• شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: 430284
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۵۹
دسته: گردشگری
پرینت
ایمیل

تجربه گردشگری در پارک ملی کاکادو

 

سفر به دل طبیعت در پارک ملی کاکادو

پارک ملی کاکادو، یک آثار طبیعی و فرهنگی استرالیاست که در این مقاله از ، بهترین منابع آن را بررسی خواهیم کرد. این پارک با بیش از ۴۰,۰۰۰ سال سکونت پیوسته و نقاشی‌های صخره‌ای منحصر به فرد، نماینده‌ای از تاریخچه و فرهنگ بومیان است. با تنوع اکوسیستم‌ها و حفاظت از گونه‌های نادر، پارک ملی کاکادو یک شاهکار جهانی است.
تاریخچه پارک ملی کاکادو

تاریخچه پارک ملی کاکادو

 

 معرفی پارک ملی کاکادو

 این محوطه منحصر به فرد باستان‌شناسی و انسان‌شناسی، واقع در منطقه تریتوری شمالی، بیش از ۴۰,۰۰۰ سال است که مسکونی شده. نقاشی‌های دیواری، حکاکی‌های سنگی و مکان‌های باستان‌شناسی، مهارت‌ها و سبک زندگی ساکنان این منطقه را از شکارچیان و گردآورندگان زمان‌های ماقبل تاریخ تا افراد بومی که هنوز هم در آنجا زندگی می‌کنند، ثبت می‌کنند. این یک نمونه منحصر به فرد از یک مجموعه از اکوسیستم‌ها است، شامل ساحل‌های جوی، دشت‌های سیلابی، ناحیه‌های پست و دشت‌های باستانی که زیستگاه گوناگونی از گونه‌های نادر یا بومی گیاهان و جانوران فراهم می‌کند. 

 

پارک ملی کاکادو، یک منطقه گسترده طبیعی و فرهنگی در شمال استرالیا است. این پارک که مساحتی حدود 7700 مایل مربع (20000 کیلومتر مربع) را در بر گرفته، در منطقه رودخانه تمساح واقع شده است. این منطقه در ابتدا در سال 1964 به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده بومی تعیین شد و سپس در سال 1972 به عنوان پناهگاه حیات وحش محافظت گردید. در سال 1979، دوباره به عنوان یک پارک ملی تصویب شد و در همان سال به عنوان یک سایت میراث جهانی توسط یونسکو نامگذاری شد. این پارک به صورت مشترک توسط اداره محیط زیست و میراث استرالیا و مالکان بومی اداره می‌شود.

 

آبشارها در پارک ملی کاکادو

آبشارها در پارک ملی کاکادو

 

نام "کاکادو" از گروه زبانی گاگودجو گرفته شده است که توسط افرادی که در اوایل قرن بیستم در این منطقه زندگی می‌کردند، استفاده می‌شد. این سرزمین از نظر منابع طبیعی و فرهنگی غنی است. قدیمی‌ترین سنگ‌های این منطقه به حدود 2.5 میلیارد سال پیش بازمی‌گردد. این منطقه شامل چندین شکل زمینی متمایز است، از جمله فلات سرزمین آرنهم و برجستگی (مشهور به "کشور سنگی") که ارتفاع آن به حدود 1100 فوت (330 متر) می‌رسد. همچنین، تپه‌ها و حوضه‌های جنوبی در جنوب پارک وجود دارند که از دشت‌های آبرفتی و سنگ‌های آتشفشانی تشکیل شده‌اند.

 

عکس پارک ملی کاکادو

عکس پارک ملی کاکادو

 

دشت‌های پست (سطح کولپینیه) نیز یک ویژگی منحصر به فرد است، که عمدتاً از خاک‌های لاتریت ساخته شده و چهار پنجم پارک را شامل می‌شود. دشت‌های سیلابی حاوی حیات وحش و گیاهان زیبا هستند و به عنوان منطقه زهکشی برای رودخانه‌های تمساح جنوبی، تمساح غربی، تمساح شرقی، و ویلدمن عمل می‌کنند. مصب‌ها و نواحی جزر و مدی نیز با باتلاق‌های حرا پوشیده شده‌اند. مناطق فلاتی، معروف به "فرات"، نیز در گذشته جزایری در دریای باستانی بوده‌اند.

 

این پارک خانه بیش از 1600 گونه گیاهی و حدود 10000 نوع مختلف از حشرات است. همچنین، تقریباً 60 گونه پستاندار، 280 گونه پرنده، 120 گونه خزنده و 50 گونه ماهی نیز در این منطقه وجود دارند.

   

حدود 5000 محل هنر صخره‌ای بومی در پارک ملی کاکادو شناسایی شده است.باستان‌شناسان اعتقاد دارند که تعداد ممکن است تا 15000 محل در این پارک وجود داشته باشد) که برخی از آن‌ها به دوره 20000 سال پیش بازمی‌گردد. هنر صخره‌ای به خصوص در دره‌های فراوان است. کاوش‌ها نشان داده است که این منطقه یکی از اولین مکان‌های سکونت انسان در این قاره بوده است (تصور می‌رود که بومیان حدود 50000 سال پیش در این منطقه سکونت داشته‌اند) و چندین محل با اهمیت مذهبی و تشریفاتی برای مردم بومی کشف شده است. گردشگران توسط مناظر و نقاشی‌های صخره‌ای جذب می‌شوند و در منطقه پارک، هنوز هم چند صد نفر بومی ساکن هستند.

 

پوشش گیاهی و جانوری پارک ملی کاکادو

کاکادو بزرگترین پارک ملی استرالیا و یکی از بزرگترین مناطق استوایی جهان، بیشترین تنوع اکوسیستم‌ها را در قاره استرالیا از جمله مناطق وسیعی از جنگل‌های ساوانا، جنگل‌های باز، دشت‌های سیلابی، حرا، پهنه‌های گلی جزر و مدی، مناطق ساحلی و جنگل‌های موسمی حفظ می‌کند. این پارک همچنین دارای تنوع عظیمی از گیاهان است و یکی از کم‌تأثیرترین مناطق شمال قاره استرالیا است. مناظر دیدنی آن شامل مناظر زیبایی خیره کننده است، با برجستگی هایی به ارتفاع 330 متر که در یک خط ناهموار و ناگسستنی صدها کیلومتر امتداد دارند.

 

اکوسیستم‌ها و گونه‌های نادرپارک ملی کاکادو

اکوسیستم‌ها و گونه‌های نادرپارک ملی کاکادو

 

سنت شکار و جمع آوری که در آثار هنری و باستان شناسی نشان داده شده است، یک سنت مردم شناسی زنده است که امروزه ادامه دارد، که برای جوامع شکار و جمع آوری در سراسر جهان نادر است. مقایسه‌های استرالیایی و جهانی نشان می‌دهد که تعداد زیاد و تنوع ویژگی‌های مکان‌های مردم‌شناسی، هنری و باستان‌شناسی  و کیفیت حفاظت، استثنایی است.

 

 پارک ملی کاکادو شامل تضاد قابل توجهی بین تالاب های شناخته شده بین المللی  و برجستگی سنگی تماشایی و نقاط دورافتاده آن است. گستره وسیع تالاب ها در شمال پارک بیش از ده ها کیلومتر امتداد دارد و زیستگاه میلیون ها پرنده آبی را فراهم می کند. این برجستگی از صخره های عمودی و پلکانی تا ارتفاع 330 متر تشکیل شده و صدها کیلومتر در یک خط ناهموار و ناگسستن امتداد دارد. نواحی فلات پشت دره با وسایل نقلیه غیرقابل دسترسی است و شامل مناطق وسیعی است که زیرساخت های انسانی و دسترسی عمومی محدودی ندارد. مناظر از فلات خیره کننده است.

 

 تصویرپارک ملی کاکادو

تصویر پارک ملی کاکادو

 

این ملک دارای عناصر قابل توجهی از چهار سیستم رودخانه اصلی استوایی استرالیا است. سرزمین باستانی و سنگی کاکادو بیش از دو میلیارد سال تاریخ زمین شناسی را در بر می گیرد، در حالی که دشت های سیلابی محیط های جدید و پویا هستند که با تغییر سطح دریا و سیل های بزرگ در هر فصل مرطوب شکل گرفته اند. این دشت های سیلابی اثرات اکولوژیکی و ژئومورفولوژیکی را نشان می دهد که با تغییرات آب و هوایی هولوسن و افزایش سطح دریا همراه بوده است.

 

منطقه کاکادو در مقایسه با بیشتر قاره استرالیا تأثیر نسبتا کمی از سکونت اروپایی ها داشته است. این پارک با پوشش گیاهی طبیعی گسترده و نسبتاً اصلاح نشده و ترکیب جانوری تا حد زیادی دست نخورده، فرصتی منحصر به فرد برای بررسی فرآیندهای تکاملی در مقیاس بزرگ در یک چشم انداز نسبتا دست نخورده فراهم می کند.

 

جوامع بومی کاکادو و هنرهای صخره‌ای و مکان‌های باستان‌شناسی بی‌شمار آن‌ها نمونه‌ای برجسته از تعامل نوع بشر با محیط طبیعی است.

 

این پارک در حفاظت از تقریباً کل حوضه آبریز یک رودخانه بزرگ استوایی منحصر به فرد است و یکی از وسیع‌ترین محدوده‌های زیستگاه و بیشترین تعداد گونه‌های ثبت شده از هر منطقه مشابه در شمال استوایی استرالیا را دارد. اندازه بزرگ کاکادو، تنوع زیستگاه ها و تأثیر محدود سکونتگاه های اروپایی منجر به حفاظت و حفاظت از بسیاری از زیستگاه ها و گونه های مهم شده است.

 

این دارایی از تعداد خارق‌العاده‌ای از گونه‌های گیاهی و جانوری از جمله بیش از یک سوم گونه‌های پرندگان استرالیا، یک چهارم پستانداران خشکی استرالیا و تعداد فوق‌العاده‌ای از گونه‌های خزندگان، قورباغه و ماهی محافظت می‌کند. غلظت زیاد پرندگان آبی باعث استفاده فصلی از دشت های سیلابی وسیع ساحلی این پارک می شود. 

 

کاری هایی که باید در کاکادو انجام دهید 

پارک ملی کاکادو - بزرگترین پارک ملی استرالیا - یک گنج جهانی است و به دو عنوان میراث جهانی به خاطر ارزش‌های فرهنگی و زیست‌محیطی‌اش ثبت شده است.

 

فاصله سه ساعته از داروین، کاکادو تجربیات متنوعی را ارائه می‌دهد: پیاده‌روی در بیابان، مشاهده پرندگان، گردش با قایق و شنا در زیر آبشارها تا رانندگی با چهار چرخ، کمپینگ، پروازهای تماشایی و پرسه زدن در میان گالری‌های هنر بومی به عمق ۲۰٬۰۰۰ سالگی. در زیر ۱۰ فعالیت باید انجام شود.

 

تجربه گردشگری در پارک ملی کاکادو

تجربه گردشگری در پارک ملی کاکادو

 

پیاده‌روی در آبیاب‌های باستانی نورلنگی پارک ملی کاکادو 

پیاده‌روی در آبیاب‌های باستانی نورلنگی یک تجربه فرهنگی و طبیعی فوق‌العاده در پارک ملی کاکادو، استرالیا است. آبیاب‌های نورلنگی یک منطقه باستانی است که به عنوان مکان زندگی در فصل بارانی توسط نسل‌های مختلف از جمله بومیان استفاده می‌شده است. این منطقه معمولاً در فصل بارانی برخی از آبیاب‌ها آب پر شده و تبدیل به محل اقامت برای افراد محلی می‌شده است.پیاده‌روی در این آبیاب‌های باستانی به شما این امکان را می‌دهد که به نزدیکی این مکان‌های تاریخی بروید و با محیط زندگی سنتی بومیان آشنا شوید. در طول مسیر، شما می‌توانید نقاشی‌های صخره‌ای باستانی را مشاهده کنید که شاهد تاریخ و فرهنگ این منطقه هستند. 

 

جنگل‌ها در پارک ملی کاکادو

جنگل‌ها در پارک ملی کاکادو

حیات وحش پارک ملی کاکادو

حیات وحش پارک ملی کاکادو

آشنایی با بهترین نقاشی‌های سنگی بومی استرالیا در اوبیر کاکادو 

نقاشی‌های پرتو ایکس را ببینید که غنای غذای جنگل در منطقه را نشان می‌دهند، مانند ماهی، مرغابی، میگو، کنغر، گوانا، یرگو و یامز. در گالری اصلی اوبیر، نمونه‌هایی از هنر سنگی نشان‌دهنده یکی از طولانی‌ترین سوابق تاریخی هر گروه مردم در جهان هستند. برای دیدن غروب آفتاب، به بلندی بروید و از منظره گسترده دشت‌های سیلابی اطراف لذت ببرید - مکانی ایده‌آل برای تماشای غروب آفتاب.

 

عکس  های پارک ملی کاکادو

عکس های پارک ملی کاکادو

 

 گردش در بیلابانگ آبی آب زرد پارک ملی کاکادو

استفاده از یک گردش جذاب در نزدیکی کوئیندا صبح یا شام، بازیابی زیبایی‌های منحصر به فرد منطقه را به شما می‌آورد. با بیش از ۲۸۰ گونه پرندگان که یک سوم تنوع پرندگان استرالیا را تشکیل می‌دهند، صداهای آوازفاخته پرندگان در کنار آب زرد، تجربه‌ای فوق‌العاده در پارک ملی کاکادو را برای شما به ارمغان می‌آورد. در طول مسیر، مناظری دست‌نخور از تمساحان، کنگرها، اسب‌های وحشی و گاوباقورها که در اطراف بیلابانگ‌های آب‌لاله‌پوشیده زندگی می‌کنند، به چشم می‌خورد. از ژوئیه تا نوامبر، شما می‌توانید در دشت‌های سیلابی یک مسیر پیاده‌روی ۱٫۸ کیلومتری را به سمت یک پلتفرم( یک نقطه دید مناسب) مشاهده در بیلابانگ خانگی طی کنید. این تجربه فراهم‌کننده امکان مشاهده بیلابانگ‌ها در محیط طبیعی خود و تعامل با حیات وحش محلی را برای شما فراهم می‌سازد.

 

تاریخ بومیان استرالیا

تاریخ بومیان استرالیا

 

پرواز چشم‌انداز بر آبشارهای پارک ملی کاکادو

آبشارهای اصلی کاکادو چشم‌اندازی شگفت‌آور هستند خودروهای چهار چرخ‌محرک را برای دیدن آبشار جیم جیم ،یک آبشار به ارتفاع ۲۰۰ متر  و آبشار توین نزدیک کنید، یا در فصل تابستان گرم، یک پرواز چشم‌انداز بگیرید تا شاهد تماشای آب از روی آبشارها باشید که در کنار یک پوشش از گیاهی سبز فراوان جریان دارد.

  

پیاده‌روی در سراسر کاکادو

چکمه‌های خود را ببندید و از بین بیش از 30 مسیر پیاده‌روی ثابت در سراسر کاکادو، از پیاده‌روی‌های کوتاه و آسان گرفته تا سفرهای چند روزه چالش‌برانگیز، انتخاب کنید. در مکان‌های هنر صخره‌ای پرسه بزنید، به بالای آبشارها بروید ،در امتداد آبشارها پیاده‌گردی کنید یا با پرندگان و حیات وحش در اطراف یک بیلابونگ(تالاب ها) قدم بزنید. به مسیرهای تعیین شده ادامه دهید و مقدار زیادی آب، کلاه و کرم ضد آفتاب مصرف کنید. پیاده‌روی رایگان با راهنما در گالری‌های هنر صخره‌ای بومی کاکادو، که پارکبانان داستان‌های پشت نقاشی‌ها را به اشتراک می‌گذارند، ضروری است. آنها از آوریل تا اکتبر هر روز اجرا می شوند.

 

تصاویر پارک ملی کاکادو

تصاویر پارک ملی کاکادو

 

 تماشای پرنده در تالاب ماموکالا پارک ملی کاکادو

به یک سکوی رصدی که در تالاب‌های ماموکالا ، یکی از بهترین مکان‌های تماشای پرندگان کاکادو (۳۰ کیلومتری جابیرو) در میان پوسته‌های کاغذ پنهان شده است، بروید. در حالی که بادبادک ها، کاکل های شانه دار، باکلان ها، مرغ های باتلاقی بنفش، فنچ ها و شاه ماهیان تغذیه می کنند، بی سر و صدا تماشا کنید. یک نقاشی دیواری تغییرات فصلی را در طول سال نشان می دهد. تالاب‌ها در تمام طول سال زیبا هستند، اما در اواخر فصل خشک (سپتامبر تا نوامبر) که ده‌ها هزار غاز زاغی بوق‌زن برای یافتن شاه بلوط آبی حفاری می‌کنند، دیدنی‌ترین آنهاست.

 

  

سوالات متداول درباره پارک ملی کاکادو

1. چه تاریخچه‌ای تاکنون برای پارک ملی کاکادو ثبت شده است؟

پارک ملی کاکادو دارای یک تاریخچه سکونت بسیار قدیمی است و به مدت بیش از ۴۰,۰۰۰ سال توسط بومیان استرالیایی سکونت داشته است. این تاریخچه در نقاشی‌های صخره‌ای و کاوش‌های باستان‌شناسی ثبت شده است.

 

2. چه چشم‌اندازها و زیبایی‌های طبیعی در پارک ملی کاکادو وجود دارد؟

پارک ملی کاکادو با چشم‌اندازها و زیبایی‌های طبیعی بی‌نظیری از جمله نقاشی‌های صخره‌ای، آبشارها، جنگل‌ها و اکوسیستم‌های متنوع می‌پردازد. از صخره های بلند گرفته تا آبشارهای فرسایشی، هر زاویه این پارک داستانی جذاب دارد.

 

3. چگونه می‌توان بهترین اکتشافات را در پارک ملی کاکادو داشت؟

برای بهترین تجربه اکتشاف در پارک ملی کاکادو، پیاده‌روی‌های درون جنگلی  را تجربه کنید و از نقاط دید عالی از ارتفاعات برخوردار شوید. همچنین، با شنا در آبشارها و مشاهده جلوه‌های طبیعی آبلاله‌ها لحظاتی فراموش‌نشدنی را تجربه کنید.

 

4. چه گونه حیات وحشی در پارک ملی کاکادو زندگی می‌کنند؟

پارک ملی کاکادو محیط زیست غنی و متنوعی دارد که میزبان بیش از ۱۶۰۰ گونه گیاهی و حدود ۱۰,۰۰۰ گونه مختلف از حشرات، پرندگان، پستانداران، خزندگان و ماهیان است. از این تنوع زیستی در تمام اکوسیستم‌های پارک به شدت حفاظت می‌شود.

 

5. چه اقدامات حفاظتی در پارک ملی کاکادو وجود دارد؟

پارک ملی کاکادو با اجرای برنامه‌های حفاظتی فعّال، حیات وحش، اکوسیستم‌ها و نقاشی‌های صخره‌ای خود را حفظ می‌کند. این اقدامات شامل مدیریت برنامه‌های گردشگری با هدف کاهش تأثیرات منفی بر محیط زیست، پایش و محافظت از گونه‌های نادر و مهم، و ارتقاء آگاهی عمومی در خصوص حفاظت از محیط زیست می‌شود.با همکاری جامعه محلی و نهادهای مربوطه، پارک ملی کاکادو به عنوان یک میراث جهانی، تلاش می‌کند تا منابع طبیعی خود را به شکل پایدار مدیریت کرده و ارزش‌های فرهنگی و طبیعی خود را به نسل‌های آینده منتقل کند.

 

نکته پایانی مقاله درباره ی پارک ملی کاکادو

در پایان این مقاله جذاب از پارک ملی کاکادو، باور داریم که زیبایی‌های طبیعی، تاریخ بلند، و حفاظت فعّال از منابع آن، این مکان را به یک جواهر طبیعی جهانی تبدیل کرده است. از نقاشی‌های صخره‌ای باستانی گرفته تا جنگل‌ها و آبشارهای خیره‌کننده، هر گوشه این پارک داستانی از زندگی و تاریخ بومیان استرالیا را روایت می‌کند. با دعوت به اکتشاف این سرزمین متنوع و فراوان، امیدواریم که تجربه شگفت‌انگیزی از زیبایی‌ها و ثروت‌های فرهنگی پارک ملی کاکادو داشته باشید.

 

 منبع : بیتوته


منبع: http://www.beytoote.com/iran/pastime/kakadu-national-01park.html
بازدید: 318

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top