• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 424377
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۱۸

K۱۲۵، شاسی بلندِ وطنی، ساخت ایران‌خودرو

برترین‌ها: K۱۲۵ اولین شاسی بلند طراحی شده توسط ایران خودرو است و قرار است نمونه‌های اولیه آن از ۱۴۰۰ وارد بازار خودروی کشور شود. حالا با این تورم موجود، شاید باید به نسخه‌های وطنی شاسی‌بلند عادت کنیم!

این محصول، یک کراس‌اور اندازه کوچک، مشابه پژو ۲۰۰۸ و ام وی ام X ۲۲ باشد. به هر صورت، مشکلات ایران‌خودرو برای عمل به تعهدات خود، فراتر از پیش‌فروش‌های قبلی است و تحویل به موقع خودرو‌های فروخته شده تا اواسط سال ۱۴۰۰ نیز، مبهم به‌نظر می‌رسد.

شاسی بلند K۱۲۵ ایران خودرو به زودی رونمایی می‌شود

مشخصات فنی شاسی بلند ایران‌خودرو

براساس اطلاعات دریافتی قرار است که نسخه ساده ایران خودرو K ۱۲۵، از پیشرانه ۱.۶ لیتری EC ۵ استفاده کند؛ که این موتور می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نمونه اتوماتیک ایران خودرو K ۱۲۵ به پیشرانه ۱۶۴۶ سی‌سی TC ۷ پلاس مجهز بوده که همان نسخه پیشرفته EF ۷ توربوشارژ است که با فناوری توربو شارژر و … امکان تولید ۱۷۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۵۰ نیوتن متری دارد. ایران خودرو قصد دارد تا در این نمونه از جعبه دنده ۶ سرعته خودکار استفاده کند.

شاسی بلند K۱۲۵ ایران خودرو به زودی رونمایی می‌شود

گیربکس خودرو

گیربکس این خودرو از نوع شش سرعته AT است که با مهندسی گروه HPT کره جنوبی طراحی شده و مونتاژ آن به DAE چین سپرده شده است. به گفته ایران خودرو، در جعبه دنده خودکار خودرو‌های دنا پلاس، K ۱۲۵ و K ۱۳۲ از سامانه خنک کاری مشابه به جعبه دنده‌های ۸ سرعته استفاده شده تا با توجه به شرایط آب و هوایی ایران بازده بیش‌تری داشته باشد. همچنین سامانه مبدل گشتاوری، تیپ ترونیک، حالت برفی و اسپرت نیز در این گیربکس وجود دارد.

ضمنا مهندسان ایران‌خودرو برای بهینه‌سازی موتور توربوشارژ خود تلاش کرده‌اند تا میانگین مصرف سوخت ۶.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، نسبت تراکم ۹.۱ و بهره‌برداری از نهایت گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ دوربردقیقه فراهم شود.

امکانات شاسی‌بلند K۱۲۵

از جمله امکانات رفاهی (غیرقطعی) در کراس اوور جدید می‌توان به سیستم تهویه هوای اتوماتیک، سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید (کیلس استارتر)، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، تعویض دنده از پشت فرمان جهت افزایش حس اسپرت در حین رانندگی، فرمان تلسکوپی و رینگ‌های ۱۶ و ۱۷ اینچی آلیاژ آلومینیوم اشاره کرد.

شاسی بلند K۱۲۵ ایران خودرو به زودی رونمایی می‌شود

فرمان برقی، صفحه نمایش ۸ اینچی رنگی تمام لمسی، دوربین دید عقب، سیستم اتصال بلوتوثی سیستم صوتی متشکل از ۶ اسپیکر به همراه ورودی‌های AUX – USB، قابلیت میرورینگ گوشی هوشمند، کنترلر سیستم مالتی مدیا و کروز و مدیریت تماس بر روی فرمان، کامپیوتر سفری، صندلی‌ها با روکش چرم و پارچه با قابلیت تنظیم ۶ حالته صندلی راننده و سرنشین به صورت برقی، سیستم گرمایشی صندلی‌های ردیف جلو، صندلی‌های عقب تاشو، چراغ‌های روز از نوع LED و چراغ‌های عقب از نوع LED ترکیبی، سنسور نور و باران، آنتن کوسه ای، سیستم گرمایشی آینه‌های جانبی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر از جمله دیگر امکانات این خودرو هست.

شاسی بلند K۱۲۵ ایران خودرو به زودی رونمایی می‌شود

کیسه هوای جلو راننده و سرنشین، کیسه هوای جانبی برای تمامی سرنشینان، کیسه هوای قفسه سینه و لگن برای راننده و سرنشین جلو، کمربند سه نقطه برای تمامی صندلی ها، سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر ها، سیستم ایزوفیکس، سیستم ضد قفل ترمز‌ها ABS، سیستم کمک ترمز اضطراری EBA، سیستم کمکی نگهدارنده خودرو در شیب HSA، سیستم کنترل پایداری دینامیکی ESC، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم هشدار نقطه کور نیز از جمله امکانات ایمنی احتمالی کراس اوور K۱۲۵ است. شاسی بلند K۱۲۵ ایران خودرو به زودی رونمایی می‌شودشاسی بلند K۱۲۵ ایران خودرو قرار بود تا در تیر ماه ۹۹ توسط وزیر صمت رونمایی شود، اما این رونمایی هنوز به حالت تعلیق درآمده و انتظار می‌رود تا این خودرو در نیمه اول امسال رونمایی و به مردم معرفی شود.

شاسی بلند کوچک K۱۲۵ می‌تواند به عنوان اولین کراس اوور ایرانی طرفداران زیادی در بازار جمع کند، اما فقط به شرطی که ایران خودرو در قیمت‌گذاری انصاف داشته باشد و با کیفیت مقبول آن را بدست مردم برساند. شاسی بلند K۱۲۵ ایران خودرو به زودی رونمایی می‌شود.

طی سال‌های گذشته، خودروسازان داخلی بار‌ها موفق به جذب سرمایه‌های مردم شدند و پس از ابراز ناتوانی از تحویل بعضی تولیدات، خریدار را مجبور به تبدیل و تعویض محصول مورد نظر کردند. با این اوصاف، شرکت در طرح پیش‌فروش خودرو‌های ناشناخته و کاملا جدید ایران‌خودرو و سایپا، اقدامی هیجانی و پرریسک به‌نظر می‌رسد.

طراحی ایرانی برای شاسی‌بلند جدید ایران‌خودرو

براساس قرارداد برجامی ایران‌خودرو با گروه پژو -سیتروئن (PSA)، امکان استفاده قانونی از امتیاز پلتفرم PF ۱ برای طرف ایرانی فراهم شد. بر این اساس، مهندسان ایران‌خودرو با کمی تغییر روی پلتفرم PF ۱ سازه اختصاصی و جدیدی را برای خود فراهم کردند تا دو محصول K ۱۳۲ و K ۱۲۵ را تولید کنند. این پلتفرم، توسط گروه PSA برای خودرو‌های مختلف سیتروئن و پژو استفاده شد، به همین دلیل مشابهت‌هایی بین K ۱۳۲ با پژو ۳۰۱ و K ۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ وجود دارد.

شاسی بلند K۱۲۵ ایران خودرو به زودی رونمایی می‌شود

خودروی K ۱۲۵ ایران‌خودرو قرار است، یکی از کامل‌ترین مدل‌های ساخت داخل از نظر امکانات رفاهی و ایمنی باشد. کروز کنترل، صندلی برقی راننده، کنترل ارتفاع صندلی راننده، خروجی برق ۱۲ ولت، درگاه USB و ۳/۵ میلی‌متری AUX، بلوتوث، سیستم صوتی ۶ اسپیکر (۲ عدد جلو، ۲ عدد عقب و ۲ توییتر)، کامپیوتر سفری، باربند، قفل مرکزی، نمایشگر وضعیت دنده، دماسنج، سانروف، چراغ رانندگی در روز، دوربین عقب، سیستم تهویه خودکار دوگانه، آینه با گرم‌کن برقی و تاشو، شیشه‌ی دودی، ناوبری ماهواره‌ای، صفحه‌نمایش لمسی، صندلی‌های تمام چرم، سیستم کمکی پارک، بالابر خودکار پنجره‌ها، نورپردازی LED کابین و تنظیم ارتفاع صندلی سرنشین کنار راننده، امکانات احتمالی K ۱۲۵ در نسخه‌های مختلف هستند. این خودرو با سیستم‌های ترمز ABS، EBD، EBA همراه کیسه‌های هوا در جلو و طرفین کابین، نگه‌دارنده‌ی صندلی کودک، حسگر فشار باد لاستیک، نشانگر اخطار کمربند ایمنی و ایموبلایزر تولید خواهد شد.


منبع: چرخان، خودرو و پدال نیوز


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/1017508/k۱۲۵-شاسی-بلندِ-وطنی-ساخت-ایران‌خودرو
بازدید: 5729

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top