• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 13174
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۸ ۲۱:۵۶

آشنایی با ورزش سامبو

sambo15920

سامبو یک ورزش رزمی روسی است. سامبو یک رشتهٔ نسبتاً جدید رزمی محسوب می‌شود که در دههٔ ۱۹۲۰ در ارتش سرخ شوروی به منظور تقویت توانایی مبارزهٔ تن‌به‌تن سربازان، پایه‌گذاری شد.

این رشته بر فنون گلاویزی و پرتابی تأکید دارد و تلفیقی از مؤثرترین تکنیک‌های چندین رشتهٔ دیگر از جمله جودو ژاپنی، کشتی آزاد و فرنگی و سبک‌های محلی کشتی آسیای میانه و قفقاز است.

ویکتور اسپیریدونوف و واسیلی اوشچپکوف پایه‌گذاران سامبو هستند. آنها دو سبک متفاوت را پایه‌گذاری کرده بودند که در نهایت با یکدیگر ادغام شده و سامبو نام گرفتند که نام اختصاری یک واژه روسی به معنی «مبارزهٔ بدون سلاح» است. اوشچپکوف در سال ۱۹۳۷ در جریان تصفیه سیاسی دوران استالین متهم به جاسوسی برای ژاپنی‌ها شده و به زندان افتاد و در زندان از دنیا رفت.

او بیشتر عمر خود را در ژاپن گذرانده و جودو را زیر نظر جیگارو کانو بنیان‌گذار رشتهٔ جودو آموخته بود. اما سبک اسپیردیونوف در مقایسه با سبک اوشچپکوف نرم‌تر و ملایم‌تر بود و تأکید کمتری بر قدرت بدنی داشت و این خود تا حدی به دلیل جراحات عمیقی بود که اسپیریدونوف در جریان جنگ جهانی اول برداشته بود.

آناتولی خارلامپیف که از شاگردان اوشچپکوف بود معمولاً بنیان‌گذار سامبو نامیده می‌شود. این رشته در سال ۱۹۳۸ به عنوان یک ورزش رسمی مورد تأیید کمیسیون ورزشی اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت.

مسابقات

فدراسیون بین‌المللی سامبو آماتور سه نوع مختلف مسابقه سامبو را به رسمیت شناخته‌است:

 

سامبو ورزشی :

این مسابقه به مسابقات جودو یا کشتی آزاد شباهت دارد با تفاوت‌هایی در قوانین و مقررات و لباس ورزشکاران. برای مثال برخلاف مسابقات حودو فنون قفل مفصل پا در سامبو آزاد اما فنون خفه‌کننده ممنوع است.

در این مسابقات تأکید بر فنون پرتابی، کار در خاک و تسلیم کردن حریف است و در مقایسه با جودو محدودیت‌های کمتری در مورد انواع گرفتن‌ها و چنگ زدن‌ها وجود دارد.

 

سامبو جنگی :

این نوع سامبو برای استفادهٔ نیروهای نظامی طراحی شده است و به مسابقات هنرهای رزمی ترکیبی شباهت دارد. در سامبو جنگی انواع ضربات و فنون گلاویزی اجرا می‌شود. در این شیوه مبارزه ضربات مشت، لگد، آرنج، زانو، کله و ضربه به کشاله ران آزاد است.

پیراهن ورزشکاران همان پیراهن سامبو ورزشی است اما مبارزان دستکش پوشیده و گاهی محافظ سر و ساق‌بند هم دارد. اولین دوره مسابقات قهرمانی سامبو جنگی در سال ۲۰۰۱ برگزار شد.

 

سامبو آزاد :

سبک آمریکایی مسابقه سامبو که اتجادیه سامبو آمریکا در سال ۲۰۰۴ قوانین آن را تدوین کرده است. در قوانین این رشته برخلاف سامبو ورزشی گرفتن گلو، پیچاندن گردن، فنون قفل پای چرخشی و دیگر فنون مطیع‌کننده آزاد است اما ضربات دست و پا ممنوع است.

اتحادیه سامبو آمریکا برای تشویق ورزشکاران جودو و جوجیتسو به شرکت در مسابقات سامبو این قوانین را وضع کرده است.

منبع :  آسمونی


منبع: http://www.asemooni.com/sport/exercise/sambo
بازدید: 2342

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top