• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420461
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۰۸ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۵۷

اصول و نکات نگهداری از گل ها در فصل پاییز و زمستان

با مجله اینترنتی چه نیوز در تازه ترین مطالب گیاهان و حیوانات همراه باشید.

 استفاده از پوشش عایق، آبیاری منظم با مقدار کمتر، عدم هرس و تعویض گلدان گیاه، همچنین پوشاندن خاک اطراف گیاه با مالچ، خاکبرگ یا برگهای پاییزی از روش‌های نگهداری از گل ها در فصل پاییز و زمستان و پیشگیری از سرمازدگی است.

روش های کاربردی برای نگهداری از گل ها در فصل پاییز و زمستان


با رسیدن فصل سرما یکی از پدیده‌های شایع برای گیاهان، سرمازدگی و خشک شدن برگ‌هاست؛ به ویژه برای گل‌ها و گیاهانی که در تراس و فضای باز کاشته شده‌اند. سرمای هوا به شدت بر گل‌ها اثرگذار است و در صورت عدم حفاظت در برابر کاهش درجه حرارت محیط، گیاه آسیب دیده و احتمال دارد به طور کامل از بین رود. این مقاله یک راهنمای کاربردی برای نگهداری از گل‌ ها در فصل پاییز و زمستان است.

در این مطلب می‌آموزید:

اصول نگهداری از گل‌ ها در فصل پاییز و زمستان

۱) حفاظت در برابر سرما

زنده ماندن گیاه در برابر سرما به میزان محافظت گیاه، تحمل و حساسیت گل به سرما دارد. برای حفاظت گل در برابر سرما می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید.

انتقال تدریجی گیاه به درون خانه

اگر امکان جابه‌جایی گیاه و انتقال آن به محیط درون خانه وجود دارد، ساده‌ترین راه برای حمایت گیاه در برابر سرمای هوا، انتقال تدریجی گل به محیط درون ساختمان و جایی مانند پشت پنجره‌ها و پارکینگ‌های سربسته است. به این منظور گیاهان مد نظر را با شروع سرما برای دو هفته در محیطی سایه قرار دهید تا گیاه به تدریج به نور کم عادت کند و سپس به طور کامل آن‌ها را به درون خانه انتقال دهید.

استفاده از پوشش و درست کردن فضای حفاظت شده

برای حفاظت گیاهان در برابر سرمای محیط می‌توانید با پارچه ضخیم و یا نایلون پوششی مانند گلخانه برای گیاهان درست کنید. توجه داشته باشید حتما قسمتی را برای برقراری جریان هوا و تهویه گیاه در نظر بگیرید. برای نگهداری از گل‌ ها در فصل پاییز و زمستان می‌توانید از پوشش‌های خانگی استفاده کنید و یا از انواعی که در فروشگاه‌های گل و گیاه به صورت آماده تهیه شده است، کمک بگیرید.

در زمان استفاده از پوشش برای حفاظت گیاه در برابر سرما به نکات زیر توجه داشته باشید:
۱- پوشش‌ها را حتما قبل از تاریک شدن هوا و کاهش شدید دمای محیط روی گیاهان قرار دهید.
۲- در صورت مساعد بودن شرایط جوی و وجود آفتاب در طول روز، پوشش را از روی گیاهان برداشته و اجازه دهید گیاه شما به خوبی از گرما و تابش نور خورشید بهره‌مند شود.
۳- اگر از پوشش‌های ضخیم استفاده کرده‌اید این نکته را در نظر داشته باشید که در طول روز و در هنگام ظهر امکان افزایش دمای بیش از اندازه وجود دارد و نوسانات دمایی می‌تواند باعث آسیب به گیاه شود؛ بنابراین حتما به مسئله امکان برداشتن پوشش در روز توجه داشته باشید.
۴- در انتخاب پوشش، به وزن پوشش توجه کرده و از پوشش‌های سنگین که باعث آسیب به ساقه گیاه می‌شوند، استفاده نکنید. می‌توانید برای حمایت بهتر گیاه چارچوبی درست کرده و پوشش را روی چارچوب قرار دهید.
۵- به خاصیت ضد آب بودن پوشش توجه کنید و پوششی را انتخاب کنید که آب در بین الیاف آن باقی نماند، زیرا مرطوب ماندن پوشش باعث کاهش بیشتر دما خواهد شد و به جای حفاظت گیاه در برابر سرما، سرمای بیشتری را به گل منتقل خواهد کرد.
۶- علاه بر پوشش اطراف گیاه لازم است بستر کاشت نیز از سرمای هوا مصون بماند، بدین منظور می‌توانید خاک اطراف گیاه را با خاکبرگ، مالچ، برگ‌های پاییزی و یا موکت بپوشانید تا همانند عایق عمل کرده و از سرمازدگی ریشه گیاه پیشگیری شود. برای گیاهان حساس نیز بایستی ساقه گیاه را با گونی یا الیاف مصنوعی بپوشانید.
نگهداری از گل ها در فصل پاییز و زمستان

 

۲) عدم هرس گیاه در فصل پاییز و زمستان

دو فصل پاییز و زمستان زمان مناسبی برای هرس گیاهان و یا حتی جدا کردن شاخ و برگ‌های خشک شده گیاهان نیست. هرس کردن در زمستان می‌تواند باعث صدمه زدن بیشتر به گیاه شود. نگران نباشید، گیاهان بار‌ها در فصل زمستان کمی صدمه می‌بینند، ولی با شروع فصل بهار آسیب دیدگی خود را ترمیم می‌کنند.

 

۳) استفاده از پوشش عایق برای گلدان‌ها

گلدان‌های سفالی را با استفاده از گونی یا پوشش‌های نایلونی حبابدار محافظت کنید. این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که اندام‌های هوایی به خواب می‌روند، ولی ریشه‌ها فعال‌اند و ممکن است در اثر یخبندان صدمه ببینند.
پوشش عایق برای گلدان

 

نحوه آبیاری گیاهان در فصل سرما

از دیگر نکات مهم برای نگهداری از گل‌ ها در فصل پاییز و زمستان توجه به میزان و نحوه آبیاری گل در این دو فصل است. با کاهش دمای محیط نیاز آبی گیاهان کمتر شده و باید آبیاری در دفعات کمتری انجام شود. بنابراین:
۱- هر زمان که خاک اطراف گیاه خشک شد، آن را آبیاری کنید.
۲- اگرچه به نظر می‌رسد که گیاه در پاییز و زمستان غیرفعال است و نیازی به رطوبت خاک ندارد، اما باید بدانید گیاهانی که خاک خشک دارند بسیار راحت‌تر از گیاهانی که خاک مرطوب دارند دچار سرمازدگی می‌شوند، پس در تنظیم زمان‌های آبیاری گیاه، دقت کافی داشته باشید.
۳- در صورت کاهش دما تا زیر صفر درجه، از آبیاری گیاه در شب خودداری کنید تا یخ بستن آب منجر به آسیب به گل نشود و از مرطوب کردن برگ‌ها و تنه گیاه نیز خودداری کنید.

 

چند توصیه مهم برای نگهداری از گل‌ ها در فصل پاییز و زمستان

  • برای نگهداری از گیاهان در فصل سرما بایستی دامنه تحمل گیاه خود را بشناسید، برخی گیاهان مقاوم به سرما و برخی بسیار آسیب‌پذیر در برابر کاهش دمای محیط هستند.
  • از هرس، کاشت و تعویض گلدان در فصل پاییز و زمستان خودداری کنید.
  • گیاهان را از جریانات هوای سرد دور کنید، ولی به طور مستقیم آن‌ها را در برابر بخاری و شوفاژ قرار ندهید و اگر سیستم گرمایشی خانه شما، هوا را خشک یا بسیار گرم می‌کند، هوای اطراف گیاهان را مرطوب نگه دارید.

 

نحوه نگهداری از برخی گیاهان در فصل سرما

  • شمعدانی: شمعدانی از گل‌های مقاوم به سرماست، ولی باید آن را از جریانات مستقیم هوای سرد دور نگه دارید، پارکینگ، قرار دادن در گوشه حیاط یا زیر درختان، جای مناسبی برای نگه داشتن گلدان شمعدانی در زمستان است.
  • ناز آفتابی: گل ناز در فصل زمستان کاملا خشک می‌شود، ولی چنانچه گل را به طور منظم تا گرم شدن هوا آبیاری کنید، بذر‌های گیاه در فصل بهار جوانه زده و شما صاحب گل ناز جدیدی خواهید شد.
  • حسن یوسف: حسن ‏یوسف از گیاهان آپارتمانی و حساس به سرماست؛ پس اگر گلدان را در محیط بیرون یا راه پله‌ها گذاشته اید، آن را به درون خانه منتقل کرده، در پشت پنجره ‏های آفتاب‏گیر قرار دهید. 
    نکته:
    به طور کلی اغلب گیاهان آپارتمانی در طول فصل سرما باید داخل ساختمان نگهداری شوند.
  • کاج مطبق: کاج مطبق درختچه‏‌ای حساس به سرماست، بنابراین با شروع سرما، آن را به داخل ساختمان منتقل کنید.
  • ختمی ژاپنی: ختمی درختچه‌ای کوچک و مناسب باغچه است، اما در مناطق سرد در زمستان آسیب می‏‌بیند. این گیاه باید به گلدان منتقل شده و در داخل ساختمان نگهداری شود.
  • عشقه و پاپیتال: این گیاهان سرمای هوا را تحمل کرده و در پناه دیوار می‌توانند استراحت کنند.
  • گل‌های مقاوم به سرما که نباید نگرانی درباره شان داشته باشید: گل بنفشه، داوودی، درختچه زرشک، گل نسترن، شمشاد، ترور، رزماری، اسطوخودوس، انواع گل رز، پیراکانتا، کوتونتاستر و یوکای باغچه‌‏ای.

گلهای مناسب کاشت در فصل زمستان


 سخن پایانی

زنده ماندن گل‌ها و گیاهان در فصل پاییز و زمستان، بستگی به میزان سرمای هوا، مدت زمان حضور هوای سرد در اطراف گیاه، نحوه محافظت از گیاه و همچنین میزان حساسیت گل در برابر سرما دارد. در این مقاله سعی کردیم با شرح نکات مختصر و کاربردی در رابطه با چگونگی نگهداری از گل‌ ها در فصل پاییز و زمستان به گیاهان شما کمک کنیم تا بتوانند زمستان را با کمترین مشکل سپری کنند.

 


منبع: https://setare.com/fa/news/35041/اصول-و-نکات-نگهداری-از-گل-ها-در-فصل-پاییز-و-زمستان
بازدید: 1927

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top