• جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: 410975
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۲۷
دسته: آشپزی
پرینت
ایمیل

آموزش تهیه زیره پلو کرمانی‌ها

وب‌سایت غذالند: زیره پلو یکی از غذا‌های معروف مردم کرمان است. زیره از ادویه‌ها و دانه‌های گیاهی بسیار معطر و مفید است که در زمینه تغذیه ارزش فراوانی دارد و جزو پر استفاده‌ترین ادویه‌ها در کشور‌های اروپایی محسوب می‌شود.

طرز تهیه زیره پلو کرمانی‌ها

این گیاه علاوه بر کشت در کشور‌های اروپایی در برخی مناطق ایران با شرایط آب و هوایی خاص نیز کشت می‌شود. دانه‌های گیاه زیره ضد نفخ است و هم به صورت دانه در انواع چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی و هم به صورت کوبیده و پودر شده در انواع سالاد‌ها در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصان بهترین زمان استفاده از زیره را یک یا دو ساعت قبل و بعد از غذا دانسته اند، هرچند که این محصول را به خاطر خواص فراوانش در غذا‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.

زیره با عطر خاصی که دارد در انواع غذا‌ها به خصوص خورش‌ها و همراه با پلو مصرف می‌شود و مفید است. زیره طبع گرم و خشکی دارد و نوعی از آن که به زیره سیاه معروف است، بیشتر در ایران کشت می‌شود. زیره علاوه بر کاربرد تغذیه‌ای در زمینه‌های بهداشتی و درمانی نیز فواید بسیاری دارد، ازجمله این که برای درمان بیماری چاقی، بیماری‌های روده، تقویت استخوانها، درمان بی اشتهایی، مشکلات گوارشی، گرفتگی عضلات، تقویت قوای جنسی، کاهش آلرژی‌ها و تسکین سرفه موثر است. ارزش غذایی زیره شامل مواد معدنی متفاوتی از جمله منیزیم، پتاسیم، آهن، مس و کلسیم می‌باشد.

علاوه بر این زیره برای درمان بیماری‌های پوست و مو نیز مفید می‌باشد و می‌توان آن را برای درمان این بیماری‌ها بصورت ضماد، ماسک و یا جوشانده استفاده کرد. در طب سنتی زیره کاربرد‌های بی شماری دارد به طوری که می‌توان آن رابه صورت خام برای جلوگیری از سوء هاضمه استفاده کرد و یا آن را به صورت دمنوش و چای برای درمان نفخ معده، سرماخوردگی و آسم میل کرد.

مواد لازم:

  • گوشت: ۵۰۰ گرم
  • نمک: به مقدار لازم
  • فلفل:به مقدار لازم
  • برنج: ۴ پیمانه
  • پیاز:۱ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذا خوری
  • زیره: ۲ الی ۳ قاشق
طرز تهیه زیره پلو کرمانی‌ها

مراحل پخت:

۱. ابتدا برنج را از قبل به همراه آب و نمک خیس می‌کنیم.

۲. سپس مقداری آب در قابلمه‌ای میریزیم تا بجوشد.

۳. بعد از جوشیدن آب برنج را داخل آن می‌ریزیم و روغن را به آن اضافه می‌کنیم.

۴. ببرای آنکه از زمان آبکش کردن برنج مطمئن شوید، یک دانه برنج در حال جوش را بردارید و بین دو انگشتتان له کنید یا داخل دهانتان بگذارید. برنج باید کمی میان انگشتانتان له شود و خشک نباشد، اما مغز آن مقدار کمی سفت باشد.

۵. بعد از آبکش کردن برنج، آن را در قابلمه‌ای ریخته و روی حرارت قرار می‌دهیم.

۶. زیره شسته شده را به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا پلو دم بکشد.

۷. بعد از ۴۰ الی ۴۵ دقیقه پلو آماده میل کردن است.

۸. در این مرحله گوشت را آماده میکنیم.

۹. گوشت را با مقداری پیاز و نمک و فلفل به همراه مقداری آب روی حرارت میگذاریم تا بجوشد.

۱۰. بعد ازپخته شدن گوشت و کم شدن آب آن، گوشت را به همراه مقداری ادویه و رب در تابه‌ای می‌گذاریم تا سرخ شود و طعمی خوب داشته باشد.

۱۱. بعداز سرخ شدن مواد مقداری آب گوشتکه در ابتدا داشتیم را به آن اضافه می‌کنیم و چند دقیقه‌ای اجازه می‌دهیم تا حرارت ببیند.

۱۲. بعد از حرارت این خورش آماده سرو با زیره پلو است.

نکات:

 

  • به جای استفاده از گوشت قرمز می توانید از گوشت مرغ نیز در تهیه این پلو استفاده کنید و یا آن را بدون خورش و گوشت با چاشنی هایی مانند ماست و یا سالادها میل کنید.
  • در تهیه پلو می توانید گوشت را هم به صورت جداگانه بپزید و هم می توانید آن را به صورت لایه لایه میان پلو بگذارید.
  • هم می توانید از زیره سیاه استفاده کنید وهم از زیره سبز.

 


منبع: http://www.bartarinha.ir/fa/news/838305/آموزش-تهیه-زیره-پلو-کرمانی‌ها
بازدید: 730

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top