• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 424336
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۰۶

طرز تهیه پیراشکی؛ جذاب شکلاتی

وب‌سایت کاغذرنگی - احمد جعفری: پیراشکی یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین عصرانه‌ها یا میان‌وعده‌های دنیاست که با کمی تغییر در دستورالعمل، تقریبا در همه کشور‌های دنیا پخته می‌شود. این شیرینی خوش عطر و طعم که طرفداران زیادی در همه دنیا دارد، روش پخت چندان سختی ندارد. هرچند در هر قنادی می‌توانید پیراشکی تهیه کنید، اما یادگیری طرز تهیه پیراشکی خانگی و آماده‌سازی آن برای عزیزان حس‌وحال دیگری دارد. در این مطلب با ما همراه باشید تا با نحوه پخت پیراشکی آشنا شوید.

طرز تهیه پیراشکی؛ جذاب با روکش شکلاتی

مواد لازم

  • ۴ فنجان آرد
  • ۲ قاشق چای‌خوری بکینگ پودر
  • ۱/۴ قاشق چای‌خوری نمک
  • ۲ عدد تخم‌مرغ
  • ۱، ۱/۴ پیمانه شکر گرانول
  • ۱ قاشق چای‌خوری وانیل
  • ۲/۳ پیمانه شیر
  • ۱/۴ پیمانه کره ذوب شده
  • روغن سرخ کردنی به‌مقدار لازم
طرز تهیه پیراشکی؛ جذاب با روکش شکلاتی

 

طرز تهیه

در این آموزش ابتدا به آماده‌سازی پیراشکی می‌پردازیم. در این بخش تهیه خمیر، قالب‌گیری و سرخ کردن پیراشکی‌ها را آموزش خواهیم داد. سپس در مرحله بعدی طرز تهیه سس طعم‌دار برای تزیین روی پیراشکی را می‌گوییم.

۱. ترکیب مواد برای خمیر پیراشکی

تخم‌مرغ، شکر و وانیل را در یک ظرف بزرگ با هم مخلوط کنید. با استفاده از سرعت متوسط مخلوط‌کن برقی محتویات ظرف را به خوبی در حدود سه دقیقه هم بزنید و مخلوط کنید. شیر و کره ذوب شده را نیز در یک ظرف کوچک مخلوط کنید. سپس در یک کاسه متوسط آرد، نمک و بکینگ‌پودر را هم با یکدیگر مخلوط کنید.

مخلوط آرد و شیر را به‌طور متناوب به ترکیب تخم‌مرغ اضافه کرده و بعد از هر بار اضافه کردن با سرعت کم هم بزنید تا ترکیب شوند. با همه این ترکیب‌ها، خمیر پیراشکی کاملا آماده خواهد بود. حالا باید روی خمیر را بپوشانید و آن را حدود دو تا چهار ساعت در یخچال بگذارید.

طرز تهیه پیراشکی؛ جذاب با روکش شکلاتی

۲. پهن کردن خمیر در طرز تهیه پیراشکی

پس از گذشت مدت زمان لازم، خمیر را از یخچال بیرون آورید و روی یک سطح آغشته به آرد پهن کنید. با استفاده از یک وردنه خمیر را باز و پهن کنید. پهن کردن خمیر را تا جایی ادامه دهید که ضخامت آن به حدود سه سانتی‌متر برسد. در نظر داشته باشید نباید آرد اضافی روی خمیر بریزید، چرا که این کار می‌تواند پیراشکی شما را سفت و خشک کند.

طرز تهیه پیراشکی؛ جذاب با روکش شکلاتی

۳. قالب گرفتن خمیر برای پیراشکی

پس از پهن کردن خمیر، باید با استفاده از قالب مخصوص پیراشکی، روی خمیر پیراشکی‌ها را در آورده و آماده کنید. برای این کار قالب را روی خمیر قرار داده و آن را فشار دهید تا پیراشکی‌ها در دل خمیر جدا شوند.

در صورتی که برای این مرحله از طرز تهیه پیراشکی خانگی قالب آماده ندارید، می‌توانید خمیر را به چانه‌های مساوی تقسیم کرده و آن را به حالت گرد و تو خالی شکل دهید. هرچند این کار کمی زمان‌بر خواهد بود؛ اما باعث می‌شود محدودیتی در تهیه پیراشکی نداشته باشید.

شما باید خمیر باقی‌مانده از قالب‌گیری پیراشکی را دوباره پهن و قالب‌گیری را مجدد تکرار کنید. به طور تقریبی می‌توان گفت با میزان مواد گفته شده این حجم خمیر برای پخت ۱۶ پیراشکی مناسب است.

طرز تهیه پیراشکی؛ جذاب با روکش شکلاتی

۴. سرخ کردن پیراشکی‌ها

برای سرخ پیراشکی‌ها باید دمای روغن را به ۳۶ درجه سانتی‌گراد برسانید. شما همچنین می‌توانید روغن را در یک ظرف بزرگ تا رسیدن به دمای ۳۵ درجه گرم کنید.

طرز تهیه پیراشکی؛ جذاب با روکش شکلاتی

به طور کلی مقدار روغن مورد نیاز برای سرخ شیرینی‌ها در طرز تهیه پیراشکی خانگی به نوع روغنی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد. اگر از یک ظرف بزرگ استفاده می‌کنید، تا ارتفاع پنج سانتی‌متر روغن درون ظرف بریزید تا پیراشکی‌ها در روغن شناور باشند. بهترین ظرف برای سرخ کردن پیراشکی‌ها، ظرفی با قطر کم و ارتفاع زیاد است.

در مرحله سرخ کردن شیرینی‌ها، با استفاده از یک قاشق بلند یکی از پیراشکی‌ها را درون روغن بیاندارید و مطمئن شوید دمای آن مناسب است. دونات‌ها را به مدت دو یا سه دقیقه در روغن نگه دارید تا سرخ شود. زمانی که رنگ یک سمت پیراشکی‌ها طلایی شد، آن‌ها را درون ظرف بچرخانید تا هر دو طرف طلایی شود.

طرز تهیه پیراشکی؛ جذاب با روکش شکلاتی

۵. تزیین پیراشکی‌ها برای سرو

پس از سرخ شدن پیراشکی‌ها، آن‌ها را از روغن بیرون بیاورید و روی دستمال کاغذی یا کاغذ ویژه قنادی قرار دهید تا روغن اضافی از آن جدا شود. بعداز انجام این کار اجازه دهید دونات‌ها کمی خنک شوند. البته در صورت تمایل می‌توانید پیراشکی‌ها را داغ سرو کنید. پس از کم شدن میزان روغن پیراشکی‌ها نوبت تزیین و سرو آن‌هاست.

برای این مرحله از طرز تهیه پیراشکی می‌توانید از شکلات، شکر، اسماتیز یا حتی میوه استفاده کنید. بعضی افراد هم پیراشکی داغ را کنار بستنی سرو می‌کنند که می‌تواند جذاب و خوشمزه باشد.

طرز تهیه پیراشکی؛ جذاب با روکش شکلاتی

طرز تهیه روکش طعم‌دار پیراشکی

حدود نیم ساعت قبل از تمام شدن زمان خنک شدن خمیر، می‌توانید روکش دونات را آماده کنید. در نظر داشته باشید روکش باید قبل سرخ کردن دونات حاضر شود، زیرا چند دقیقه پس از سرخ شدن پیراشکی‌ها باید روکش آن‌ها را کامل کنید. شما به‌‎راحتی می‌توانید از پودر قند یا شکر گرانول برای روکشی تزیینی پیراشکی استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه دو نوع روکش دونات رو گفته‌ایم.

۱. روکش شکلاتی

برای تهیه روکش شکلاتی در طرز تهیه پیراشکی خانگی می‌توانید مقداری کره، شکلات تلخ یا شیری، شکر و چند قاشق شیر را در یک ظرف ریخته و با حرارت خیلی ملایم روی اجاق قرار دهید تا یک سس شکلاتی خیلی ملایم تهیه شود. تعیین میزان شیرینی سس به ذائقه شما بستگی دارد، اما اندازه شکلات حدود ۳۰ گرم و کره حدود ۲ قاشق چای‌خوری است.

طرز تهیه پیراشکی؛ جذاب با روکش شکلاتی

۲. روکش شکر

در این روش کافی است در یک ظرف پهن مقداری شکر بریزید. شکر را طوری در ظرف بریزید که به طور کامل سطح ظرف را بپوشاند. پس از پخته شدن پیراشکی‌ها، در حالی که هنوز کمی روغنی هستند، آن‌ها را داخل ظرف شکر بگذارید تا دانه‌های شکر به خوبی روی سطح پیراشکی بچسبند.

طرز تهیه پیراشکی؛ جذاب با روکش شکلاتی

پس از آن که پیراشکی‌ها پخته و در سس مورد نظرتان آغشته شد، آن‌ها را در ظرف چیده و در محیط خشک قرار دهید تا به تدریج هم دمای محیط شوند. هرچه پیراشکی‌ها خنک‌تر باشند، مزه بهتری پیدا خواهند کرد. این شیرینی میوه‌ای برای عاشقانه میوه بسیار جذاب خواهد بود. همچنین اگر دستورالعمل دیگری برای تهیه پیراشکی دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/1022835/طرز-تهیه-پیراشکی-جذاب-شکلاتی
بازدید: 908

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top