• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 424386
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۳۶

ویروس SFTS چیست؟ علایم ویروس SFTS

 

تب شدید با سندرم ترومبوسیتوپنی (SFTS) یک بیماری عفونی در حال ظهور ناشی از ویروس SFTSV است ، یک فیبوویروس جدید که در سال 2011 در ژاپن ظهور کرد.

ویروس SFTS چیست؟

تب شدید با ویروس سندرم ترومبوسیتوپنی (SFTSV) متعلق به خانواده آربوویروس است و از طریق نیش کنه به انسان منتقل می شود. این ویروس برای اولین بار توسط یک تیم از محققان در چین بیش از یک دهه قبل شناسایی شد. اولین موارد در سال 2009 در مناطق روستایی استانهای هوبئی و هنان گزارش شده است.

 

تیم محققان با بررسی نمونه های خونی بدست آمده از افرادی که علائم مشابهی دارند ، ویروس را شناسایی کردند. ویروس حداقل 30 درصد از افراد آلوده را کشته است. به گفته سیستم اطلاعات چین برای کنترل و پیشگیری از بیماری ، میزان مرگ و میر موردی در حدود 16 تا 30 درصد است.

ویروس شناسان بر این باورند که کنه آسیایی به نام Haemaphysalis longicornis بردار اصلی یا حامل ویروس است. 

 

کشاورزان ، شکارچیان و صاحبان حیوانات اهلی در معرض این بیماری آسیب پذیر هستند زیرا به طور مرتب در تماس با حیواناتی قرار می گیرند که ممکن است کنه Haemaphysalis longicornis داشته باشند. دانشمندان دریافتند که این ویروس اغلب از حیواناتی مانند بز ، گاو ، گوزن و گوسفند به انسان منتقل می شود. با وجود آلوده شدن به این ویروس ، حیوانات به طور کلی هیچ علایمی با SFTSV نشان نمی دهند.

 

در حالی که این بیماری از طریق نیش کنه به انسان منتقل می شود ، ویروس شناسان چینی هشدار داده اند که انتقال ویروس از انسان به انسان نمی تواند منتفی باشد.

 

علایم ویروس SFTS, درمان ویروس SFTS

درمان ویروس SFTS

 

علائم ویروس SFTS چیست؟

طبق مطالعه ای که در سال 2011 توسط تیمی از محققان چینی انجام شده است ، دوره نهفتگی بین 7 تا 13 روز پس از شروع بیماری است. بیمارانی که به این بیماری مبتلا هستند، معمولاً طیف کاملی از علائم را تجربه می کنند ، از جمله، تب، خستگی، لرز، سردرد، لنفادنوپاتی، بی اشتهایی، حالت تهوع، میالژی، اسهال، استفراغ، درد شکم، خونریزی لثه  التهاب ملتحمه و غیره.

 

برخی از علائم هشدار دهنده اولیه این بیماری شامل تب شدید ، ترومبوسیتوپنی یا تعداد پلاکت کم و لکوسیتوپنی است که تعداد گلبولهای سفید خون کم است. عوامل خطر مشاهده شده در موارد جدی تر شامل نارسایی چند اندام و بروز علائم سیستم عصبی مرکزی (CNS) است.

  

راههای درمان SFTS :

در حالی که واکسن برای درمان این بیماری هنوز کشف نشده است، به نظر می رسد داروی ضد ویروسی ریباویرین در معالجه بیماری مؤثر است.

به منظور جلوگیری از بیماری، مقامات مختلف دولتی از جمله مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین (CDC) از عموم مردم می خواهند که هنگام راه رفتن در میان چمن های بلند، جنگل ها و هر محیط دیگری که احتمالاً کنه ها وجود دارد از پوشیدن شورت کوتاه خودداری کنند. 

 

 


منبع: http://www.beytoote.com/health/malady-remedy/sfts-virus02-symptoms.html
بازدید: 870

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top