• شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: 430280
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۵۹
دسته: آشپزی
پرینت
ایمیل

طرز تهیه خورش گلابی به روش های متفاوت

طرز پخت خورش گلابی

طرز تهیه خورش گلابی به روش های متفاوت

 

روش های پخت خورشت گلابی :

در این مقاله از بیتوته، انواع روش های پخت خورش گلابی را برای شما آورده ایم. خورش گلابی یکی از انواع خورش های ایرانی است که با گلابی، گوشت قرمز یا مرغ و سایر مواد اولیه تهیه می شود. این خورش دارای طعمی شیرین و ملس است و به عنوان یک غذای اصلی در وعده های غذایی استفاده می شود.

طرز تهیه خورش گلابی با مرغ :

خورشت گلابی یکی از خاص ترین خورشت هایی است که می توان با گوشت و مرغ تهیه کرد. این نوع دستورها کاملا سلیقه ای است. این خورش دارای طعمی شیرین و ملس است و به عنوان یک غذای اصلی در وعده های غذایی استفاده می شود. در ادامه 3 نوع روش پخت خورشت گلابی را برای شما آورده ایم می توانید یکی از آن ها را که به سلیقه ی شما نزدیک تر است انتخاب کنید و درست کنید.

 

مواد لازم برای تهیه خورش گلابی با مرغ :

ران مرغ 4 عدد
گلابی 2 عدد 
نمک و فلفل به مقدار لازم
هویج متوسط خردشده 2 عدد
آب مرغ 1 لیوان
سرکه سیب 2 قاشق غذاخوری

 

مراحل پخت خورش گلابی :

برای پخت این روش خورش گلابی، ابتدا فر را در دمای 200 درجه سانتیگراد (400 درجه فارنهایت) گرم کنید.

مرغ ها را با نمک و فلفل سیاه مزه‌دار کنید. پس از مزه دار شدنشان آن ها را داخل تابه ای چدنی روی گاز با حرارت متوسط تفت بدهید و سرخ کنید. آن ها را از تابه خارج کنید.

 

گلابی ها و هویج ها را خرد کنید و به صورت جدا به همراه روغن داخل تابه با حرارت متوسط 4-5 دقیقه تفت بدهید و آن ها را از داخل تابه خارج کنید. سپس پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و با روغن داخل تابه سرخ کنید. آب مرغ و سرکه سیب را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

 

زمانی که جوش آمدند مرغ ها و هویج ها را به آن اضافه کنید. تابه را داخل فر قرار بدهید و اجازه بدهید مرغ ها نیم پز شوند، سپس گلابی را اضافه کنید و اجازه بدهید مواد با هم به خوبی بپزند. لازم نیست این خورشت آبکی باشد، در حدی که سس غلیظی داشته باشد کافی است. پس از پخت همه ی مواد، آن را از فر خارج کنید و با برنج سرو کنید. در آخر می‌توانید کمی سس داخل ماهیتابه را روی مرغ بریزید.

 

نکته :

• برای خوش رنگ شدن این خورشت می توانید از زعفران آب کرده برای آن استفاده کنید.

 

• برای پخت سریع خورشت می توانید زمان قرار دادن تابه داخل فر روی آن را با فویل بپوشانید و بعد از پخت روی آن را بردارید. و اجازه بدهید آب آن کمی کشیده و غلیظ شود.

 

• دقت کنید گلابی زود می پزد و نباید زودتر به خورشت اضافه شود و اگر ریز خرد شود له می شود.

 

طرز تهیه خورش گلابی خوشمزه به روش مجلسی : 

روش های درست کردن خورش گلابی

طرز تهیه خورش گلابی با مرغ

 

خورش گلابی یکی از انواع خورش های ساده و خوشمزه ایرانی است که با ترکیبات متنوعی پخته می شود،

 

مواد لازم برای خورش گلابی برای 4-5 نفر :

گلابی 8 عدد
ران یا سینه مرغ 4 تکه
زعفران دم کرده 4 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
زردچوبه و روغن به مقدار لازم

 

طرز تهیه خورش گلابی :

برای تهیه خورش گلابی خوشمزه در ابتدای کار گلابی ها را به صورت 4 قسمت خرد کنید، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه کنید. سپس گلابی ها را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت بدهید.

 

در حین سرخ کردن گلابی ها مقداری نمک و آب لیمو ترش به همراه نصف زعفران دم کرده را به آنها اضافه کنید. پس از اینکه گلابی ها را به طور کامل سرخ کردید، آنها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید.

 

سپس تکه های گوشت مرغ را به همراه کمی روغن به تابه اضافه کنید، سپس باقیمانده زعفران دم کرده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کنید و تفت بدهید تا تکه های مرغ به طور کامل سرخ شوند.

 

پس از اینکه تکه های مرغ را سرخ کردید، آنها را از تابه خارج کنید و کنار بگذارید. در ادامه پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و به همراه کمی روغن به تابه اضافه کنید، سپس به خوبی تفت بدهید تا پیاز کمی طلایی شود.

 

در این مرحله رب گوجه فرنگی را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به تابه اضافه کنید و به خوبی تفت بدهید تا رب گوجه فرنگی به طور کامل سرخ شود. در ادامه 3 فنجان آب اضافه کرده و اجازه بدهید بجوشد.

 

اکنون تکه های گوشت مرغ را به سس داخل تابه اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید، سپس حرارت را کم کنید و اجازه بدهید مرغ ها نیم پز شوند و بعد گلابی ها را به خورشت اضافه کنید اجازه بدهید به خوبی بپزند و خورشت شما جا بیفتد. در پایان خورش را درون ظرف مورد نظرتان بکشید و به همراه برنج سرو کنید.

 

طرز تهیه خورش گلابی مجلسی با گوشت گوسفندی :

مواد لازم برای تهیه خورش گلابی

طرز تهیه خورش گلابی با گوشت

 

گوشت سرخ‌شده گوسفند با گلابی یکی از روش‌های طرز تهیه خورش گلابی است که شاید برای همه طعم آن خوشایند نباشد. این خورش برای افراد خاص‌پسند و برای آن دسته از افرادی که از طعم‌های جدید استقبال می‌کنند به شدت پیشنهاد می‌شود.

 

چیزی که در مورد ترکیب گوشت گوسفند و گلابی وجود دارد و این غذا را فراموش‌نشدنی می‌کند، ترکیب گوشت گوسفند پخته‌شده آبدار همراه با گلابی نرم و شیرین است. قطعا باید این خورش را امتحان کنید.

 

مواد لازم برای خورشت گلابی :

 گوشت گوسفند 500 گرم
نمک و فلفل به مقدار لازم
پودر سیر 1 قاشق غذاخوری
روغن ¼ لیوان
آب گوشت 4 لیوان
 سرکه 1 لیوان 
سس خردل 1 قاشق غذاخوری
آویشن تازه 2 قاشق غذاخوری
سیر خردشده 6 حبه
پیاز خردشده 2 عدد
کره 2 قاشق غذاخوری
برگ بو 2 عدد
گلابی 3 عدد
جعفری تازه برای تزئین

 

دستور پخت خورش گلابی مجلسی با گوشت گوسفند :

نمک، فلفل و پودر سیر را به گوشت اضافه کنید و به مدت حداقل یک ساعت و حداکثر 24 ساعت در یخچال بگذارید تا مواد به‌خوبی با گوشت مخلوط شوند.

فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

روغن را داخل یک قابلمه بزرگ روی حرارت قرار دهید و گوشت گوسفند مرینیت‌شده را در آن سرخ کنید. هر طرف را حدود 5 تا 6 دقیقه تفت دهید.

 

حرارت را کم کنید و آب گوشت، سرکه و سس خردل را اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند؛ سپس آویشن تازه، برگ بو، سیر، کره و پیاز را اضافه کنید و هم بزنید. گوشت را با همان قابلمه با ظرف مناسب فر، داخل فر قرار بدهید. روی قابلمه را با فویل بپوشانید.

 

گوشت باید به مدت 3 ساعت در فر بپزد. آن را چک کنید که به خوبی پخته شود.

سپس در این مرحله گلابی خرد شده را به گوشت اضافه کنید و اجازه دهید 30 دقیقه دیگر بپزد. و خورشت شما جا بیفتد.

خورش گلابی آماده است و می‌توانید روی آن را با جعفری تزئین کنید.

 

نکاتی برای خوشمزه‌ شدن خورش گلابی :

• گلابی‌ها را به خورش کمی دیرتر اضافه کنید تا له نشوند.

• برای افزایش طعم ترش خورش می‌توانید از آبلیمو هم استفاده کنید.

• خورش گلابی نیاز به آب زیادی ندارد و باید غلیظ باشد.

• این خورش گلابی، را می توانید با گوشت گاو و یا گوساله تهیه کنید.

 

منبع : بیتوته


منبع: http://www.beytoote.com/cookery/ghazaha/prepare2-pear1-stew.html
بازدید: 377

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top