• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 424187
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۹ ۱۳:۰۵
دسته: آشپزی
پرینت
ایمیل

طرز تهیه سوپ ماست و خیار؛ برای روز‌های گرم تابستان

مجله افق‌کوروش: وقتی اسم سوپ به میان می‌آید ما روز‌های سرد زمستان می‌افتیم و ماست و خیار هم که خنکای نشتن در سایه و خوردن ماست و خیار سرد در روز‌های داغ تابستان است. اما اهالی ترکیه هم مثل ما و یونانی‌ها اهل ماست و خیارند. ترک‌ها از قرن‌ها پیش یک پیوند زیبا میان این دو غذای سبک و خوشمزه برقرار کرده‌اند و اسمش را هم گذاشته‌اند سوپ ماست و خیار که خوردن این سوپ خوشمزه را به شما در روز‌های داغ تابستان توصیه می‌کنیم. طرز تهیه سوپ ماست و خیار خوشمزه ترکیه‌ای را از کتاب آشپزی مشهور The Australian woman’s weekly cookbooks در این مطلب بخوانید.

طرز تهیه سوپ ماست و خیار، برای روز‌های گرم تابستان

مواد لازم برای ۶ نفر

  • آب مرغ: ۲ لیتر (۸ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • برنج: ۱۵۰ گرم (۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
  • خیار: ۲۵۰ گرم (پوست گرفته و ریز خرد شده)
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری
  • ماست چکیده یا ماست یونانی سفت: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • کره: ۶۰ گرم
  • فلفل پاپریکا: ۲ قاشق چایخوری
  • نعنا تازه: به مقدار دلخواه، ساطوری خرد شده
طرز تهیه سوپ ماست و خیار، برای روز‌های گرم تابستان

 

طرز تهیه

مرحله اول: طرز تهیه سوپ ماست و خیار خوشمزه ترکیه‌ای برخلاف ماست و خیار مجلسی ایرانی نیاز به پخت دارد، یک چیزی مثل آش دوغ اردبیلی و ترکی. اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که مگر خیار را می‌شود پخت؟ شما طعم کدو سبز رنده شده را در ماست به صورت سرد امتحان کرده‌اید؟ طعم لذیذی دارد. طعم خیار هم به کدو نزدیک است، پس همان‌طور که کدو به صورت گرم و سرد لذیذ است خیار را هم می‌شود با همان کیفیت بپزید و لذت ببرید. برای تهیه این سوپ می‌توانید از ماست خانگی هم استفاده کنید.

ابتدا آب مرغ را در یک قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید و قل قل کند. حالا برنج را اضافه کنید و هم بزنید. به مدت ۱۵ دقیقه برنج را در آب مرغ بپزید تا برنج نرم شود. در این فاصله خیار‌های خرد شده را در یک صافی یا آبکش بریزید، روی آن‌ها نمک بپاشید و ۱۵ دقیقه زمان دهید تا مزه‌دار شوند. حالا خیار‌ها را با آب سرد آبکشی کنید و صبر کنید تا آب‌شان کاملا کشیده شود.

مرحله دوم: در یک کاسه بزرگ ماست چکیده یا یونانی و یا ماست خانگی و تخم مرغ را با هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. حالا به این ترکیب یک لیوان از مخلوط آب مرغ و برنج را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند.

مرحله سوم: در مرحله بعد ترکیب مایه ماست که با آب مرغ و برنج ترکیب شده را به باقی مانده آب مرغ و برنج در قابلمه اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز مرتب هم بزنید. مراقب باشید که این ترکیب جوش نیاید و قل قل نکند. به همین دلیل لازم است روی شعله ملایم گاز به مدت ۱ ساعت بپزد و مرتب هم بزنید که به خاطر ماست ته نگیرد.

مراقب باشید سوپ به حالت جوش نرسد، چون در این صورت بریده بریده می‌شود. در این فاصله در یک قابلمه کوچک یا شیرجوش کره را روی حرارت ملایم گاز آب کنید، ادویه این ماست و خیار پاپریکا است پس به کره، فلفل پاپریکا اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه هم بزنید. سپس ۱ قاشق غذاخوری نعنای تازه را به آن اضافه کنید و ۱ دقیقه دیگر هم بزنید. به جای نعنا تازه از نعنا خشک هم می‌توانید استفاده کنید.

مرحله چهارم: وقتی سوپ به غلظت مناسب رسید و خوب غلیظ و جا افتاده شد شعله گاز را خاموش کنید. موقع سرو سوپ در هر پیاله یا بشقاب مقداری از ترکیب کره و پاپریکا و نعنا و خیار خرد شده بریزید و سوپ ماست و خیار خوشمزه ترکیه‌ای را با آن تزیین کنید. در صورت تمایل نعنا تازه هم می‌توانید اضافه کنید. مقدار کالری سوپ ماست و خیار ترکیه‌ای برای هر نفر ۱۳۴ کالری است. ترک‌ها این سوپ را با نان پیتا یا نان تست میل می‌کنند و در کنارش هم سالاد تبوله می‌گذارند.

طرز تهیه سوپ ماست و خیار، برای روز‌های گرم تابستان

نکته بسیار مهم

اگر طعم خیار را در این سوپ نمی‌پسندید به جای خیار از اسفناج استفاده کنید. در این صورت اسفناج‌ها را در کره و پاپریکا تفت دهید و به سوپ به عنوان یکی از انواع ماست و خیار مجلسی مناسب مهمانی اضافه کنید. ترک‌ها از سوپ ماست و خیار در سینی مزه هم استفاده می‌کنند و به آن همان meze می‌گویند.


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/1000608/طرز-تهیه-سوپ-ماست-و-خیار-برای-روز‌های-گرم-تابستان
بازدید: 886

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top