• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 419150
تاریخ انتشار: شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۳۰

معروف‌ترین و محبوب‌ترین وانت‌های هیولا در جهان

روزنامه جام‌جم: امروزه بازیگران یکی از مهیج‌ترین مسابقات اتومبیلرانی که با استفاده از دانش بالای طراحی و مهندسی ساخت طرفداران زیادی نیز در اقصی‌نقاط دنیا به دست آورده‌اند، وانت‌های هیولا هستند. مانستر تراک‌ها (Monster Truck) در واقع وانت‌های پیکاپ یا شاسی‌بلندی هستند که سیستم تعلیق، لاستیک‌ها و موتور‌های ارتقایافته‌ای دارند. این خودرو‌ها در مسابقات خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند و امروزه به یکی از پرطرفدارترین مسابقات خودرویی در آمریکا، کانادا و اروپا تبدیل شده است. از مهم‌ترین اجزای این خودرو‌ها می‌توان به شاسی‌های توسعه‌یافته اشاره کرد که با وزنی در حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم باید در برابر یک میلیون و صد هزار نیوتن نیرو تحمل داشته باشند.

بخش قابل اشاره دیگر این خودرو‌ها موتور‌هایی است که در ساخت آن‌ها به کار می‌رود. وانت‌های هیولا معمولا از موتور‌های هشت سیلندر V شکلی استفاده می‌کنند که حجم ۸/۸ لیتری داشته و سوپرشارژ هستند و در نهایت وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها در این نوع خودرو‌ها را گیربکس‌های دو سرعته اتوماتیک به عهده دارند. ارتباط بین همه این اجزا را اکسل‌های بزرگی بر عهده دارند که معمولا از برند Rockwell هستند. مهم‌ترین بخش وانت‌های هیولا را شاید بتوان فنربندی و کمک‌های بزرگ آن‌ها در نظر گرفت. به طور متوسط هریک از این خودرو‌ها به هشت کمک فنر نیاز دارد که وزن کلی آن‌ها بیش از ۲۰۰ کیلوگرم می‌شود.

بدنه اغلب این خودرو‌ها از جنس فایبرگلاس ساخته می‌شود و علتش هم این است که هم وزن کلی خودرو را کاهش داده و هم برای طراحی بدنه و شکل و شمایل سفارشی آن‌ها قدرت مانور بیشتری را در اختیار طراحان قرار دهد. لاستیک‌های وانت‌های هیولا از اولین چیز‌هایی است که اندازه غیرطبیعی و اغواکننده آن‌ها به چشم می‌خورد. این لاستیک‌ها معمولا ۶۶ اینچی بوده و پهنای ۱۰۹ سانتی‌متری دارند و جالب است بدانید وزن هر چهار حلقه آن‌ها چیزی حدود سه تن است! در ادامه با تعدادی از این هیولا‌های قدرتمند آشنا می‌شویم.

بیگ‌فوت

سال ساخت: ۱۳۵۴/ ۱۹۷۵

باشگاه هیولاها

این خودرو که پیشگام وانت‌های هیولا به شمار می‌رود از سال ۱۳۵۸/ ۱۹۷۹ در معرض دید عموم قرار گرفت. طراح و مالک بیگ‌فوت (به معنی پا گنده) باب صدلر نام داشت و عنوان اولین نمونه‌ای بود که در تبلیغات تلویزیونی و مسابقات تصادفی خودرویی به کار برده شد. از این نمونه ۲۱ نمونه تولید و موفق شده در چند مسابقه به طور همزمان وارد شوند. تولیدکنندگان این خودرو توانسته‌اند با خودروسازان مطرحی همچون سامیت ریسینگ، فایراستون و مایکروسافت روابط کاری بسیار گسترده‌ای داشته باشند.

بلو تاندر

سال ساخت: ۱۳۷۹/ ۲۰۰۰

باشگاه هیولاها

این هیولای عظیم‌الجثه نیز اولین بار سال ۲۰۰۰ وارد مسابقات مانسترجام شد. بلو تاندر (به معنی تندر آبی) با رقیب دیگر خود یعنی بیگ‌فوت مشترکات زیادی دارد. این اشتراکات آنقدر زیاد و فراوان است که بسیاری از طرفداران تصور می‌کنند در یک مقطع زمانی بلوتاندر برای جایگزینی بیگ‌فوت طراحی و ساخته شده است.

بلوتاندر در طول زندگی خود و زمانی که رانندگی آن را تاد لدوک برعهده داشت موفق به کسب چند مقام قهرمانی در تورنمنت‌های مهم شد. سال ۱۳۹۲/ ۲۰۱۳ دل به تغییرات عمده‌ای داد و به بسیاری از تجهیزات کامیون وانت سری اف (F) همچون موتور CI Merlin۵۴۰ مجهز شد. این خودرو در هر سال به طور متوسط توانسته است در بیش از ۲۰ رویداد مهم ورزشی حاضر شده و به افتخارات خود بیفزاید. جالب است بدانید از خودروی بلوتاندر فقط دو نمونه تولید شده است.

گریو دیگر

سال ساخت: ۱۳۶۰/ ۱۹۸۱

باشگاه هیولاها

یکی از محبوب‌ترین وانت‌های هیولا در تمام دوران «گریو دیگر» (به معنی گورکن) است. راننده اصلی و خالق آن دنیس اندرسون نام دارد. اندرسون توانسته چند دستگاه از این خودرو را همزمان در شرایط آماده مسابقه نگهداری کند تا بتواند در چند رویداد به صورت همزمان رقابت کند. همچنین اندرسون را می‌توان از اولین پیشگامان مسابقات مانستر تراک (Monster Truck) در آمریکا دانست. تا امروز ۳۲ دستگاه «گریو دیگر» ساخته شده و نمونه فعلی آن به یک موتور ۵۵۵ اینچ کوبیک مرلین مجهز است که تقریبا ۱۷۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

ماکزیمم دیستراکشن

سال ساخت: ۱۳۸۲/ ۲۰۰۳

باشگاه هیولاها

این هیولای دوست‌داشتنی که اوایل قرن بیستم تولید شد در رده محبوب‌ترین وانت‌های هیولای جهان قرار گرفت. یکی از علت‌های آن شاید همکاری سازندگان ماکزیمم دیستراکشن (به معنی حداکثر تخریب) با شرکت‌های تبلیغاتی همچون کلیر چنل (Clear Channel که حامی تبلیغات میدانی است) و دابلیو. سی. دابلیو (WCW در کشتی قهرمانی جهان) باشد. در حال حاضر سه دستگاه از این خودرو وجود دارد و می‌توانند به طور همزمان در تور‌ها و مسابقات ورزشی شرکت کنند. این خودرو هر سال یکی از رقبای ثابت مسابقات جهانی است و محبوب‌ترین نوع خود در جهان است

ال‌تورو لوکو

سال ساخت: ۱۳۸۰/ ۲۰۰۱

باشگاه هیولاها

ال‌تورو لوکو نیز یکی دیگر از محبوب‌ترین وانت‌های هیولای جهان به شمار می‌رود و طراحی بدنه آن به گونه‌ای است که شبیه سر اسب به نظر می‌رسد. همین طراحی سبب شده طرفداران فراوانی داشته باشد. راننده اصلی آن لوپه سووزا است و از ابتدا که این خودرو به یک موتور شورولت مرلین شورولت ۵۴۰ اینچی مجهز بوده هدایت آن را به‌عهده داشته و تاکنون توانسته یک بار عنوان قهرمانی جهان را به دست بیاورد. این وانت در سال ۱۳۹۲/ ۲۰۱۳ شاهد پیشرفت چشمگیری بود که یکی از این تغییرات انتقال قدرت به چهارچرخ آن به شمار می‌رود. تغییر دیگر ال‌تورو لوکو نیز مجهز شدن آن به یک گیربکس دو سرعته کوآن (Coan) است.

بتمن

سال ساخت: ۱۳۸۵/ ۲۰۰۶

باشگاه هیولاها

بتمن یکی از محبوب‌ترین وانت‌های هیولا در رقابت‌های آمریکا به شمار می‌رود. این خودرو که ۱۳ سال پیش ساخته شده توانست در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی به مقام قهرمانی جهان دست پیدا کند. موتور تعبیه شده در این خودرو از نوع شورولت مرلین ۵۴۰ اینچی است و جیسون کودکدر اولین راننده‌ای بود که با آن وارد میدان رقابت شد. بتمن سال ۱۳۹۲/ ۲۰۱۳ تعمیر اساسی شد و این بار جان سیاسوک هدایت آن را به‌عهده گرفت.

سایبورگ

سال ساخت: ۱۳۶۹/ ۱۹۹۰

باشگاه هیولاها

اولین نمونه از مانسترتراک‌های سری سایپورگ اوایل دهه ۹۰ ساخته شد و توانست به یکی از محبوب‌ترین‌ها و منحصر به فردترین‌ها در نوع خود تبدیل شود. سایبورگ از این لحاظ منحصر به فرد است که تنها وانت‌های هیولای دوچرخ برقی است که توانسته وارد مسابقات شود. چرخ‌های جلوی این خودرو به مجموعه گیربکس متصل نیست و نیرو ندارد و همچنین سیستم تعلیق جلوی سایبورگ به طور مستقل عمل می‌کند. سایبورگ متعلق به جک کوبرنا است و به یک موتور شورولت Big Block۴۹۶ مجهز بوده و امروزه نیز در صحنه‌های مسابقات می‌توان از تماشای قدرت‌نمایی‌اش لذت برد. در اینجا سایبورگ را درحال پرش از روی چند‌خودرو می‌بینید. قدرت بالای موتور، چنین توان شگفت‌انگیزی به این هیولا بخشیده است.

سادن ایمپکت

سال ساخت: ۱۳۶۹/ ۱۹۹۰

باشگاه هیولاها

این خودرو نیز فعالیت حرفه‌ای خود در زمین مسابقه را در سری مسابقات مانسترجام سال ۱۹۹۰ آغاز کرد و توانست به چهار فینال جهانی برسد. همچنین سادن ایمپکت (به معنی برخورد ناگهانی) اولین نمونه از این سری خودروهاست که توانست به استاندارد‌های مربوط به اطمینان از قطعات یدکی در خودروی سواری کمک کند. حضور هیولای محبوب همچنان ادامه داشت تا این‌که سال ۲۰۱۰ راننده جدیدی به نام بن وینسلو برای آن در نظر گرفته شد و برای دو سال هدایت آن را عهده‌دار بود. از آن زمان نام این خودرو از سادن ایمپکت به گراند پاوندر تغییر پیدا کرد.

زامبی

سال ساخت: ۱۳۹۲/ ۲۰۱۳

باشگاه هیولاها

زامبی اولین بار کار خود را در مسابقات مانستر جام سال ۲۰۱۳ آمریکا و با رانندگی شان کوهان آغاز کرد. این خودرو به یک موتور CI Merlin۵۴۰ با قدرت ۱۵۰۰ اسب‌بخار و یک گیربکس دو سرعته کوآن مجهز بود. زامبی از لاستیک‌های ۶۶ اینچی Terra استفاده می‌کند و طراحی کلی خودرو در پاسخ به نظرسنجی آنلاین اینترنتی انجام شد. یکی دیگر از نام‌هایی که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود سوپرمن بود.

تروپیکال تاندر

سال ساخت: ۱۳۸۶/ ۲۰۰۷

باشگاه هیولاها

تروپیکال تاندر (به معنی تندر حاره‌ای) نه تنها یک وانت هیولای بسیار جذاب است، بلکه امروزه جزو یکی از محبوب‌ترین خودرو‌های این رده نیز به شمار می‌رود. این خودرو به یک موتور CI Dart۵۴۰ مجهز است که ۱۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و همچنین یک گیربکس Powerglide از برند کوآن (Coan) نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را در این خودرو بر عهده دارد. تروپیکال تاندر از لاستیک‌های ۶۶ اینچی Terra استفاده می‌کند و در تمام مسابقات مانستر جام یک چهره شناخته شده به شمار می‌رود.


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/894817/معروف‌ترین-و-محبوب‌ترین-وانت‌های-هیولا-در-جهان
بازدید: 1192

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top