• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420434
تاریخ انتشار: پنج شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ ۲۳:۵۷
دسته: آشپزی
پرینت
ایمیل

گشنیز پلو با طعم لیمو

گشنیز پلو به واسطه داشتن گشنیز جزو یکی از برنج‌های معطر محسوب می‌شود. سبزی گشنیز یک سبزی خوش عطر است که یک پای ثابت سبزی‌های ماهی است. مثلا در قلیه ماهی و میگو پلو سبزی مورد استفاده گشنیز است، چون این سبزی به واسطه عطر عالی که دارد بوی ماهی و میگو را می‌پوشاند.

گشنیز پلو در اصل یک پلوی مکزیکی ساده است که می‌توان آن را با هر چیزی همراه کرد از گوشت سرخ کرده تا کباب مرغ و یا کوفته قلقلی، اما بهترین راه سرو کردن آن همراه با غذا‌های دریایی است.

اکثر ما ایرانی‌ها عاشق برنج هستیم و این ماده مغذی باید بخشی از سفره‌های ما را تشکیل دهد. انگار حذف برنج از غذا‌های روزانه گاهی غیر ممکن به نظر می‌رسد و ما هم منکر این قضیه نیستیم. برنج ساده باید همراه با یک غذای رنگی دیگر مثل انواع خورش باشد در غیر اینصورت باید به برنج عطر و بو اضافه کرد. گشنیز پلو به تنهایی خوش طعم و عطر است و می‌توان آن را تنها با یک سالاد همراه کرد تا بتواند رضایت خاطر شما را فراهم کند. شما می‌توانید مرغ برشته، ماهی کبابی، کوفته قلقلی یا خورش گوشت ساده را در کنار آن سرو کنید.

گشنیز پلو با طعم لیمو؛ بهترین ترکیب کنار غذای دریایی

مواد تشکیل دهنده گشنیز پلو چه هستند؟

  • برنج سفید دانه بلند. اگر برنج را آبکش کنید بهتر است البته من خودم اغلب از برنج عنبربو و بدون آبکش کردن استفاده می‌کنم.
  • روغن زیتون: برای سرخ کردن سیر و پیاز روغن زیتون از همه بهتر است. این روغن گیاهی بافت سبکی دارد و برنج شما را هم سبک می‌کند.
  • پیازچه: من پیازچه را ترجیح می‌دهم، چون نسبت به پیاز قرمز ملایمتر است و عطر خوبی دارد.
  • سیر: سیر طعم برنج را بهتر می‌کند همانند چلوگوشت هویج که به واسطه سیر طعم خوبی دارد. اما اگر سیر دوست ندارید می‌توانید آن را حذف کنید.
  • لیموی تازه: برای اینکه طعم عالی داشته باشید از لیموی تازه استفاده کنید.
  • گشنیز: برای درست کردن پلوی گشنیز باید فقط از گشنیز تازه استفاده کنید، گشنیز خشک طعم آن را کاملا متفاوت می‌کند.

می‌توان از برنج قهوه‌ای استفاده کرد؟

برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید ارزش غذایی بیشتری دارد. پخت این نوع برنج زمان بیشتری طول می‌کشد؛ بنابراین زمان پخت را به ۴۵ تا ۵۰ دقیقه برسانید، میزان آب را به ۳ پیمانه افزایش دهید و مرحله آبکشی را حذف کنید.

چه مقدار گشنیز کافی است؟

من از ۱/۳ پیمانه گشنیز استفاده کردم و فکر می‌کنم کافی باشد، اما اگر شما می‌خواهید برنجتان معطرتر شود و بخش سبز آن بیشتر مشخص شود می‌توانید از ۱/۲ پیمانه گشنیز خرد شده استفاده کنید.

مواد لازم برای گشنیز پلو

  • برنج سفید دانه بلند: ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • پیازچه خرد شده: ۱/۳ پیمانه
  • سیر رنده شده: ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری (۱ حبه بزرگ)
  • آب داغ: ۲ و ۳/۴ پیمانه
  • آب لیموی تازه: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • گشنیز خرد شده: ۱/۳ پیمانه (زیاد ریز نکنید)
گشنیز پلو با طعم لیمو؛ بهترین ترکیب کنار غذای دریایی

طرز تهیه

۱. برنج را در یک کاسه ریخته و چند بار در آن آب ریخته بشویید. می‌توانید آن را در یک آبکش خیلی ریز بریزید و زیر آب بگیرید تا خوب شسته و تمیز شود.

۲. روغن را در قابلمه روی حرارت متوسط گرم کنید. پیازچه و سیر را اضافه کرده و حدود ۳۰ ثانیه تفت دهید.

گشنیز پلو با طعم لیمو؛ بهترین ترکیب کنار غذای دریایی

۳. آب را در قابلمه ریخته، ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو به اضافه نمک بریزید. آن را روی حرارت متوسط رو به بالا گرم کنید تا آب به جوش آید.

گشنیز پلو با طعم لیمو؛ بهترین ترکیب کنار غذای دریایی

۴. برنج را اضافه کرده و به طور یکدست در قابلمه پهن کنید. حرارت را به حالت ملایم کاهش دهید، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برنج به آرامی بجوشد تا زمانی که آب آن جذب شود یعنی حدود ۱۸ تا ۲۰ دقیقه. برنج را زیر و رو کنید و بگذارید دم بکشد.

۵. گاز را خاموش کرده و مدت ۱۰ دقیقه یا حداکثر ۳۰ دقیقه بگذارید بماند.

گشنیز پلو با طعم لیمو؛ بهترین ترکیب کنار غذای دریایی

۶. گشنیز و باقیمانده آب لیمو را اضافه کنید. گرم سرو کنید.

نکته:

می‌توانید این پلو را با انواع غذا‌های دریایی، مرغ سرخ شده، کوفته قلقلی و سایر غذا‌های گوشتی مصرف کنید. همچنین برای طعم دار کردن برنج می‌توان موقع سرخ کردن پیاز، مقداری فلفل سبز به آن اضافه کنید.


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/859293/گشنیز-پلو-با-طعم-لیمو-بهترین-ترکیب-کنار-غذای-دریایی
بازدید: 1134

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top