• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420225
تاریخ انتشار: شنبه, ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ ۲۰:۳۹
دسته: آشپزی
پرینت
ایمیل

طرز تهیه خوراک لوبیا کوفته

لوبیا کوفته یا پوره لوبیای سرخ شده یک خوراکی ساده و سریع است که با لوبیای پخته درست می‌شود. این خوراکی خودش یک غذای کامل است، اما برای بسیاری از غذا‌های مکزیکی مثل انواع بوریتو به عنوان یک پای ثابت و بخش پوره یا سس این ساندویچ مکزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خوراک لوبیا کوفته در واقع چیزی شبیه به دیزی گیاهی است. معمولا در دیزی از گوشت، لوبیا، نخود، پیاز، گوجه و رب گوجه استفاده می‌شود. دیزی را در جنوب ایران گوشت کوفته می‌نامند و در صورت حذف گوشت می‌توان آن را لوبیا کوفته نامید. لوبیا کوفته به معنای لوبیای کوبیده شده است. اگر گیاهخوار هستید و دلتان دیزی می‌خواهد این خوراک لوبیا کوفته همان دیزی گیاهی شماست. این غذا بدون گلوتن و پرفیبر و در عین حال پر پروتئین است و برای کسانی خوب است که به هر دلیلی از خوردن گوشت اجتناب می‌کنند.

خوراک لوبیا کوفته با لوبیا چیتی

این خوراکی در اصل متعلق به آشپزی مکزیکی است. این غذا هم با لوبیای پخته و هم لوبیای خشک درست می‌شود. برای لوبیای پخته ابتدا پیاز و گاهی هم سیر با ادویه‌ها سرخ می‌شود. لوبیای پخته و سرخ شده با گوشتکوب دستی یا سیب زمینی له‌کن له و قدری پوره می‌شود سپس در صورت دلخواه با گواکامول به عنوان غذا سرو می‌شود و یا در انواع تاکو، بوریتو، انچیلادا و کوئسادیلا همانند یک دیپ بسیار غلیظ مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از لوبیای خشک، پیاز سرخ شده و پس از تفت دادن ادویه‌ها، لوبیای خشک در آن ریخته شده و آب هم به قدر کافی به آن افزوده می‌شود. وقتی لوبیا به طور کامل پخت با گوشتکوب له می‌شود. می‌توان به جای آب از آب مرغ یا آب گوشت هم استفاده کرد تا طعمی بهتر داشته باشد.

اکثر ما مقداری لوبیای پخته در فریزر داریم، اما اگر فقط لوبیای خشک دارید و برای غذا پختن عجله دارید بهتر است از زودپز استفاده کنید. اگر هم عجله ندارید می‌توانید از قابلمه معمولی با مقدار آبی بیشتر و صرف زمانی حدود ۱ ساعت تا ۱ و نیم ساعت، لوبیا‌ها را بپزید. بهتر است حتما لوبیا‌ها را از قبل بخیسانید تا نفخ آن‌ها از بین برود. موقع پختن هم در اوایل زمان پخت چرک روی لوبیا را بگیرید تا غذای شما بد رنگ نشده و بوی بد هم ندهد.

مواد لازم

  • روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز زرد یا سفید: ۱/۲ پیمانه نگینی ریز (۱/۲ یک پیاز متوسط)
  • نمک: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • سیر: ۲ حبه، له شده یا رنده شده
  • پودر چیلی: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر زیره: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • لوبیای پخته: ۲ قوطی کنسرو یا ۳ پیمانه لوبیای چیتی پخته
  • آب: ۱/۲ پیمانه
  • گشنیز تازه: ۲ قاشق غذاخوری خرد شده
  • آب لیمو: ۱ قاشق غذاخوری
خوراک لوبیا کوفته با لوبیا چیتی

طرز تهیه

۱. در قابلمه‌ای با اندازه مناسب و روی شعله متوسط گاز، روغن زیتون را گرم کنید تا قدری به حرکت بیفتد. پیاز و نمک را اضافه کنید. پیاز‌ها را تفت داده و گاهی بهم بزنید تا پیاز‌ها نرم شوند و تغییر رنگ دهند. حدود ۵ تا ۸ دقیقه را به این کار اختصاص دهید.

۲. سیر، پودر چیلی و زیره را به آن اضافه کنید، مرتبا بهم بزنید تا زمانی که عطر آن‌ها بلند شود یعنی حدود ۳۰ ثانیه. لوبیای پخته و آب گرفته و آب معمولی را داخل قابلمه بریزید. درب قابلمه را گذاشته و به مدت ۵ دقیقه بپزید.

۳. حرارت را کاهش دهید و درب را بردارید. با استفاده از گوشتکوب دستی یا پوره ساز سیب زمینی یا حتی چنگال نیمی از لوبیا‌ها را به اندازه دلخواه‌تان له کنید. به پختن لوبیا با درب باز ادامه دهید و به مدت ۳ دقیقه دیگر پخته و مرتب بهم بزنید.

خوراک لوبیا کوفته با لوبیا چیتی

۴. قابلمه را از روی گاز بردارید و گشنیز را داخل آن بریزید و آب لیمو را داخل آن بریزید. مزه کنید و در صورت نیاز مقدار بیشتری نمک و آب لیمو بریزید. اگر لوبیا به نظر خشک می‌رسد مقدار خیلی کمی آب به آن اضافه کنید و بهم بزنید تا ترکیب شوند. روی آن را بگذارید و تا زمان سرو کنار بگذارید.

نکات مهم

  • پیاز‌ها را خیلی ریز خرد کنید و تا زمانی که خوب نرم و پخته شوند به تفت دادن آن‌ها ادامه دهید. این نکته اصلی برای رسیدن به غلظتی خامه‌ای است. اگر پیاز‌ها خیلی بزرگ یا نپخته باشند، خوراک شما نامرتب و بد ظاهر خواهد شد.
  • لوبیا را به اندازه‌ای که دوست دارید له کنید. می‌توان نیم یا سه چهارم لوبیا‌ها را له کرد، اما اگر دوست داشته باشید می‌توانید تمامی آن را پوره کنید. اگر بخواهید نتیجه کار خیلی صاف و یکدست باشد حتی می‌توانید از غذاساز استفاده کنید.
  • در صورت دلخواه می‌توان فلفل دلمه‌ای (هر رنگی که بخواهید) یا فلفل هالوپینو را به پیاز اضافه کنید و با آن تفت دهید تا به طعم آن بیفزایید.
  • در صورتی که از لوبیای خشک استفاده می‌کنید حتما لازم نیست که آن‌ها را بخیسانید. بعضی از افراد لوبیا را نمی‌خیسانند، چون معتقدند که این کار وقت گیر است و زمان پخت را طولانی می‌کند و البته بعضی هم معتقدند که خیساندن باعث پخت سریع می‌شود. در هر صورت موقع پخت به لوبیا نمک اضافه نکنید و اجازه دهید لوبیا پخته شود سپس در انتهای کار به آن نمک بیفزایید تا سریع‌تر پخته شوند. خیساندن لوبیا باعث خارج شدن اسید فیتیک و جذب بهتر کلسیم حبوبات می‌شود.
  • برای استفاده از لوبیای خشک باید پس از سرخ کردن کامل پیاز و تفت دادن سیر و ادویه‌ها، لوبیای شسته و آب گرفته را داخل قابلمه بریزید و ۶ تا ۸ پیمانه آب به آن اضافه کنید تا با حرارت ملایم روی گاز پخته شود. این برای وقتی است که لوبیای پخته ندارید.
  • می‌توانید به جای آب از آب مرغ یا آب گوشت استفاده کنید. بهتر است نیمی از آب مرغ یا آب گوشت را جایگزین آب ساده کنید.
  • این خوراکی را می‌توان با لیموترش و گشنیز خرد شده به عنوان یک غذا و همراه با نان سرو کرد. همچنین می‌تواند به عنوان یک بغل بشقابی برای انواع غذا‌ها نیز سرو شود. این پوره لوبیای کوفته بیشتر برای ساندویچ‌های مکزیکی مثل بوریتو، تاکو و کوئسادیلا استفاده شده و روی نان قرار داده می‌شود سپس سایر مخلفات روی این پوره لوبیا قرار می‌گیرد.
  • سرو آن با پنیر چدار نیز یکی از روش‌های معمول بهره بردن از این غذاست.

منبع: cookieandkate


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/900068/آموزش-تهیه-خوراک-لوبیا-کوفته-با-لوبیا-چیتی
بازدید: 966

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top