• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 411083
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ۱۲:۲۷

آشنایی با گیاهان آبزی + کاشت سبزه آبزی

 
 
درباره گیاهان آکواریوم, شرایط نگهداری از گیاهان آکواریومی

گیاهان آکواریوم محیط آکواریوم را زیباتر و سالم تر می کنند

 

گیاهان آکواریوم درست مثل درختان عمل می کنند و محیط آکواریوم را زیباتر و سالم تر می کنند. دی اکسید کربن و گازهای زیان آور را از آب می گیرند و اکسیژن پس می دهند. محلی برای مخفی شدن بعضی گونه های ماهی ایجاد میکنن و محرکی هستن برای تولید مثل بیشتر ماهی ها.

 

مواد معلق در آب را جذب می کنند و باعث شفاف شدن آب می شوند. بعضی از باکتریهای مضر و معلق در آب را هم جذب می کنند و باعث سلامتی محیط آب می شوند و بطور کلی نقش بسیار مهمی در ایجاد تعادل و پایداری اکوسیستم یک آکواریوم زیبا و سالم ایفا می کنند.

 

گیاهان، اولین چرخه تولید مواد غذایی هستند. آنان با جذب نور و گازکربنیک از محیط، عمل فتوسنتز انجام می دهند. نتیجه این فرایند، تولید  اکسیژن است. این عمل در طی شب و در مدت زمان تاریکی، بالعکس می شود.

 

این قاعده در مورد گیاهان آبزی نیز صادق است. گیاهان آبزی با جذب نوراگرچه آن نور مصنوعی باشد و گرفتن گاز کربنیک از محیط آب، تولید اکسیژنمی نمایند. این فرایند نقش بسیار حیاتی در تامین اکسیژن آب جهت تنفس ماهی ها و در کل، آبزیان دارد. به علاوه، وجود پوشش گیاهی به عنوان سایه بان، پناهگاه، مخفیگاه و زایشگاه طبیعی در مخازن آکواریوم پر اهمیت است.

 

نحوه كاشت گياهان آكواريومی: به دو صورت مي توان گياهان آبزی را در آكواريوم كاشت می توانيد به جای آنكه تمامی كف آكواريوم را بستر دهيد، ظروفی مانند تشت، يا گلدان، به اندازه های دلخواه آماده كنيد و بستر مربوط به كشت گياه را در آن تشت ها و گلدان ها آماده كنيد سپس آن را در آكواريوم قرار داده و انتهای ساقه گياهان را با كمک انگشت در شن يا همان بستر مربوطه فرو كنيد.

 

نوع بستر گياهان آكواريومی: برای تهيه بستر لازم نيست راه دوری برويد كافی است به مقداره كافی شن معمولی كه برای مصارف ساختمانی به كار مي رود در اختيار داشته باشد ( فقط دقت كنيد شن ها آلوده به مواد خارجی نباشد ). همچنين لازم نيست كه تمامی شن مورد نظر را شستشو دهيد زيرا املاح موجود در آن برای ريشه گرفتن گياهان لازم است، اما پس از كف آكواريوم را به قطر سه سانتيمتر از شن ناشسته بستر داديد مجددا با يک لايه ديگر (حدود سه سانتيمتر) از شن كاملا شسته شده و لای گرفته روی بستر قبلی را پوشش دهيد تا گل و لای موجود در شن، آب آكواريوم را گل آلود نكند.

 

گیاهان آبزی,آشنایی با گیاهان آبزی

برای نگهداری خزه توپی، آب تنگ یا آکواریوم را هر دو هفته یکبار تعویض کنید

 

شرايط نگهداری از گياهان آبزی: گياهان آبزي به همان آب و دمايی احتياج دارند كه ماهيان زينتی آكواريومی احتياج دارند، منظور ماهيان گرم آبی هستند كه در آب شيرين زندگی می كنند.

 

دمای 22 درجه تا 27 درجه و ph خنثی برای نگهداری مطلوب است، همچنين نور طبيعی مناسب تر از نور مهتابی است، به ويژه آنكه نور طبيعی چرخه منظم خواب و بيداری را برای گياه و ماهی حفظ می كند و بديهی است كه گياه زنده در شرايط طبيعی بهتر از هر كس و هرچيز می تواند خودش را ترميم كند.

 

يكی از مهمترين عوامل پوسيدگی گياهان در آكواريوم های خانگی استفاده از داروهای گوناگون و به ويژه نمک در آب آكواريوم است كه برای درمان يا نگهداری ماهی های بيمار به آب اضافه می كنند. لذا بايد ضمن آنكه ماهی را از فروشگاه قابل اطمينان تهيه می كنيد همچنين در صورتی كه يكی از ماهی ها گرفتاره يكی از بيماری خاصی شد آن را از محل آكواريوم به ظرف ديگری منتقل نمود و پس از درمان كامل و طی دوره قرنطينه مجددا به آكواريوم اصلی باز گردانيد.

 

نگهداری از خزه توپی

این گیاه آبزی بوده و برای تزیین آکواریوم بسیار مناسب است. 

ظاهر این خزه به دلیل زندگی آن در آب و رشد جلبک به شکل کره ایجاد شده است. 

برای نگهداری این خزه، آب تنگ یا آکواریوم را هر دو هفته یکبار تعویض کرده و گیاهان را در نور کم و غیر مستقیم آفتاب قرار دهید.

 

نحوه کاشت سبزه آبزی:

سبزه آبزی که این روزها داخل فروشگاه ها زیاد می بینید.

بذر آبزی را می توانید از فروشگاه های گل و گیاه قسمت فروش بذر تهیه کنید.

ته تنگ کمی آب بریزید و بذر گیاه آبزی را روی آب بریزید و تنگ را جای پرنور بگذارید.

 

بعد از چند روز بذرها سبز می شوند، آرام تنگ را آب کنید.

داخل تنگ هم می توانید ماهی بریزید.

این آب بدلیل بذر آبزی بو نمی گیرد و تا یکسال ماندگاری دارد (از تنگ دهان گشاد استفاده کنید که ماهی اکسیژن کم نیاورد)

 

عوامل پوسیدگی گیاهان آکواریومی, نحوه نگهداری از خزه توپی

داخل تنگ هم می توانید ماهی بریزید

 

سوالات زیادی درمورد انداختن ماهی داخل تنگ پرسیده می شود.

که ماهی اکسیژن کم نمی آورد؟

ممکن است ماهی بمیرد؟

 

عزیزان مطمئنا داخل بطری باریک با دهانه باریک ماهی اکسیژن کم می آورد و می میرد.

حتما از تنگ دهانه گشاد استفاده کنید.

هر چه دهانه تنگ بازتر باشد اکسیژن بیشتری به ماهی می رسد.

پس از تنگ های باریک استفاده نکنید.

بذر آبزی یا هر گیاه دیگر در حال رشد، مطمئنا برای ماهی ها مفید هستند ولی باید ظرف دهانه بازی داشته باشید که ماهی نمیرد.

 


منبع: http://www.beytoote.com/scientific/nature/familiarity2-aquatic2-plants.html
بازدید: 1031

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top