• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420919
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۲۴

پیرترین درخت جهان را کجا می‌توان دید؟

درختی که قدمت آن به عصر حجر می‌رسد، اسرارآمیز به نظر می‌رسد. درختان برای انسان‌ها و حیوانات بسیار مفید هستند، چون برای ما اکسیژن، سرپناه، غذا، سایه و ابزار فراهم می‌کنند. همچنین درختان زیبایی فوق العاده‌ای به پارک‌ها و فضا‌های مسکونی می‌بخشند.

بسیاری از افراد از فهمیدن اینکه درختان صد‌ها یا حتی هزاران سال عمر می‌کنند، شگفت زده می‌شوند. حقیقت این است که ساختن چیز‌های زیادی مثل خانه‌ و مبلمان به چوب نیاز دارد و تصور اینکه درختی بتواند این همه سال از دست ما جان سالم به در ببرد، سخت است.

به دلیل تقاضای فزاینده برای چوب، نرخ جنگل‌زدایی در جهان سر به فلک کشیده و باعث تغییرات آب و هوایی شده است که اثرات آن را در همه جا می‌توان احساس کرد.

پیرترین درخت جهان را کجا می‌توان دید؟

تصور اینکه درختی زمستان‌های سردتر و تابستان‌های گرم‌تر را دیده، فوق‌العاده است. این درختان ماقبل تاریخ، پیدایش و سقوط تمدن‌های زیادی را دیده اند. آن‌ها در اوج پیشرفت بشر برای انقراض آن‌ها، مقاومت کردند.

قدیمی‌ترین درختان جهان را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد، درختان تک و درختان کلونال. درخت تک به یک درخت واحد اشاره دارد که سیستم ریشه‌ای خودش را دارد اما درختان کلونال سیستم ریشه‌زایی مشترک دارد. درختان کلونال از یک درخت مشخص ریشه می‌گیرند و به طور کلی همانند همان درخت اولیه هستند. در اینجا با قدیمی‌ترین درختان زنده جهان آشنا می‌شوید.

پاندو (Pando)

پیرترین درخت جهان را کجا می‌توان دید؟

قدیمی‌ترین درخت جهان یک درخت تک نیست، بلکه یک کلونی از درختانی است که بیش از ۸۰هزار سال عمر کرده اند. پاندو، کلونی درختانی است که سیستم ریشه‌ای مشترک دارند. آن‌ها در پارک ملی فیش‌لیک (Fishlake) در ایالت یوتا، آمریکا واقع شده اند. این کلونی از بیش از ۴۰هزار درخت تک صنوبر لرزان تشکیل شده است. با این حال برخی ادعا می‌کنند که پاندو در حال مرگ است و دیگر کلونی خود را گسترش نمی‌دهد. این را می‌توان به افزایش فعالیت‌های انسانی در منطقه نسبت داد.

تجیکوی پیر (Tjikko)

پیرترین درخت جهان را کجا می‌توان دید؟

این درخت ۹۵۵۰ سال سن دارد و اولین بار در سال ۲۰۰۸ در سوئد کشف شده و پیرترین درخت تک از یک درخت کلونال است.
این درخت باستانی همان درختی که ابتدا جوانه زده نیست و هر ششصد سال ریشه‌ها، شاخه‌ها و تنه‌های جدیدی در همان نقطه می‌سازد. دانشمندان تصور می‌کنند که این تنها تنه زنده یک کلونی باستانی مثل پاندو باشد.

کاج زبرمیوه غربی بدون نام

پیرترین درخت جهان را کجا می‌توان دید؟

قدیمی‌ترین درخت تک جهان در سال ۲۰۱۲ کشف شد و تا به امروز بدون نام باقی مانده است. تام هارلن در سال ۲۰۱۰، سن این گیاه را ۵۰۶۲ سال تعیین کرد. این درخت کاج در ایالت کالیفرنیا در آمریکا واقع شده است.

متوشالح (Methuselah)

پیرترین درخت جهان را کجا می‌توان دید؟

تا سال ۲۰۱۲، درخت متوشالح لقب قدیمی‌ترین درخت جهان را داشت. این نام برگرفته از یکی از شخصیت‌های عهده عتیق است که ۹۶۹ سال عمر کرد و گفته می‌شود پیرترین انسانی است که روی زمین کرده است. امسال درخت متوشالح ۴۸۵۱ ساله شد. یعنی قبل از اینکه هیچ تمدنی به وجود بیاید کاشته شده، زمانی که انسان اولیه هنوز هنر سنگی را تجربه می‌کرده است.

تخمین می‌زنند که این درخت در سال ۲۹۳۲ پیش از میلاد جوانه زده باشد. یعنی عمر این درخت از اهرام مصر هم بیشتر است. متوشالح یک کاج زبرمیوه است که در کوه‌های سفید ایالت کالیفرنیا واقع شده است. تام هارلن و ادموند شولمن این درخت باستانی را در سال ۱۹۵۷ کشف کردند. موقعیت دقیق آن مثل یک راز از عموم پنهان شده تا آن را از آسیب‌های احتمالی حفظ کنند.

این درختان پیر گنجینه‌های سرزمینشان هستند که به شدت محافظت می‌شوند. به عنوان مثال از قدیمی‌ترین درخت ایران به عنوان یک اثر ملی یاد می‌شود. سرو ابرکوه ۴۰۰۰ ساله است و قدیمی‌ترین درخت آسیا است.

منبع: celebspulse


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/924571/پیرترین-درخت-جهان-را-کجا-می‌توان-دید
بازدید: 913

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top