• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 427812
تاریخ انتشار: جمعه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ۰۴:۰۰

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی؛ طعم عالی بازاری

مجله افق کوروش: شیرینی نان برنجی یا نان برنجی کرمانشاهی به دو صورت ساده و زعفرانی از جمله خوشمزه‌ترین نان شیرینی‌های سنتی ایرانی با شهرتی بین‌المللی هستند. نان برنجی قزوینی، نان برنجی یزدی و حتی نان برنجی گیلانی هم در دنیای شیرینی پزی ایرانی بسیار مشهور هستند، اما همه با هم تفاوت‌های جزئی دارند. نان برنجی در واقع نانی شیرینی کوکی سنتی و قدیمی ایرانی است. در این مطلب طرز تهیه شیرینی نان برنجی کرمانشاهی با طعم بازاری را بخوانید.

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی؛ طعم عالی بازاری

مواد لازم

  • آرد برنج تازه و معطر: ۱ و ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار (۲۵۰ گرم)
  • روغن صاف قنادی: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار (۱۲۵ گرم)
  • پودر قند نرم و لطیف: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پودر هل: ۱ قاشق مرباخوری
  • زرده تخم مرغ: ۱ عدد در دمای محیط
  • گلاب: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه
  • تخم خرفه، کنجد یا پودر مغز پسته: برای روی نان برنجی به مقدار دلخواه
طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی؛ طعم عالی بازاری

 

طرز تهیه

مرحله اول: برای درست کردن شیرینی خانگی نان برنجی کرمانشاهی ابتدا باید روغن را صاف کنید. در واقع منظور از روغن صاف قنادی این است که از مغازه فروش لوازم قنادی تهیه کنید، اما خودتان در منزل به راحتی می‌توانید روغن را صاف کنید که کیفیت بهتری هم داشته باشد. برای این کار روغن جامد را روی شعله ملایم گاز آب کنید، اما روغن فقط باید آب شود و نجوشد. روغن زمانی صاف می‌شود که هیچ دانه‌ای در آن باقی نماند. روغن آب شده را در یک شیشه درب‌دار بریزید و به مدت ۱ روز در یخچال بگذارید. یادتان باشد خود کرمانشاهی‌ها این شیرینی خوشمزه را با روغن حیوانی درست می‌کنند، اگر شما هم روغن حیوانی دارید به همین ترتیب آن را صاف کنید.

مرحله دوم: موقع درست کردن شیرینی خانگی نان برنجی ابتدا فر را در دمای ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. در این فاصله روغن صاف و پودر قند را با هم مخلوط کنید و با همزن دستی یا برقی آنقدر هم بزنید که یکدست و کرم رنگ شود. وقتی ترکیب روغن و پودر قند یکدست و صاف و کرمی رنگ شد، زرده تخم مرغ را که هم دمای محیط است را به آن اضافه کنید و دوباره به مدت یک دقیقه خوب هم بزنید.

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی؛ طعم عالی بازاری

مرحله سوم: حالا آرد برنج و پودر هل را اضافه کنید. حتما از آرد برنج تازه و مرغوب که عطر خوب و خوشی دارد استفاده کنید. کمی هم بزنید و سپس گلاب را به تدریج به این مخلوط اضافه کرده و همزمان مرتب هم بزنید. در نهایت باید یک خمیر لطیف داشته باشید پس گلاب را کم کم اضافه کنید که خمیر شل و وارفته نشود. در نهایت زعفران دم کرده غلیظ را هم اضافه کنید. می‌توانید خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید و به یک قسمت زعفران اضافه کنید و یک قسمت دیگر را ساده و بدون زعفران درست کنید. خمیر نان برنجی را نباید با دست ورز بدهید، همین که با لیسک هم بزنید کافی است.

این خمیر را باید به مدت ۱۲ یا ۲۴ ساعت در دمای محیط بگذارید تا خوب برسد. اگر در فصل سرد هستید در دمای محیط بگذارید، اگر هم در تابستان هوای آشپزخانه شما مطلوب است لازم نیست در یخچال بگذارید، اما اگر محیط گرم است خمیر را در یخچال بگذارید. حتما روی ظرف خمیر را با سلفون بپوشانید.

طرز تهیه نان برنجی کرمانشاهی؛ طعم عالی بازاری

مرحله چهارم: در زمان درست کردن شیرینی خانگی نان برنجی خمیر را به صورت گلوله‌های کوچک در دست بردارید و شکل دهید. کف سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و نان برنجی‌ها را در سینی فر بچینید. روی خمیر را در صورت دلخواه با مهر شیرینی‌پزی یا چنگال نقش بزنید یا به همان صورت ساده روی خمیر‌ها تخم خرفه یا پودر مغز پسته بپاشید. سینی فر را در طبقه بالای فر (گریل حتما خاموش باشد) بگذارید تا در نان برنجی به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بپزد. همین که قسمت زیرین شیرینی طلایی شد کافی است، رنگ قسمت روی شیرینی نباید تغییر کند.

بعد از خارج کردن سینی از فر صبر کنید تا کاملا نان برنجی خنک شود و سپس از سینی فر در ظرف مورد نظرتان بچینید. این شیرینی کوکی ایرانی خوشمزه را با چای دو رنگ مجلسی یا انواع نوشیدنی قهوه میل کنید.


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/1033748/طرز-تهیه-نان-برنجی-کرمانشاهی-طعم-عالی-بازاری
بازدید: 6154

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top