسعه اپراتور‌های بزرگ موبایل و شبکه در جهان برای ۴G کنار گذاشته شده و حالا همه تمرکز رقابت بر سر ۵G است.

ایران نیز اخیرا اعلام کرده برای توسعه زیرساخت‌های اینترنت نسل پنجم جلساتی برگزار شده و (توسعه این زیرساخت‌ها) جهش بزرگی برای کشور خواهد بود. به گزارش همشهری، محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات در توییتر این خبر را اعلام کرده و گفته بود، هرچند تحریم‌های آمریکا سرعت ما را کم می‌کند، اما ۵G را هم راه می‌اندازیم. تا به حال ادعا‌های زیادی درباره اینترنت نسل پنجم و قابلیت‌هایش مطرح شده است. در این گزارش ۵G و قابلیت‌های آن را از نظر تئوری و عملی بررسی کرده‌ایم.

اینترنت انقلابی

اینترنت نسل پنجم بین کاربران به‌خاطر سرعت بالایش مشهور شده است. هرچند این سرعت نسبت به قبل بسیار بالاتر خواهد بود، اما آنچه باعث همه‌گیر شدن این نوع جدید اینترنت و استفاده گسترده آن در ابزار‌های گوناگون خواهد شد، صرفا سرعت بالای آن نخواهد بود. این شبکه جدید به‌خاطر کم بودن قابل توجه تأخیر در ارسال و دریافت داده‌ها می‌تواند در سیستم‌های حساسی مثل جراحی از راه دور، سیستم‌های حمل‌ونقل خودران و به‌طور کلی، ابزار‌های مرتبط با «اینترنت اشیاء» به‌طور گسترده‌تری مورد استفاده قراربگیرد. این در حالی است که در اینترنت نسل چهارم یا ۴G به‌دلیل قطعی و وصلی مکرر شبکه و تأخیر در ارسال و دریافت بسته‌های داده عملا ارائه چنین سرویس‌هایی ریسک بسیار بالایی دارند.

اینترنت 5G در رینگ واقعی سرعت

پوشش‌دهی گسترده

اینترنت نسل پنجم به آنتن‌های مخابراتی کمتر و کوچک‌تری نیاز خواهد داشت، اما می‌تواند پوشش بهتری را ارائه کند. گفته می‌شود، یک آنتن در هر مترمربع می‌تواند یک میلیون ند (NOD) را پوشش بدهد؛ ۱۰۰ درصد بیشتر از نسل چهارم.

مصرف انرژی پایین

به خاطر ساختار شبکه ۵G، انرژی مصرفی در این شبکه ۹۰ درصد کمتر از قبل است. البته تست‌های سرعتی که اخیرا در جهان انجام شده نشان می‌دهد تلفن‌های همراه و گیرنده‌ها احتمالا به باتری‌های قوی‌تری نیاز خواهند داشت.

آنتن‌دهی بالا

نسبت به ۴G، این شبکه می‌تواند ۱۰۰ برابر از کاربر بیشتر پشتیبانی کند؛ بدون تأخیر در ارسال و دریافت اطلاعات یا قطعی ارتباط.

سرعت سرسام‌آور

شبکه ۵G نسبت به نسل قبلی‌اش ۱۰۰ تا هزار برابر سریع‌تر است. تخمین زده می‌شود سرعت این شبکه چیزی حدود یک تا ۱۰ گیگابیت برثانیه باشد. با چنین سرعتی می‌توان یک فیلم استاندارد با کیفیت ۴K را در کمتر از ۱۰ ثانیه دانلود کرد.

تأخیر پایین

تأخیر در ارسال و دریافت بسته‌های داده (Latency) در ۴G حدود ۵۰ میلی‌ثانیه است که در ۵G به یک میلی‌ثانیه خواهد رسید. این باعث می‌شود چنین سرویسی را بتوان در ابزار‌های دقیق و سریع، به‌طور گسترده استفاده کرد.

چالش سازندگان موبایل و اپراتور‌ها

گوشی که در این تست به‌کار گرفته شده، با بالا رفتن مصرف باتری روی حالت کم‌مصرف قرار می‌گیرد که در نتیجه آن، برای صرفه‌جویی در انرژی روی اینترنت نسل قبل سوییچ می‌کند. در نتیجه، کیفیت ارتباط کاربر می‌تواند به‌طور جدی تحت‌تأثیر قرار بگیرد، آن‌هم درحالی‌که ممکن است از این تغییر سرعت خبر نداشته باشد.

گوشی‌ها و وسایل الکترونیکی نسل قبل نمی‌توانند از اینترنت نسل پنجم پشتیبانی کنند. در نتیجه موبایل‌های جدیدی باید وارد بازار شده و مشتری‌ها به خرید آن‌ها ترغیب شوند. این در حالی است که خیلی از کشور‌ها هنوز به‌طور جدی وارد این بخش مهم از رقابت نشده‌اند.

یکی دیگر از چالش‌های جدی، قیمت احتمالی این سرویس برای مشترکان خواهد بود. هرچند این توقع وجود دارد که به‌خاطر ارائه سرویس بسیار سریع هزینه آن نیز به‌طور قابل‌توجهی بالاتر باشد. پژوهشی که در دانشگاه بریج‌پورت انجام شده، نشان می‌دهد اپراتور‌ها دست‌کم فعلا برای حفظ مزیت رقابتی و تشویق مردم به استفاده از سرویس‌هایشان قیمت را چندان بالا نمی‌برند.

تست سرعت اینترنت ۵G

اخیرا جسیکا دولکورت، یکی از خبرنگاران حوزه فناوری در سایت «سی‌نت» اینترنت همراه ۵G را در نقاط مختلف شیکاگو از نظر سرعت، آنتن‌دهی و کیفیت ارزیابی کرد. او برای اینکه شرایط نسبتا خوب و ایده‌آلی را فراهم کند، در نزدیکی آنتن‌های شهری تلفن همراه این تست‌ها را انجام می‌داد. این بررسی نشان می‌داد، شبکه ۵G دست‌کم فعلا با آنچه در تبلیغات بازگو می‌شود تفاوت‌هایی دارد و هنوز تا رسیدن به یک نقطه مطلوب راه در پیش است.

اینترنت 5G در رینگ واقعی سرعت

سوییچ به آنتن قدیمی

این شبکه هنوز به اندازه کافی پایدار به‌نظر نمی‌رسد. در تست انجام شده، شبکه اینترنت چندبار از ۵G به ۴G تغییر کرد.

متغیر بودن سرعت

سرعت اینترنت ۵G در هر اپراتور با دیگری متفاوت بود. در این تست سرعت، یک اپ حجیم طی ۶ دقیقه دانلود شد درحالی‌که ادعا‌ها می‌گویند، این بارگزاری باید چند ثانیه طول بکشد.

آنتن‌دهی ناکافی

هرچند آمریکا برنامه‌های گسترده‌ای برای ۵G تدارک دیده، اما در محل تست سرعت یعنی شیکاگو نمی‌توان آنتن‌های ۵G را همه‌جای شهر پیدا کرد. سرعت‌ها نیز لزوما همه‌جا یکسان نیست.

دشواری اتصال به شبکه

هرچند درباره پوشش‌دهی گسترده شبکه ادعا‌های زیادی مطرح شده، اما این تست سرعت نشان می‌دهد، در بعضی نقاط هرچند NOD مخصوص اینترنت ۵G وجود دارد، اما نمی‌توان موبایل را به شبکه متصل کرد.


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/870265/اینترنت-5g-در-رینگ-واقعی-سرعت
بازدید: 1082

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top