• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 420536
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ۱۱:۲۴

آموزش كاشت چغندر در گلدان، مراحل کاشت و شرایط نگهداری

با مجله اینترنتی چه نیوز در تازه ترین مطالب گیاهان و حیوانات همراه باشید.

كاشت چغندر در گلدان به راحتی امکانپذیر است و بهترین رشد را در دمای متوسط، رطوبت نسبی زیاد و خاک لومی حاصلخیز دارد. انتخاب بذر مناسب و کوددهی به‌موقع، به داشتن چغندر‌هایی با رشد سریع، رنگ و طعم مطلوب کمک می‌کند.

 كاشت چغندر


در این مقاله نحوه كاشت چغندر در گلدان، مراحل کاشت و شرایط نگهداری این سبزی زمستانی پرخاصیت را توضیح می‌دهیم. گیاه چغندر به آسانی در گلدان رشد کرده و به دلیل شاخ و برگ زیبایی که دارد، می‌تواند به عنوان یک گیاه دوست داشتنی مهمان خانه شما باشد و  علاوه بر آن شما را از خواص چغندر (لبو) دست پرورده خودتان بهره‌مند کند.

در این مطلب می‌آموزید:

مراحل كاشت چغندر در گلدان

 

۱. انتخاب گلدان

برای کاشت چغندر یا لبو در گلدان نیاز به گلدان نسبتا بزرگ است تا گیاه، فضای کافی برای رشد داشته باشد. مناسب‌ترین گلدان، گلدان سفالی بزرگ است. اندازه و عمق گلدانی که چغندر در آن کاشته می‌شود حداقل باید ۳۰ سانتیمتر باشد و برای گرفتن نتیجه بهتر پیشنهاد می‌کنیم از گلدان‌های بزرگتر استفاده کنید.

۲. انتخاب بذر مناسب

بذر مناسب را از مراکز فروش محصولات کشاورزی تهیه کنید. چغندر نیز واریته‌های مختلفی دارد که در طعم، رنگ و طول دوره رشد با یکدیگر متفاوت هستند. برای کاشت در گلدان واریته چغندر گرد (round)، بالز بلاد، ایرلی وندر و دترویت دارک رد را انتخاب کنید. واریته‌های بلند و استوانه‌ای به ندرت در گلدان رشد می‌کنند.

۳. آماده كردن و كاشت بذر

گلدان را با خاک لومی یا لومی شنی مخلوط با کود پوسیده دامی پر کرده و بذر‌ها را در عمق ۲ تا ۳ سانتیمتری سطح خاک بکارید و روی آن را با کمپوست و خاک نرم بپوشانید. اگر گلدان بزرگی را انتخاب کرده‌اید، فاصله هر بذر با بذر دیگر باید ۵ تا ۱۰ سانتیمتر باشد. همچنین از آنجایی که بذر چغندر روکش ضخیمی دارد که منجر به طولانی شدن زمان جوانه‌زنی گیاه می‌شود، برای سرعت بخشیدن به این روند، می‌توانید بذر‌ها را به مدت یک شب در آب ولرم بدون کلر بخیسانید. با این کار روکش دانه‌ها نرم شده و روند جوانه‌زنی تسریع می‌شود.
بذر چغندر

 

۴. مراقبت‌های بعد از كاشت

بعد از کاشت بذر، آبیاری را به طور کامل انجام دهید تا آب اضافی از زهکش کف گلدان خارج شود و خاک رطوبت کافی برای شروع جوانه‌زنی را کسب کند. تا زمان سبز شدن گیاه و جوانه زدن بستر کاشت را هموراه مرطوب و نه خیس و غرقاب حفظ کنید.

گلدان را در محلی با دریافت نور مستقیم خورشید قرار دهید. گیاه چغندر ۸ هفته بعد از کاشت و هنگامی که قطر ریشه به ۲/۵ سانتیمتر رسید آماده برداشت است. همچنین در طول این زمان و هنگامی که برگ‌های چغندر به اندازه ۱۵ سانتیمتر بلند شدند، می‌توانید برگ‌های گیاه را برداشت و از آن‌ها در تهیه سالاد و پخت غذا استفاده کنید.
آموزش كاشت چغندر در گلدان، مراحل كاشت و شرايط نگهداري

 

شرايط نگهداری چغندر در گلدان

 

خاک

بهترین خاک برای پرورش چغندر لبویی خاک لومی شنی حاصلخیز با پ.هاش خنثی است که از زهکش مناسب برخوردار باشد. ترکیبی از کمپوست با خاک باغچه و خاک پیت ماس به نسبت برابر نیز برای کاشت این گیاه مناسب است.

نکته: رشد چغندر در خاک‌های رسی، متراکم و دارای بافت سنگین با مشکل رو‌به‌رو می‌شود، زیرا اجازه رشد کافی در این نوع خاک به ریشه چغندر داده نمی‌شود.

آبياری

گیاه چغندر به آبیاری متوسط و منظم نیاز دارد. لازم است بستر کاشت چغندر همواره مرطوب و نه خیس و غرقاب باشد. دقت کنید آبیاری بیش از اندازه باعث آسیب به گیاه و پوسیدگی ریشه خواهد شد.

دما

از لحاظ دمایی چغندر محصول فصل خنک است و مقاوم به سرماست، بنابراین در هنگام کاشت آن در منزل به این نکته توجه داشته باشید که دمای اتاق بیش از اندازه گرم نشود. دمای ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتیگراد برای کاشت چغندر در گلدان مناسب است و دما‌های بالای ۲۵ درجه سانتیگراد، رشد  و توسعه رنگ ریشه را کاهش می‌دهد.

نور

چغندر برای رشد بهینه نیاز به نور مستقیم خورشید دارد. بهترین مکان برای نگهداری و کاشت چغند در گلدان، قرار دادن گیاه در بالکن یا پنجره‌های آفتابگیر جنوبی است. برای اینکه چغندر‌ها به بیشترین رشد خود برسند، لازم است روزانه حداقل ۸ ساعت نور خورشید دریافت کنند.

کوددهی

برای این که ریشه چغندر لبویی شما طعم بهتری داشته باشد، باید هر دو هفته یک بار به گلدان کود با مقدار کم نیتروژن داده شود و اگر چغندر را برای استفاده از برگ‌های آن پرورش می‌دهید باید از کود‌های متعادل استفاده کنید. همچنین کمپوست تفاله چای که در خانه تهیه شده است، در تامین مواد مغذی مناسب برای خاک به خوبی عمل می‌کند.

آفات و بيماریها

آفاتی ماند شته‌ها، سوسک‌ها و بسیاری از حشرات می‌توانند چغندر را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین بیماری سفیدک سطحی چغندر، سفیدک داخلی، لکه گرد برگ، زنگ چغندر و بیماری پوسیدگی ریشه از مهمترین بیماری‌های این گیاه است که برای مبارزه با آن‌ها می‌توان از انواع قارچ‌کش‌ها استفاده کرد. با این وجود توصیه می‌کنیم اگر قصد کاشت چغندر لبویی را در منزل دارید تا حد امکان از سموم استفاده نکنید تا بتوانید از مزایای محصولی سالم برخوردار شوید.

 

سخن پايانی

جالب است بدانيد هم برگ و هم ريشه چغندر ارزش غذايی و خواص درمانی فراوانی دارند و از ماده قرمز به دست آمده از ریشه لبو (بتائین) به عنوان رنگ در صنایع غذایی استفاده می‌شود. با كاشت چغندر در گلدان، می‌توانيد از هر دو بخش خوراكی اين گياه استفاده كنيد و در طول زمستان گلدانی شاداب در خانه خود داشته باشيد.

 


منبع: https://setare.com/fa/news/35188/آموزش-كاشت-چغندر-در-گلدان-مراحل-کاشت-و-شرایط-نگهداری
بازدید: 1295

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top