• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420470
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۰۸ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۰۶
دسته: طبع و مزاج
پرینت
ایمیل

معرفی انواع غذا برای طبع سرد

غذا برای طبع سرد، غذایی است که با انواع ادویه و برخی از حبوبات و غلات با طبیعت گرم تهیه شود؛ به این صورت این غذاها برای افرادی با طبع سرد و بلغمی مزاج مناسب می‌شود.

غذا برای طبع سرد

 

افراد که در بدن ‌آن‌ها غلبه بلغم وجود دارد یا طبع سرد دارند، باید از غذاهایی با طبع گرم استفاده کنند و با رعایت رژیم غذایی مناسب یا حتی تغییر سبک زندگی، از بروز بسیاری از بیماری‌ها در خود جلوگیری کنند. افراد سرد مزاج معمولا ضعیف و کم انرژی هستند و در هوای سرد به راحتی گرم نمی‌شوند، بنابراین تغذیه آن‌ها باید به صورتی باشد که طبع سرد آن‌ها کاهش یابد و در بدن آنها تعادل ایجاد شود. از این‌رو در ادامه با معرفی ۱۱ غذا برای طبع سرد با شما خواهیم بود.


انواع غذا برای طبع سرد

۱. از جمله غذا‌هایی که دارای طبع گرم بوده و مصرف آن به افراد سرد مزاج توصیه می‌شود، گوشت بلدرچین است. گوشت بلدرچین حاوی املاحی مانند آهن، پتاسیم، روی، مس و همچنین ویتامین‌های گروه B است و به دلیل مغذی بودن، هضم ساده و پیشگیری ازضعیف شدن معده، مصرف آن به همه افراد توصیه می‌شود. تهیه انواع غذا با بلدرچین (سرخ شده، در فر، با برنج)، علاوه بر طعم و مزه عالی و لذیذ بودن، غذا‌هایی مجلسی به حساب می‌آیند و می‌توانند به عنوان یک غذای مناسب برای طبع سرد مورد استفاده قرار گیرند.

 

غذا برای طبع سرد

۲. خورشت فسنجان نوعی غذای مفید برای طبع سرد بوده که بسیار مشهور و شناخته شده است. تهیه فسنجان با بوقلمون، اردک یا مرغ خانگی که گوشت آن‌ها دارای طبیعتی گرم است، می‌تواند برای افراد سرد مزاج مناسب باشد، به علاوه گردوی مورد استفاده در تهیه این غذا بر گرمی آن می‌افزاید. گمج کباب که با گوشت راسته گوسفندی و گردو تهیه می‌شود، نیز نوعی غذای محلی گیلانی بوده که مناسب برای افراد با طبع سرد است.

۳. آبگوشت یک نوع غذای خوشمزه و اصیل ایرانی است که اگر با گوشت گوسفندی با استخوان زیاد، نخود، زردچوبه و فلفل سیاه تهیه شده و اگر به آن رب گوجه یا گوجه فرنگی اضافه نشود، می‌تواند نوعی غذای مناسب برای طبع سرد باشد.

 

غذا برای طبع سرد

۴. گوشت شتر از مواد غذایی با طبیعت گرم محسوب می‌شود که می‌تواند در تهیه انواع خورش مانند خورش قیمه، قورمه سبزی و خورشت کرفس مورد استفاده قرار گیرد که نوعی غذای مفید برای طبع سرد محسوب می‌شوند. تهیه کباب کوبیده مخلوط گوشت شتر و گوسفندی، از غذاهای گرمی است که مصرف آن با نان یا برنج زعفرانی بر گرمی غذا می‌افزاید.

۵. نخود از جمله حبوباتی است که در طب سنتی به خوردن آن بسیار توصیه شده و دارای طبیعتی گرم است. این ماده غذایی که در تهیه غذاهایی مانند فلافل استفاده می‌شود، نوعی غله مفید برای طبع سرد به حساب می‌آید. فلافل خانگی با استفاده از روغن کنجد، غذایی مناسب برای افراد سرد مزاج است و بهتر است در برنامه غذایی این گونه افراد قرار گیرد.

۶. کلم قمری از سبزیجات پرخاصیت و دارای طبیعتی گرم است که در تهیه غذاهایی مانند آبگوشت کلم قمری و "ماش و قمری" به کار می‌رود و نوعی غذای بسیار مفید برای طبع سرد محسوب می‌شود. در تهیه این غذاهای خوشمزه، گوشت گوسفندی تازه و کلم قمری به کار می‌رود و غذاهایی فوق‌العاده مغذی با طبیعتی گرم هستند.

 


۷. میگو گونه ای از آبزیان است که بر خلاف ماهی دارای طبیعتی گرم بوده و نوعی غذای مناسب برای طبع سرد به حساب می‌آید. با این ماده غذایی با ارزش، می‌توان غذاهایی مانند دوپیازه میگو، میگو پلو، قلیه میگو و میگو سوخاری درست کرد و همراه با شوید پلو به عنوان غذایی با طبیعت گرم مورد استفاده قرار داد.

 

غذا برای طبع سرد

۸. نیمرو با شیره (انگور، خرما، توت و ...)، نوعی غذای مقوی برای طبع سرد است که از ترکیب تخم مرغ، شیره و روغن حیوانی تهیه می شود. این غذای فوری را می‌توان همراه با نان به عنوان شام یا صبحانه‌ای مقوی مورد استفاده قرار داد و از خواص بی‌نظیر آن بهره برد. همچنین این غذا را با خرما هم می‌توان تهیه کرد.

۹. گندم از جمله غلات با طبیعت گرم است. غذاهایی همچون حلیم گندم که ترکیبی از گندم و گوشت تازه گوسفندی در آن به کار رفته باشد، برای افراد سرد مزاج مناسب است. این غذای مقوی معمولا با تکه‌ای نان به عنوان صبحانه‌ای کامل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۰. گوشت گوسفندی تازه نیز از مواد غذایی با طبیعت گرم محسوب شده و در تهیه غذاهای مناسب برای طبع سرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله غذاهایی که با گوشت گوسفندی درست می شود بریانی اصفهان است که ادویه‌های گرمی همچون دارچین و زعفران به آن افزوده شده و همراه با نان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

غذا برای طبع سرد

۱۱. مرصع پلو و شیرین پلو از انواع غذای مفید برای طبع سرد هستند که ترکیبی از مغزهای گرم در آن‌ها به کار رفته و اگر با گوشت مرغ خانگی تهیه شوند، غذاهایی با طبیعت گرم به حساب می‌آیند که افراد سرد مزاج می‌توانند این غذاها را در برنامه غذایی خود قرار دهند.


سخن آخر

افراد سرد مزاج به شرط متعادل‌سازی طبع خود با مصلحات، باید از غذاها و خوراک‌های گرم استفاده کنند. اکثر خوراک‌های امروزی دارای طبیعتی سرد هستند و برای تعدیل این سردی، می‌توان از ادویه‌های گرمی همچون فلفل، دارچین و زنجبیل استفاده کرد. همچنین برنج ساده دارای طبع سرد بوده و بهتر است با زعفران، شوید و زیره سردی آن را تعدیل کرد. شیر و لبنیات حاصل از شیر شتر نیز گرم بوده و برای افراد سرد مزاج مناسب است، اما شیر و لبنیات سایر حیوانات سرد بوده و باید با مصلح مناسب استفاده شوند. 

منبع: https://setare.com/fa/news/34664/معرفی-انواع-غذا-برای-طبع-سرد-غذاهای-بسیار-مقوی-و-لذیذ
بازدید: 1512

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top