• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420485
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۰۸ مهر ۱۳۹۸ ۱۷:۳۸

ارتودنتیست خوب

ویژگی‌های یک ارتودنتیست خوب

همانطور که پزشکان می‌توانند تخصص خود را در زمینه‌های مختلفی مانند قلب و عروق یا عصب‌شناسی و غیره انتخاب کنند، دندانپزشکان نیز می‌توانند تخصص‌های مختلفی انتخاب کنند. ارتودنسی یکی از تخصص‌های دندانپزشکی است که با هدف پیشگیری، تشخیص و درمان بی نظمی‌های صورت و دندان انجام می‌شود. بسیاری از کارهایی که در ارتودنسی انجام می‌شود محدود به ارتوپدی دندانپزشکی و ارتودنسی عمومی است اما این معالجات با موفقیت برای هر سنی انجام می‌شود. ارتودنتیست‌ها، دندانپزشکان واجد شرایطی هستند که از تحصیلات و تجربه بالینی در این زمینه برخوردار هستند.

ارتودنتیست چه کارهایی انجام می‌دهد؟

ارتودنتیست متخصص اصلاح ناهنجاری‌های دندان و فک است. مشکلات بسیاری مانند نقص گفتار، مشکلات مربوط به جویدن غذا و حفظ بهداشت مناسب دهان در ارتباط با ناهمترازی دندان‌ها به وجود می‌آید که می‌تواند فرد را دچار ناتوانی نماید. ارتودنتیست خوب برای رفع این مشکلات بهترین دندانپزشک است.

ارتودنتیست خوب

یک ارتودنتیست خوب :

دندانپزشکی بد می‌تواند ناراحت‌کننده، ناامیدکننده و گاهی دردناک باشد و از آنجایی که بر ظاهر فرد تاثیر می‌گذارد نتایج آن می‌تواند باعث خجالت شود. متخصص ارتودنسی با استفاده از ابزاری چون بریس در رفع مشکلات دهان و دندان تخصص دارد. آنها در کنار سایر موارد دندانپزشکی که شامل فک، دندانها و ماهیچه‌های صوت است، اوربایت، آندربایت و شکاف‌ها را نیز برطرف می‌کنند.

ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی

این متخصصین بعد از فارغ التحصیلی در دندانپزشکی، دوسال آموزش تخصصی می‌بینند. اهمیت صلاحیت آنها مربوط به زمان گزینش آنهاست. بعضی اوقات، توصیه‌های دوستان و همکاران ممکن است در مورد صلاحیت کافی ارتودنتیست کافی نباشد و این امر نیاز به تحقیق شخصی دارد. زمانی که مشکل دندانپزشکی دارید، بهترین گزینه، ارتودنتیست است. با این حال، همه ارتودنتیست‌ها مثل هم نیستند. در اینجا به ویژگی‌هایی که یک متخصص ارتودنسی را به یک متخصص خوب تبدیل می‌کند، اشاره شده‌است:

اشتیاق به شغل ارتودنتیست

اشتیاق یک ویژگی‌ست و بنابراین در هیچ مدرسه‌ای آموزش داده نمی‌شود. ارتودنتیست‌هایی که به شغل خود اشتیاق دارند، همیشه آن را نشان می‌دهند. بدست آوردن حقوق خوب یا به رسمیت شناخته شدن به عنوان رهبر در این زمینه، اشتباه نیست، اما یک ارتودنتییست مشتاق که عاشق کاری است که انجام می‌دهد، همیشه با نتایجی که بدست می‌آورد انگیزه می‌گیرد و نه دلایل اولیه. بزرگترین انگیزه آنها ایجاد تغییر در زندگی افراد است. متخصص خوب از کاری که انجام می‌دهد، لذت می‌برد و شغلش برایش مهم است و وقتی با لبخند بیمارش مواجه می‌شود، لبخند می‌زند. این مسلما مهمترین انگیزه در هر شغل و کاری است. همراه با اشتیاق، دیگر ویژگی‌های یک متخصص خوب یه صورت طبیعی جریان می‌یابد.

این ویژگی را با انجام این کارها می‌تواند نشان دهد:

  •   * لبخند همیشگی
  •   * نگرش مثبت
  •   * تماس چشمی خوب
  •   * اشتیاق و انرژی
  •   * ذهنیت توانمند
  •   * برداشت اولیه خوب

با یک گفتگوی ساده با دندانپزشک، می‌توانید چیزهای زیادی درباره او بفهمید. برای اثبات واجد شرایط بودن متخصص، توجه به جزییات ضروری است. یک پیش فرض خوب می‌تواند تصویری خوب به بیماران ارائه دهد. بیمار احتمالا قادر به فهم سطح روحیه کارکنان است. در کنار دندانپزشک، سایر کارمندان نیز به درمان شما کمک می‌کنند. پرسنل خوب می‌تواند به معنای محیط کاری مثبت و مراقبت بهتر باشد. یک ملاقات اولیه چشمگیر، می‌تواند بیمار را به این نتیجه برساند که وی متخصص دندانپزشکی خوبی پیدا کرده‌است. به صورت کلی از آنجایی که ظاهر دارای ماهیتی ذهنی است بر روی ارزیابی بیمار تاثیرگذار بوده و برای وی اهمیت دارد.

اعتماد به نفس

درست مانند هر حرفه دیگری، اعتماد به نفس یک دندانپزشک بسیار مهم است. متخصص ارتودنسی خوب باید بتواند اعتماد بیماران خود را به دست بیاورد. بیمارانی که در مورد ظاهر خود مشکلاتی دارند، اطلاعات شخصی حساسی با دندانپزشک به اشتراک می‌گذارند و مهم است که این اطلاعات بین دو طرف باقی بماند. با وجود مشکلات اقتصادی اخیر، برخی از آنها ممکن است برای بالابردن تعداد بیماران خود، تشخیص‌های جعلی انجام دهند. این اعمال غیراخلاقی است و هر دندانپزشک خوبی از آنها خودداری خواهد کرد. این دندانپزشک‌ها بهترین منافع بیمار را در ذهن خود دارند.

ارتودنتیست خوب

فروتنی و تواضع ارتودنتیست

متخصصین ارتودنسی موفق، تواضع نشان می‌دهند. هم دندانپزشک و هم کارکنان باید خیرخواهی و عدم تکبر خود را نشان دهند. آنها باید رفتاری کاملا متواضع و فروتن داشته باشند. احساس تواضع در طول کار سختی که ارتودنتیست‌ها انجام می‌دهند؛ اهمیت دارد. هنگام تعامل با بیمار، یک پزشک خوب باید صرفا روی او متمرکز شود. آنها اجازه نمی‌دهند که در طول درمان هیچ گونه وقفه‌ای ایجاد شود مگر اینکه یک مورد اورژانسی واقعی باشد. این تمرکز بدون وقفه بر بیمار، امکان مراقبت حداکثر از او را فراهم نموده و این تصور را برای بیمار ایجاد می‌کند که انجام هر معاینه‌ای از اهمیت برخوردار است. مبلمان لوکس یا کارهای هنری گران قیمت در مطب، نمادی از موفقیت دندانپزشک نیست. در عوض، برخورداری از کیفیت و تمرکز روی نیازهای بیماران بسیار حیاتی است. علاوه بر این، موضوع مهم انجام قرار ملاقات‌های به موقع است که باعث احترام به بیمار می‌شود.

دانش ارتودنسی، تجربه و تخصص

یک ارتودنتیست‌ خوب کار خود را دوست دارد و به همین ترتیب همیشه تمایل دارد دانش بیشتری در زمینه تخصص خود کسب کنند. البته پزشکان بهداشت و درمان باید در زمینه خود شایسته، آگاه و دارای اعتماد به نفس باشند و متخصص ارتودنسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این ویژگی برای آنها بسیار حائز اهمیت است، زیرا به راحتی مهارت های کلامی آنها را گسترش داده و در نتیجه تعداد مشتریان آنها را افزایش می دهد. بهترین متخصصان تلاش می‌کنند دانش بیشتری را نسبت به آنچه که هنگام تحصیل آموخته‌اند، کسب کنند. فناوری‌های مراقبت از دهان به طور مداوم در حال پیشرفت هستند. آنها به‌طور مداوم مهارت‌ها و تکنیک‌های جدید ارتودنسی را یاد می‌گیرند تا با همراه با تغییرات پیش بروند و مهم‌تر از همه، بهترین نتایج را به بیماران خود ارائه دهند.

مهارت‌های ارتباط با مردم

صلاحیت، هوش و کار با کیفیت در این زمینه ضرروی است. با این حال، این ویژگی تنها 50 درصد نقش دارند. 50 درصد دیگر مربوط به ارتباط خوب با مردم است. یک دندانپزشک خوب باید به خوبی با بیماران خود ارتباط برقرار کند.آنها باید بتوانند باعث ایجاد احساس راحتی در بیماران شوند. ارتودنتیست‌ها باید بدون توجه به جنسیت، نژاد یا سطح درآمدشان نسبت به مردم مهربانی نشان دهند.

شنونده خوب

اگر چه این ویژگی در دسته مهارتهای مردمی ارتودنتیست قرار می‌گیرد، اما یک خصیصه نادر است. متخصصین خوب در هنر گوش دادن، استاد هستند. تجربه آنها در این زمینه به آنها آموخته است که چگونه درک شخصی خود را از مشکل یک بیمار کنار بگذارند. آنها داوری‌های نهایی خود را بر اساس علم ارتودنسی و نتیجه گفتگوی خود با بیماران در کنار تجربه حرفه‌ای خود انجام می‌دهند.

حساس بودن

ارتودنتیست‌ها با بیمارانی سروکار دارند که که درباره ظاهر شخصی خود نگران هستند. بنابراین، این ویژگی نقش مهمی در احساس راحتی بیمار دارد. معمولا بیماران در توضیح شرایط خود به دندانپزشک دچار کمی احساس شرمساری هستند، اما حساسیت و مهربانی ددانپزشک می‌تواند این حس اطمینان را در آنها ایجاد کند که وی به دنبال راه حلی برای اصلاح مشکل نامرتبی دندان آنهاست.

ارتباط خوب با کودکان

این ویژگی نیز قابل دسته‌بندی در مهارت‌های مردمی است، اما به عنوان جنبه‌ای منخصر به فرد در نظر گرفته می‌شود. بعضی از ارتودنتیست‌ها ممکن است مهارت خوبی برای ارتباط با افراد داشته باشند اما برای ارتباط با کودکان چندان خوب نباشند. داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب با کودکان باعث راحتی آنها با روند درمان ارتودنسی می‌شوند. آنها به خوبی درک می‌کنند که آیا دندانپزشک با آنها تعامل خوبی دارد یا خیر.

انجمن دندانپزشکان ایران

ارتودنتیست شاخه‌ای تخصصی ازرشته دندانپزشکی است که در دانشگاه تدریس می‌شود. افراد بعد از گذراندن دوره تحصیلی در رشته ارتودنتیست به عنوان متخصص ارتودنسی در راستای از بین بردن ناهنجاری‌ها و نامرتبی دندان فعالیت می‌کنند. در ایران جامعه علمی دندانپزشکان ایران، انجمنی برای ارائه اخبار، مقالات، آیین نامه‌های جامعه دندانپزشکی وزارت بهداشت و حمایت از دندانپزشکان است.


بازدید: 762




Scroll to Top