• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420499
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۰۹ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۵۴

خشک شدن شیر و قطع شیردهی به روش‌های گیاهی و دارویی

برای خشک شدن شیر و قطع شیردهی، می‌توان از مواد گیاهی مانند مریم گلی، برگ کلم و ...، یا داروهای شیمیایی مانند قرص کابرگولین، بروموکریپتین و قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده کرد.

برای خشک شدن شیر و قطع شیردهی چه کنیم؟

 

گرفتن نوزاد از شیر یکی از مراحل حساس بوده و بسیاری از مادران برای گذراندن این دوران استرس دارند و نگران این هستند که آیا نوزادشان آمادگی از شیر گرفته شدن را دارد یا خیر. اما نیازی به نگرانی نیست، چراکه این مرحله هم مانند تمام مراحل رشد دلبندتان به خوبی سپری خواهد شد. تنها سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که در این هنگام چگونه به خشک شدن شیر کمک کرده و دوران شیرین و در عین حال سخت شیردهی را به پایان برسانیم. در این مطلب به بررسی راه‌های خشک شدن شیر و قطع شیردهی می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

راه های خشک شدن شیر و قطع شیردهی 

مزیت تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر برای همه امری شناخته شده است؛ اما درست است که شیر مادر مخصوصا در شش ماه اول زندگی نوزاد، بهترین راه تغذیه نوزاد است، اما از شش ماهگی به بعد، بدن نوزاد نیاز به دریافت مواد مغذی بیشتری مانند آهن داشته که به تنهایی و از طریق شیر مادر تامین نمی‌شود. از این‌رو از شیر گرفتن نوزاد امری مهم بوده و باید به صورت روند تدریجی طی شود تا از عوارض ناشی از توقف ناگهانی شیر مادر جلوگیری شود.

به‌طور طبیعی در صورتی که تحریک سینه‌ها توسط نوزاد متوقف شود، میزان شیر، خود به خود کمتر می‌شود. برای متوقف کردن ترشح شیر درون سینه، می‌توانید هم از دارو‌های گیاهی و هم از دارو‌های مخصوص شیمیایی برای این کار استفاده کنید که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

برای خشک شدن شیر و قطع شیردهی چه کنیم؟


خشک شدن شیر مادر با گیاهان 

 گیاهان موثر برای خشک شدن شیر و قطع شیردهی را در قسمت زیر بررسی می‌کنیم:

۱. مریم گلی

مطالعات انجام شده حاکی از آن هستند که گیاه مریم گلی در خشک شدن شیر تاثیر بسیار زیادی دارد. برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی ناشی از مصرف مریم گلی، ابتدا مقدار کمی از آن را مصرف کنید و سپس در صورتی که هیچ عارضه‌ای را مشاهده نکردید، مصرف آن را ادامه دهید. لازم به ذکر است که مصرف چای گیاهی که حاوی مریم گلی باشد، برای این منظور توصیه می‌شود؛ همچنین دمنوش مریم گلی نیز یکی از بهترین دمنوش‌هایی است که می‌توانید نوش جان کنید.

 

۲. برگ کلم

خواص کلم سفید بسیار زیاد بوده و برگ کلم یکی دیگر از گزینه‌های خشک کردن شیر سینه است. حتما می‌پرسید چگونه این اتفاق می‌افتد؟ برگ‌های کلم، آنزیم‌هایی که به خشک کردن شیر سینه کمک می‌کنند را تولید می‌کنند. برای این منظور مراحل زیر را انجام دهید:
  • برگ‌های یک کلم سبز را جدا کرده و بشویید.
  • برگ‌ها را در یک ظرف قرار داده و ظرف را در یخچال قرار داده تا خنک شوند.
  • قبل از پوشیدن سوتین، یک برگ کلم را روی هر پستان قرار دهید.
  • هرگاه برگ‌های کلم پژمرده شدند، یا هر دو ساعت یک بار، آن‌ها را با برگ‌های تازه تعویض کنید.

شایان ذکر است که برگ کلم، علاوه بر خشک کردن شیر، برای کاهش علایم زگیل در اوایل شیردهی نیز استفاده می‌شود.

 

برای خشک شدن شیر و قطع شیردهی چه کنیم؟

 

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام گرفت، سایر گیاهان دارویی که امکان خشک کردن شیر مادر را دارند، شامل موارد زیر هستند:

هشدار: از آنجا که مواد گیاهی می‌تواند عوارض جانبی منفی را نیز برای شما یا نوزادتان ایجاد کنند، قبل از استفاده از این گیاهان باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

برای خشک شدن شیر و قطع شیردهی چه کنیم؟

 

خشک شدن شیر مادر با استفاده از دارو‌ 

داروهای موثر برای خشک شدن شیر و قطع شیردهی را در قسمت زیر بررسی می‌کنیم:

۱. قرص کابرگولین

قرص کابرگولین یکی از دارو‌هایی است که عمدتا برای خشک کردن شیر مادر استفاده می‌شود. این قرص تولید پرولاکتین را متوقف کرده و به این صورت بر کاهش و سپس قطع ترشح شیر تاثیر می‌گذارد. میزان دز لازم این قرص برای قطع کامل شیردهی سینه، بستگی به بدن فرد داشته و بین زنان مختلف متفاوت است؛ برای مثال ممکن است یک نفر فقط با مصرف یک دز به این هدف برسد و فردی دیگر نیاز به مصرف دز‌های بیشتر داشته باشد.

 

برای خشک شدن شیر و قطع شیردهی چه کنیم؟

 ۲. قرص بروموکریپتین

قرص بروموکریپتین یکی دیگر از دارو‌هایی است که به خشک کردن شیر سینه کمک می‌کند؛ اما معمولا به علت عوارض جانبی که دارد، تجویز نمی‌شود. از جمله این عوارض می‌توانیم به سرگیجه، یبوست، استفراغ و گرفتگی عضلات اشاره کنیم.

۳. ویتامین B

دز‌های بالای ویتامین B۱ (تیامین)، B۶ (پیریدوکسین) و  B۱۲ (کوبالامین)، می‌تواند برای کمک به خشک شدن شیر سینه مادر موثر عمل کنند. البته لازم به ذکر است که در مورد عوارض منفی ناشی از مصرف بیش از حد ویتامین‌های B۱، B۶ و B۱۲، یا اینکه مصرف چه مدت آن‌ها ایمن است، اطلاعات زیادی موجود نیست.

 

برای خشک شدن شیر و قطع شیردهی چه کنیم؟

 ۴. قرص‌های پیشگیری از بارداری

قرص‌های پیشگیری از بارداری که حاوی استروژن هستند، قادرند تولید شیر را کاهش دهند. البته توجه کنید که مصرف این دارو‌ها، با خطر لخته شدن خون همراه است.

 

هشدار: هیچ کدام از روش‌های خشک شدن شیر که در قسمت بالا مطرح کردیم را بدون مشورت با پزشک در پیش نگیرید؛ چراکه ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشند.

 

سخن پایانی

بسته به روشی که برای خشک شدن شیر سینه استفاده می‌کنید، مدت زمانی که طول می‌کشد تا شیر به‌ طور کامل خشک شود، متفاوت است. همچنین بسته به مدت زمانی که به نوزادتان شیر داده‌اید، ممکن است خشک شدن شیر چند روز، چند هفته یا چند ماه طول بکشد. اما توصیه می‌کنیم که اگر تصمیم به قطع شیردهی گرفته‌اید، به تدریج این کار را انجام دهید؛ چراکه متوقف کردن شیردهی به صورت ناگهانی می‌تواند منجر به مسدود شدن و عفونت مجاری شیری شود. بنابراین در صورتی که علایمی مانند ناراحتی عمومی یا تورم پستان را تجربه کردید، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه هر کدام از قرص‌های معرفی شده در قسمت بالا بپرهیزید.

 


منبع: https://setare.com/fa/news/34344/خشک-شدن-شیر-و-قطع-شیردهی-به-روش‌های-گیاهی-و-دارویی
بازدید: 1342

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top