• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 424416
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۳۰
دسته: فرزندان
پرینت
ایمیل

دلایل و راه های پیشگیری از حسادت نوجوانان

حسادت نوجوانان,حسادت در نوجوانان,دلیل حسادت در نوجوانان

حسادت در بین نوجوانان

 

حسادت واکنشى هیجانى است که تقریبا در سن ۱۵ تا ۱۶ ماهگی درکودکان آشکار می شود و در دو زمان یعنی از سن ۲ تا ۵ سالگی و دوران بلوغ به اوج خود می رسد. در این مقاله به علل، روش های پیشگیری و درمان حسادت در بین نوجوانان می پردازیم.

حسادت در نوجوانان:
حسادت رفتار و عمل غیر عادی است که شخص در مقابل عدم موفقیت در رقابت و همچشمی با سایرین( اعم از کودک یا بزرگسال) از خود نشان میدهد . گاه این رقابت های خواسته یا ناخواسته در کنار نقص تربیتی در کودکان و نوجوانان سبب بوجود آمدن حسادت شده و در درون آن ها ریشه می دواند و همه ی عمر آنان را آزار می دهد.

با توجه به این که نقطه شروع حسادت موروثی نبوده و عوامل محیطی از دوران کودکی و در مراحل رشد سبب آن می شوند و می توان اذعان داشت حسادت حاصل نداشتن اعتماد به نفس و عزت نفس در افراد است، در نتیجه با ایجاد و اجرای راهکارهای مناسب در خانواده و اجتماع می توان مانع پیشرفت و چه بسا بروز آن شد.

بسياري از نوجوانان نسبت به دوستان خود وفادارند و در آنان وظیفه شناسی وجود دارد. وفاداری و احترام تا جایی كه باعث دروغ گفتن و فریب دادن شخص مقابل نشود، خوب است. بسياري از اشخاص دچار این اشتباه می شوند كه دوست آن ها ديگر حق ندارد با دیگری دوست شود( دوستی كند). حسادت آنان از این باور سرچشمه می گیرد. به عبارتی این اشخاص زمانی دچار حسادت میشوند كه دوستشان با سایرین هم رابطه دوستانه برقرار كند.

 

حسادت نوجوانان,حسادت در نوجوانان,دلیل حسادت در نوجوانان

دلیل حسادت نوجوانان

 
عوامل ایجاد حسادت در نوجونان:
- مقایسه فرزندان با یکدیگر
- وارد شدن فرزند دوم
- تحقیر کردن فرزند
- تمایز قایل شدن بین فرزندان
- احساس عدم امنیت
- ترس از دست دادن موقعیت


عکس العمل نوجوانان به احساس حسادت:
واكنش نوجوان به احساس حسادت اغلب به صورت كلامی و یا نیش وکنایه زدن ، مسخره كردن و صحبت كردن در مورد او به صورت تحقیر آمیز است.

پیشگیری از حسادت در نوجوانان:
مهمترین شیوه جلوگیری از حسادت، ابراز علاقه و محبت، درک و ایجاد امنیت خاطر همراه با انضباط عادلانه است. کمبود نقایص بدنی، ضعف و ... کودک نباید درحضور ديگر کودکان یا بزرگسالان مطرح شود. برای این که این امر عامل ایجاد احساس حقارت و حسادت است.

از توسل به فشار، اجبار، تهدید، سرزنش و یا احتمالا تنبیه برای درمان حسادت باید خودداری کرد. برای این که این اشخاص بیش از سایرین نیازمند محبت و مهربانی هستند.

نوجوانان بسیار زود خودشان را با سایرین مقایسه می کنند و به این نتیجه می رسند که توانایی خوبی در یک فعالیت خاص ندارند و امکان دارد ناامید شوند. در چنين شرایطی وظیفه پدر و مادر ایجاد تعادل بین داشته ها و نداشته های اوست تا مانع از حسادت ورزیدن فرزند به همسالان شود.

درصورتی که برای یکی از فرزندانتان چیزی می خرید برای فرزند دیگرتان هم چیزی هر چند کوچک و ارزان بخرید. به توانایی های هر دو فرزند نظر داشته باشید و هر کدام را در فاز خاصی بیندازید تا به هم حسادت نکنند.

 

حسادت نوجوانان,حسادت در نوجوانان,دلیل حسادت در نوجوانان

پیشگیری از حسادت نوجوانان

 
نحوه رفتار با حسادت نوجوانان:
- به فرزندان خود یاد بدهید که در زندگی برای به دست اوردن خیلی چیزها صبر پیشه کنند. اصل صحت روانی این است که نقاط ضعف را شناسایی نموده و با آنها مبارزه کنید. هر چه افرادی که حسادت می ورزند مهارت های بیش تری کسب کنند، به همان میزان کمتر حسادت می کنند و این حسادت در عوض منجر به سعی و کوشش بیش تر می شود.

- به فرزندان اجازه دهید که احساسات خویش را صادقانه در مورد سایرین ابراز کنند. به احساسات کودک کم بها ندهید. سعی نکنید با آن ها بگونه ای صحبت کنید که انگار احساسات متفاوتی دارند. هنگامی که شما احساسات آن ها را بپذیرید، آنها احساس می کنند که والدینشان احساسات آن ها را خوب درک می کنند.

- اعتماد به نفس فرزندانتان را با تشویق هایی که با کارهای چه بسا کوچک بالا ببرید این کار به فرزندتان کمک می کند که بداند او هم می تواند مثل سایرین موفق باشد.

 

 


منبع: http://www.beytoote.com/baby/behavior-baby/jealousy1-youth-treatment.html
بازدید: 1282

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top