• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420575
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۰۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۱۸
دسته: آشپزی
پرینت
ایمیل

سیب‌زمینی تنوری پنیری با سس سفید

سیب‌زمینی تنوری پنیری با سیب‌زمینی ورقه شده در سس پنیری خامه‌ای درست می‌شود و در فر پخته می‌شود. با یک ترفند سریع می‌توان این غذا را در کمتر از یک ساعت تهیه کرد. آن‌ها قطعا یک تفریح خوب برای بخش آشپزی خانواده هستند.

احتمالا با گراتن بادمجان آشنا هستید، اما گراتن سیب‌زمینی چطور؟ بخصوص وقتی که سیب‌زمینی‌ها ورقه شده باشند. این غذا تلفیقی از آشپزی چند کشور است که همگی دست به دست هم دادند تا یک غذای متفاوت و در عین حال ساده را برای ما بسازند. این برای آن‌هایی خوب است که به دنبال آشپزی راحت و بی دردسر هستند.

سیب زمینی تنوری  پنیری با سس سفید

اگر مقداری سیب‌زمینی داشته باشید که بخواهید آن‌ها را درست کنید، قطعا انتخاب‌های زیادی خواهید داشت، اما این یکی هم جزو گزینه‌های مورد نظر شما باشد. بعضی چیز‌ها را کافی است یکبار درست کنیم تا همیشه به یادش باشیم. این غذا در واقع نوعی کَسِرول (casserole) هم هست، چون در ظرفی با همان شکل و سیاق درست می‌شود. اگر دلتان می‌خواهد با سیب‌زمینی‌هایتان یک کار جدید بکنید، این یک تجربه سریع و آسان برای شماست.

چیزی که در اینجا به شما آموزش داده می‌شود، سیب‌زمینی تنوری است نه گراتن سیب‌زمینی. خب احتمالا گیج شدید و می‌پرسید فرق بین آن‌ها چیست و چرا ما از ابتدا به آن گراتن سیب‌زمینی نمی‌گوییم. سیب‌زمینی تنوری و گراتن سیب‌زمینی دستورالعمل‌های مشابهی دارند، اما با یکی دو تفاوت اندک.

در مورد سیب‌زمینی تنوری شما فقط سس سفید بین لایه‌های سیب‌زمینی می‌ریزید و در صورت دلخواه پنیر چدار رنده شده را روی لایه آخر می‌ریزید، اما برای گراتن سیب‌زمینی بین لایه‌های سیب‌زمینی پنیر می‌ریزید و نتیجه یک غذای پرپنیر و غلیظ است، اما سیب‌زمینی تنوری ساده‌تر و سبک‌تر هستند. همچنین در هر دو سیب‌زمینی به شکل گرد (قرصی) برش زده می‌شود، اما برش‌های سیب‌زمینی تنوری ضخیم‌تر هستند. این مدل سیب‌زمینی تنوری از نوع پنیری است، چون سس بشامل با پنیر چدار ترکیب می‌شود یعنی تلفیقی از دو غذا.

سیب زمینی تنوری  پنیری با سس سفید

شما می‌توانید بین لایه‌های سیب‌زمینی چیز‌های دیگری هم استفاده کنید مثل پیاز، کالباس، قارچ و یا سبزیجات دیگر. ما مدلی کاملا ساده را برای شما انتخاب کردیم تا بعدا به دلخواه خود چیز‌های دیگری به آن اضافه کنید. یک نکته که لازم است عرض کنم این است که در دستور‌های عادی، معمولا سیب‌زمینی به صورت خام ورقه شده و در دمای بالا (۲۰۰ درجه سلسیوس) و زمان طولانی یک ساعت و نیم پخته می‌شود، اما ما در اینجا ابتدا سیب‌زمینی را می‌پزیم سپس ورقه می‌کنیم تا زمان پخت کوتاه شده و از بابت پخت کامل آن‌ها مطمئن باشیم.

طعم آن به این روش بسیار خوب خواهد بود. طرز چیدن سیب‌زمینی هم کاملا انتخابی است. در اینجا سیب‌زمینی‌ها حالت همپوشانی دارند یعنی بخشی از یک برش روی دیگری می‌افتد، اما می‌توانید آن‌ها را به سبک و سیاق خودتان بچینید.

مواد لازم

  • سیب‌زمینی پشندی: ۸۰۰ گرم
  • کره: ۱/۴ پیمانه
  • آرد: ۱/۴ پیمانه
  • شیر بدون چربی: ۲ پیمانه
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
  • پنیر چدار رنده شده: ۲ و ۱/۲ پیمانه
  • جعفری خرد شده: برای تزئین

 

طرز تهیه

۱. فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سلسیوس روشن کنید و یک ظرف فر را با اسپری آشپزی چرب کنید.

۲. یک ظرف بزرگ آب را روی گاز بگذارید تا به جوش آید. سیب‌زمینی‌ها را خیلی تمیز بشویید و بسابید تا گل آن‌ها کاملا پاک شود سپس آن‌ها را داخل آب جوش بریزید. حدود ۲۰ دقیقه آن‌ها را بپزید. سیب‌زمینی‌های پخته را از آب خارج کرده و بگذارید مقداری خنک شوند تا بتوانید ۳. براحتی آن‌ها را داخل دست‌تان بگیرید.

سیب زمینی تنوری  پنیری با سس سفید

۳. در همین حین که سیب‌زمینی‌ها خنک می‌شوند، سس پنیری را درست کنید. کره را داخل ماهیتابه روی حرارت متوسط گاز گرم کنید. آرد را در آن ریخته و مرتب بهم بزنید تا زمانی که آرد تغییر رنگ دهد و تیره شود یعنی حدود ۲ دقیقه. شیر را هم اضافه کنید و مرتب هم بهم بزنید تا غلیظ شود حدود ۲ تا ۳ دقیقه این کار را انجام دهید. ماهیتابه را از روی گاز بردارید و پنیر چدار رنده شده را داخل آن بریزید و بهم بزنید. سس را با نمک و فلفل مزه‌دار کنید.

۴. سیب‌زمینی‌ها را به آرامی پوست بگیرید و به صورت ورقه‌هایی با ضخامت ۳ میلی‌متر درآورید. ۱/۳ سیب‌زمینی‌ها را بصورت عمودی کنار هم (تقریبا شبیه خورش راتاتوئی) یک لایه داخل ظرف بچینید با نمک و فلفل مزه‌دار کنید. حدود ۱/۳ سس پنیری را روی سیب‌زمینی‌ها بریزید.

سیب زمینی تنوری  پنیری با سس سفید

۵. برای دو لایه دیگر هم این کار را انجام دهید. بقیه سس را روی لایه‌های بالایی بریزید. آن را پخش کنید تا مطمئن شوید که تمام سیب‌زمینی‌ها را سس گرفته است.

۶. ۱/۲ پیمانه پنیر چدار (در صورت دلخواه) و مقداری پاپریکا (حدود ۱/۸ قاشق چایخوری فقط برای ایجاد رنگ) روی آن‌ها بپاشید.

سیب زمینی تنوری  پنیری با سس سفید

۷. ظرف را در فر گرم شده بگذارید و به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بپزید تا زمانی که سس حباب بزند.

۸. روی آن را با جعفری یا پیازچه تزئین کنید.

سیب زمینی تنوری  پنیری با سس سفید

نکات مهم

  • سسی که در اینجا استفاده می‌شود، سس بشامل است که سس سفید کره‌ای ست اگر دلتان می‌خواهد ترکیب‌تان خیلی سبک باشد می‌توانید پنیر را حذف کنید، اما پنیر به ظاهر زیبای رویه آن خیلی کمک می‌کند بخصوص برای مهمانی‌ها استفاده از پنیر را توصیه می‌کنم.
  • سیب‌زمینی پوست نازک پشندی که خیلی سریع هم پخته می‌شود بهترین انتخاب است، اما اگر از این نوع سیب‌زمینی ندارید می‌توانید از چیز‌هایی که در خانه دارید، استفاده کنید.
  • برای فریز کردن این غذا، ابتدا آن را به طور کامل خنک کرده سپس در ظرفی دردار بگذارید. می‌توانید آن‌ها را در همان ظرف فر نگه دارید و روی ظرف را با فویل آلومینیوم بپوشانید.
  • برای گرم کردن دوباره آن، از شب قبل ظرف غذا را در یخچال بگذارید. ظرف را در همان دمای گفته شده در دستورالعمل در فر بگذارید تا داغ شود یا در مایکروفر بگذارید. در صورتی که به صورت تک نفره استفاده می‌کنید تنها بخشی از غذا را در مایکروفر یا فر گرم کرده و بقیه را از یخچال به فریزر انتقال دهید تا برای استفاده‌های بعدی محافظت شود.
  • این غذا خودش یک غذای کامل است، اما می‌توانید به عنوان یک بغل بشقابی و یا در مهمانی‌ها همراه سایر غذا‌ها سرو کنید. در صورت دلخواه می‌توانید ادویه‌ها و گیاهان معطر مورد علاقه خود را بین لایه‌های سیب‌زمینی بریزید.

منبع: yellowblissroad


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/920753/سیب‌زمینی-تنوری-پنیری-با-سس-سفید
بازدید: 948

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top