• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420275
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ ۱۰:۳۵

طرز تهیه مربای آلو سیاه

مربای آلو سیاه خانگی بسیار غلیظ، خوشرنگ و چند کاره است. از این مربا می‌توان برای صبحانه، انواع شیرینی‌ها و برای ریختن روی بستنی استفاده کرد. مربای آلو سیاه به شیوه‌ای بسیار آسان درست می‌شود و شیوه خوبی برای بهره‌گیری از این میوه تیره رنگ در دیگر روز‌های سال است.

آلوی سیاه کمتر به عنوان گزینه‌ای برای مربا مورد توجه قرار می‌گیرد. اکثر ما اولین چیزی که راجع به آلو فکر می‌کنیم لواشک و رب آلوچه است. در حالی که این میوه شایسته توجه بیشتری است. رنگ زیبای آن می‌تواند کاربری بسیاری در عالم خوراکی داشته باشد.

مربای آلو سیاه؛ رهاورد انتهای تابستان

ریختن این مربای قرمز تیره روی بستنی سفید وانیلی تضاد رنگی زیبایی ایجاد می‌کند و همراه کردن آن با پنکیک و مافین صبحانه جلوه زیبایی به این خوراکی‌ها می‌بخشد. چندین نوع آلو سیاه وجود دارد که کمی تفاوت دارند، اما برای درست کردن مربا نیازی نیست که از یک نوع خاص باشد شما در هر منطقه‌ای که زندگی می‌کنید می‌توانید از یک دستورالعمل برای همه استفاده کنید.

در کشوری زندگی می‌کنیم که تنوع میوه در مقایسه با بسیاری از نقاط جهان، خیره کننده است. شما در مورد آلو می‌توانید انواع آن را در نقاط مختلف ایران پیدا کنید. من یک بار به مشهد رفتم و درخواست مقداری آلوچه خشک کردم. آنقدر تنوع آلو‌ها و مزه آن‌ها بالا بود که تعجب کردم چطور در یک استان این همه نوع آلوچه یافت می‌شود. در سایر نقاط ایران که باغ و بستان کمتر هست، معمولا همان سه نوع آلوچه رسمی یعنی آلوی زرد، آلوی قرمز و آلوی سیاه وجود دارد.

جالب است بدانید که آلوی قرمز که کمی سفت است در واقع هیبرید زردآلو و آلوی سیاه است. از آلو علاوه بر مربا می‌توان سسی شیرین هم درست کرد که برای بسیاری از غذا‌ها استفاده می‌شود. خوبی آلوی سیاه این است که نیازی نیست پوست آن را بکنید، چون خیلی نازک است در حالی که این پوست نازک حاوی مقداری پکتین است که باعث می‌شود مربا غلیظ و ژله‌ای شود.

مواد لازم

  • آلو: ۱ و ۱/۲ کیلو (هسته گرفته و چهار قاچ شده)
  • شکر: ۳ پیمانه
  • آب: ۱/۲ پیمانه
  • آب لیمو: ۱/۲ پیمانه

 

طرز تهیه

۱. آلو‌ها را خیلی تمیز بشویید و آن‌ها را دو نیم کنید. هسته آلو‌ها را با چاقو یا وسایل مخصوص این کار، دربیاورید و دور بیندازید. آلو‌ها را به قطعاتی درشت خرد کنید. آن‌ها را در ظرفی که اندازه مناسبی داشته باشد بریزید.

مربای آلو سیاه؛ رهاورد انتهای تابستان

۲. شکر را روی قطعات آلو بریزید. ظاهرا به نظر می‌رسد مقدار شکر زیاد است، اما در واقع اندازه است.

مربای آلو سیاه؛ رهاورد انتهای تابستان

۳. مخلوط شکر و آلو را داخل قابلمه‌ای بزرگ بریزید و آبلیمو و آب را به آن اضافه کنید. استفاده از آبلیمو بهترین راه برای حفظ pH مناسب و حفظ بیشتر مربا در شیشه است.

مربای آلو سیاه؛ رهاورد انتهای تابستان

۴. مخلوط میوه و شکر را روی گاز گذاشته و بگذارید بپزد در حدی که شروع به جوش زدن کند. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را بهم بزنید.

۵. با استفاده از دماسنج شیرینی پزی مطمئن شوید که مربای شما در دمای جوش است، چون در این نقطه شروع به ژله‌ای شدن می‌کند. در این مرحله شما می‌توانید بخشی از مربا را با گوشتکوب برقی پوره کنید. انجام این کار کاملا اختیاری نیست و نیازی نیست حتما این کار را انجام دهید، اما برخی دوست دارند مربایی پوره شده داشته باشند.

مربای آلو سیاه؛ رهاورد انتهای تابستان

۶. در این مرحله مربا آماده است و می‌توانید آن را در شیشه‌های از قبل آماده شده بریزید. قابل ذکر است که شیشه‌های مربا از قبل با مایع ظرفشویی شسته شده و سپس در آب جوش جوشانده شوند تا به طور کامل استریل شوند. پس از ریختن مربا در شیشه هم می‌توانید شیشه‌ها را در آب جوش قرار داده و به طور کامل بجوشانید تا مربا کاملا هواگیری شود و بتوان برای مدتی طولانی آن را نگه داشت. در صورتی که قصد استفاده از مربا طی چند روز آینده را دارید نیازی به جوشاندن شیشه‌ها نیست. در صورتی که به این روش عمل کنید فقط می‌توانید مربا را در یخچال نگهداری کنید.

مربای آلو سیاه؛ رهاورد انتهای تابستان

نکات مهم

  • زمان استاندارد برای درست کردن این مربا ۱۰ دقیقه است، اما این زمان بستگی به منطقه آب و هوایی شما هم دارد. کسانی که در ارتفاعات زندگی می‌کنند باید زمان بیشتری را صرف کنند تا مربا به طور کامل آماده شود.
  • مربای ژله‌ای بیشتر با آب میوه‌ها و رد کردن آن‌ها از صافی درست می‌شود، اما اگر بخواهید مربایی یکدست داشته باشید هم می‌توانید آن را پوره کنید. آلو‌ها خیلی راحت در قابلمه نرم می‌شوند و ظاهر درشت میوه کاملا از بین می‌رود بنابراین واقعا نیازی به این کار نیست.
  • می‌توانید این مربا را با ترکیبی از آلوی زرد و سیاه درست کنید، اما رنگ آن متفاوت است و میزان شکر بستگی به شیرینی و ترشی آلو‌ها دارد.

منبع: abakershouse


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/906892/مربای-آلو-سیاه-ره‌آورد-انتهای-تابستان
بازدید: 1047

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top