• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 421217
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ۱۶:۴۰
دسته: آشپزی
پرینت
ایمیل

طرز تهیه سس سیراچا؛ تند و تیز و عالی!

مجله قرمز: سس سیراچا یکی از سسهای مشهور برای آشپزی است. احتمالا شما در بعضی از دستورها با این سس مواجه شده‌اید. سس سیراچا در واقع یک سس تند تایلندی است که برای طبخ انواع غذاها به خصوص گوشت و مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع تجاری این سس حاوی مقداری شکر، مواد نگهدارنده و سایر موادی است که چندان دلخواه شما نیست اما ما در مجله قرمز به دنبال حذف بسیاری از مواد ناسالم در انواع مواد غذایی هستیم. من اغلب سعی می‌کنم تا آنجایی که می‌توانم شکر را از دستورهایی که نیازی به آن نیست حذف کنم بنابراین سس سیراچای خانگی ما فاقد شکر خواهد بود.

طرز تهیه بهترین سس سیراچا تخمیری بدون شکر افزوده

جالب است بدانید که شرکت هوی فونگ (Huy Fong) در عرض یک سال ۲۰ میلیون سس سیراچا را به فروش رساند. سسهای این شرکت طعم دلپذیری دارند و در واقع شیوه خاص درست کردن این سس باعث پرفروش شدن آن شده است. راز سس سیراچای این شرکت همان تخمیر سس بوده است. سس تخمیری مزه متفاوت و دلپذیری دارد. ما هم دستور سس سیراچا تخمیری را برای شما گذاشتیم با بتوانید بهترین سس سیراچا را داشته باشید.

این سس با فلفل چیلی تازه، سیر، فلفل دلمه‌ای، سرکه و نمک درست شده و به مدت ۷ روز تکنیک تخمیر روی آن انجام شده است که آن را به یک غذای پروبیوتیک تبدیل کرده است. پس از ۷ روز که عمل تخمیر در آن انجام شد سایر مواد به آن اضافه شده است. مرحله تخمیر را حتما انجام دهید این کار طعم عالی به سس شما اضافه خواهد کرد و سس سیراچای شما تا مدت طولانی‌تری قابل نگهداری است.

مواد لازم قبل از تخمیر

  • فلفل قرمز چیلی: ۴۵۰ گرم
  • فلفل دلمه‌ای متوسط: ۱ عدد (۱۲۰ گرم)
  • سیر: ۶ حبه
  • سرکه سیب یا سرکه نارگیل:  ۱/۳ پیمانه  (۸۰ میلی لیتر)
  • نمک:  ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری
  • مواد پس از تخمیر
  • سس ماهی: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون فوق بکر:  ۲ قاشق غذاخوری
  • استویا مایع:  ۱۰ تا ۱۵ قطره (اختیاری)
طرز تهیه بهترین سس سیراچا تخمیری بدون شکر افزوده

طرز تهیه سس سیراچا تخمیری

1. شما می‌توانید از هر نوع فلفل چیلی بر حسب میزان تندی که می‌خواهید استفاده کنید فقط حتما از فلفل چیلی قرمز استفاده کنید. من از چیلی هالوپینو (ملایم)، چیلی سرانو (ملایم) و چیلی تایلندی (تند) استفاده کردم. قبل از اینکه شروع به کار بکنید حتما دستکش بهداشتی بپوشید چون در غیر اینصورت تا چندین ساعت دست شما دچار سوزش خواهد شد.

طرز تهیه بهترین سس سیراچا تخمیری بدون شکر افزوده

2. فلفل چیلی و فلفل دلمه‌ای را بشویید. آنها را برش بزنید و سر و دم و دانه‌های آنها را خارج کنید. سیر را پوست گرفته و به قطعات درشت خرد کنید. فلفل چیلی، فلفل دلمه‌ای قرمز، سیر، سرکه و نمک را در غذاساز بریزید و بگذارید تا به شکل پوره در بیایند.

طرز تهیه بهترین سس سیراچا تخمیری بدون شکر افزوده

3. سس را در یک شیشه دهان گشاد و بزرگ ترشی بریزید. روی آن را با یک تکه پارچه تنظیف چند لایه بپوشانید و با یک تکه نخ یا کش پلاستیکی آن را روی در شیشه بسته و محکم کنید. شیشه را به مدت ۴ تا ۷ روز در یک مکان تاریک و خنک مثل کابینت بگذارید. مقداری حباب روی سس تشکیل می‌شود و ظاهری پفدار به خود می‌گیرد. شما می‌توانید ۴ روز آن را نگه دارید تا مزه آن به دست آید و اما اگر دنبال به دست آوردن سس سیراچای تخمیری هستید بهتر است که آن را به مدت ۷ روز بگذارید بماند تا تخمیر شود. پس از این ۷ روز کار انجام شده است. سس را در یک غذاساز بریزید و روغن زیتون، سس ماهی و شیرین کننده (اگر می‌خواهید استفاده کنید) به آن اضافه کنید.

طرز تهیه بهترین سس سیراچا تخمیری بدون شکر افزوده

4. اجازه دهید تا مواد در مخلوط کن به خوبی با هم ترکیب شوند. مواد را در یک صافی بریزید تا آب آن خارج شود. صافی را روی یک ظرف بگذارید و اجازه دهید تا آب آن به آرامی خارج شود.

طرز تهیه بهترین سس سیراچا تخمیری بدون شکر افزوده

5. سس سیراچا غلیظ شده را در یک ظرف شیشه‌ای در دار و محکم که هوا وارد آن نمی‌شود بریزید. من همان ظرفهای شیشه‌ای بورمیولی روکو را که دارای واشر هستند و هیچگونه هوایی وارد آن نمی‌شود، پیشنهاد می‌کنم. سس را در یخچال به مدت ۴ ماه نگهداری کنید.

طرز تهیه بهترین سس سیراچا تخمیری بدون شکر افزوده

6. آب چیلی باقیمانده را در شیشه‌های دهان گشاد کوچک که درب محکمی داشته باشند بریزید، دریخچال نگهداری کنید و مثل سس تاباسکو از آن استفاده کنید.

نکاتی در مورد سس سیراچا تخمیری

سس سیراچا sriracha گاهی اوقات سس سریراچا تلفظ می‌شود که البته این اشتباه است و تلفظ درست آن همان سیراچا است.

این سس قرمز رنگ است بنابراین برای درست کردن آن باید فقط و فقط از فلفل قرمز استفاده کنید حتی فلفل دلمه‌ای شما نیز باید قرمز باشد.

طعم اصلی و تایلندی آن بسیار تند است و قبلا نیز به شما گفته‌ام که راز کاهش وزن مردم تایلند خوردن غذاهای تند است اما شما می‌توانید بنابر خواست و میل خود از فلفل قرمز رنگ با تندی کمتر مثل چیلی سرانو یا هالوپینو استفاده کنید. در کشور ما فلفل تندی که بصورت رایج وجود دارد نوعی فلفل چیلی به نام birds eye است این نوع فلفل هم جزو فلفهای تند محسوب می‌شود. در زیر مقیاس تندی فلفل به صورت اینفوگرافی آمده است.

طرز تهیه بهترین سس سیراچا تخمیری بدون شکر افزوده

برحسب مقیاس تندی هر فلفلی که دارای بیشترین میزان کپسایسین باشد تندتر بوده و در رده‌های بالا قرار می‌گیرد. مثلا طبق مقیاس تندی فلفل میزان تندی فلفل دلمه‌ای صفر است چون این فلفل بدون کپسایسین و یا دارای حداقل بوده و مزه کاملا شیرینی دارد.


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/817013/طرز-تهیه-سس-سیراچا-تند-و-تیز-و-عالی
بازدید: 759

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top