• شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: 430269
تاریخ انتشار: چهارشنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۲ ۱۴:۱۹
دسته: زنان
پرینت
ایمیل

10 درمان خانگی برای پریودهای نامنظم و زمان مراجعه به پزشک

درمان خانگی برای پریودهای نامنظم, درمان پریودهای نامنظم با داروهای گیاهی

درمان پریودهای نامنظم با داروهای گیاهی

 

 10 درمان خانگی برای پریودهای نامنظم 

درمان خانگی برای پریودهای نامنظم در این مقاله از بیتوته به صورت مختصر بررسی می‌شود. اگر شما نیز با مشکل پریودهای نامنظم مواجه هستید، ممکن است علاقه‌مند باشید که درمان‌های خانگی و طب سنتی را امتحان کنید. این مقاله به شما راهنمایی خواهد کرد که چگونه با استفاده از روش‌های طبیعی و درمان خانگی می‌توانید به تنظیم پریودهایتان کمک کنید.

خونریزی قاعدگی یا پریود یک فرآیند بیولوژیکی ریزش دیواره رحم با خونریزی از طریق واژن در فواصل زمانی معین است. چرخه قاعدگی همانطور که مشخص است برای حفظ سلامت بدن زن و آماده سازی آن برای بارداری لازم است.

 

سیکل مدت زمان بین اولین روز یک پریود تا اولین روز پریود بعدی است. چرخه قاعدگی به طور معمول هر 28 تا 35 روز تکرار می شود. بنابراین، می توان گفت که متوسط ​​چرخه قاعدگی بین 28 تا 35 روز طول می کشد. این دوره معمولاً 4-6 روز طول می کشد.

معمولاً قاعدگی ها در کودک دختر از سن بلوغ (12 تا 15 سالگی) شروع می شود و تا 50-45 سالگی زن ادامه می یابد.

 

منظم بودن چرخه قاعدگی ممکن است نشانگر سلامت زن باشد. چرخه های قاعدگی نامنظم با افزایش خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند سرطان تخمدان، فشار خون بالا، اختلالات قلبی عروقی، دیابت نوع 2، مشکلات سلامت روان و التهاب مزمن منجر به مرگ زودرس (مرگ قبل از 70 سالگی) مرتبط است.

 

درمان خانگی برای پریودهای نامنظم, درمان پریودهای نامنظم با داروهای گیاهی

پریود غیر طبیعی یا نامنظم

 

منظور از پریودهای نامنظم چیست؟

سیکل قاعدگی کمتر از 21 روز یا بیشتر از 40 روز یا خونریزی که بیش از 10 روز طول بکشد، پریود غیر طبیعی یا نامنظم نامیده می شود. بنابراین، چگونه می توان بررسی کرد که آیا پریودهای نامنظم دارید؟ ابتدا فرکانس چرخه خود را بررسی کنید و سپس مدت زمان آن را بررسی کنید. خونریزی غیر طبیعی را برای مدت طولانی‌تر از 4 تا 6 روز معمول بررسی کنید و سپس خونریزی خارج از دوره پریود را بررسی کنید.

همچنین، آیا درد بسیار بیشتری از حد معمول تجربه می کنید؟ هر گونه انحراف از حالت طبیعی در هر یک از این موارد می تواند نشانه ای از پریودهای نامنظم یا غیر طبیعی باشد.

 

درمان های خانگی برای بهبود پریودهای نامنظم

اگرچه درمان‌های آلوپاتیک برای درمان پریودهای نامنظم و خونریزی‌های شدید در طول قاعدگی در دسترس هستند ، اما این درمان‌ها عوارض جانبی زیادی دارند. از این رو، بهتر است گزینه های جایگزین را بررسی کنید. در اینجا چند درمان خانگی وجود دارد که می تواند به درمان پریودهای نامنظم کمک کند.

 

درمان خانگی برای پریودهای نامنظم, درمان پریودهای نامنظم با داروهای گیاهی

تنظیم چرخه قاعدگی با جوشانده زنجبیل

 

1. زنجبیل مصرف کنید

زنجبیل فواید زیادی برای سلامتی دارد و یکی از فواید آن تنظیم چرخه قاعدگی است. زنجبیل حاوی جینجرول است که به انقباض رحم کمک می کند و هورمون ها را متعادل می کند و در نتیجه چرخه قاعدگی را تنظیم می کند. یک مطالعه گزارش داد که مصرف زنجبیل باعث کاهش خونریزی شدید قاعدگی می شود. 

 

نحوه استفاده: زنجبیل را می توان به صورت معجون جوشانده با عسل و لیمو یا به صورت تنتور مصرف کرد. 

 

2. دارچین را امتحان کنید

دارچین گیاهی با بوی بسیار قوی است. جریان خون به رحم را بهبود می بخشد و درد شکم و حالت تهوع را کاهش می دهد و در نتیجه به درمان پریودهای نامنظم کمک می کند.

 

 نحوه استفاده: دارچین را ممکن است به عنوان یک معجون چای گیاهی مصرف کنید یا ممکن است به یک لیوان شیر اضافه کنید و بخورید. 

 

3. چای رازیانه بنوشید

رازیانه دارای فعالیت استروژنی است که به تعادل هورمون ها و منظم کردن قاعدگی کمک می کند.

 

 نحوه استفاده: چای رازیانه را می توان دو بار در روز برای منظم کردن عادت ماهانه میل کرد. دانه های رازیانه را در آب بجوشانید، چای را صاف کنید و عسل را به دلخواه اضافه کنید.

 

4. چای تمشک بنوشید

برگ های تمشک به آرامش ماهیچه صاف رحم کمک می کند و بنابراین در صورت وجود درد همراه با پریودهای نامنظم می تواند مفید باشد.

 

 نحوه استفاده: برگ های تمشک قرمز را به آب در حال جوش اضافه کنید تا یک چای قوی به دست آورید. این را به آب یک پرتقال اضافه کنید. 3 فنجان از این مخلوط را به عنوان درمان درد قاعدگی مصرف کنید. 

 

درمان خانگی برای پریودهای نامنظم, درمان پریودهای نامنظم با داروهای گیاهی

کاهش گرفتگی رحم با زردچوبه

 

5. شیر زردچوبه بنوشید

زردچوبه گیاهی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. ضد التهاب، ضد میکروب و ضد اسپاسم است و در درمان بسیاری از بیماری‌های سلامتی مانند سرماخوردگی، سرفه و تب استفاده می‌شود. همچنین به کاهش گرفتگی رحم کمک می کند.

 

 نحوه استفاده: مقداری پودر زردچوبه را با شیر داغ مخلوط کرده و عسل را به مخلوط اضافه کنید. این شیر زردچوبه را بنوشید تا به موقع پریود شوید. 

 

6. چای دانه کنجد

کنجد می تواند به تنظیم چرخه قاعدگی زنان کمک کند، به ویژه زنانی که پریودهای نادری دارند. این به این دلیل است که کنجد حاوی ترکیباتی است که شبیه به هورمون استروژن عمل می کنند. استروژن نقش مهمی در تنظیم چرخه قاعدگی دارد.

 

 نحوه استفاده: مقداری کنجد و دمنوش را در آب بجوشانید تا چایی مقوی به دست آورید. چای را صاف کرده و به طور منظم حدود 10 تا 15 روز در ماه بنوشید تا عادت ماهیانه شما منظم شود. مصرف بیشتر توصیه نمی شود زیرا می تواند گرمای زیادی در بدن ایجاد کند.

 

7. عادات غذایی خود را بهبود بخشید

تغذیه مناسب یکی از جنبه های مهم درمان اختلالات مربوط به چرخه قاعدگی است. از رژیم غذایی کم غذایی که باعث واکنش التهابی در بدن می شود باید اجتناب شود. به همین ترتیب، از غذاهای با شاخص گلیسمی بالا اجتناب کنید.

 

در اینجا چند توصیه غذایی وجود دارد: 

 از کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای شیرین و لبنیات اجتناب کنید.

 مصرف گوشت قرمز و زرده تخم مرغ را به دو بار در هفته محدود کنید.  

 مصرف غلات کامل مانند ارزن، برنج قهوه ای و جو را افزایش دهید.

 

درمان خانگی برای پریودهای نامنظم, درمان پریودهای نامنظم با داروهای گیاهی

برخی از ویتامین‌ها قاعدگی نامنظم را بهبود می بخشند

 

8. مکمل های غذایی مصرف کنید

برخی از ویتامین‌ها و سایر مکمل‌های غذایی عملکرد اندام‌ها را در بدن بهبود می‌بخشند و در نتیجه قاعدگی نامنظم را درمان می کنند.

 ویتامین A: با تقویت رشد آندومتر سالم، رحم سالم را تضمین می کند.

 اسیدهای چرب امگا 6: روغن گل گاوزبان و پامچال که حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 6 هستند، رحم را تقویت می کنند.

 روغن کبد ماهی: روغن کبد ماهی علاوه بر اینکه منبع خوبی از ویتامین های A و D است، مولکول های لازم برای سنتز هورمون ها را فراهم می کند و در نتیجه به تنظیم تعادل هورمونی کمک می کند.

 

9. از رایحه درمانی استفاده کنید

سعی کنید از رایحه درمانی برای کمک به مدیریت پریودهای نامنظم استفاده کنید.

ترکیب ماساژ روغن با استفاده از روغن اسطوخودوس، روغن مریم گلی و روغن بابونه آلمانی باعث کاهش درد و گرفتگی در طول دوره قاعدگی می شود.

 

10. یوگا و ورزش می تواند کمک کننده باشد

یوگا و ورزش منظم می تواند به مقابله با پریودهای نامنظم کمک کند

ورزش منظم به حفظ وزن سالم کمک می کند و هورمون های بدن را متعادل می کند و در نتیجه چرخه قاعدگی را عادی می کند.

 

یوگا یک درمان جامع است و نشان داده شده است که برای متعادل کردن ذهن و بدن مفید است. وضعیت‌های خاص یوگا که برای رفع مشکلات قاعدگی مفید هستند عبارتند از: دانوراسانا (حالت کمان)، اوتراسانا (حالت شتر)، ماتسیاسانا (ژست ماهی) و مالاسانا

طبق مطالعات تحقیقاتی، یوگا درمانی با کاهش استرس و اضطراب بر چرخه قاعدگی تأثیر مثبتی دارد.

 

درمان خانگی برای پریودهای نامنظم, درمان پریودهای نامنظم با داروهای گیاهی

سبک زندگی کم تحرک و عادات غذایی ناسالم یکی از علل قاعدگی نامنظم

 

علل پریودهای نامنظم

پریودهای نامنظم ممکن است نتیجه یکی از شرایط زیر باشد. 

 عدم تعادل هورمونی: چرخه قاعدگی توسط هورمون هایی که بر روی دیواره رحم اثر می گذارند آغاز می شود. هر گونه تغییر در الگوی ترشح این هورمون ها می تواند منجر به پریودهای نامنظم شود. به خصوص اختلال در عملکرد تیروئید می تواند منجر به پریودهای نامنظم شود. 

 

 سبک زندگی و چاقی: سبک زندگی کم تحرک و عادات غذایی ناسالم مانند خوردن فست فودها می تواند منجر به پریودهای نامنظم شود. مطالعات قبلی گزارش داده اند که چاقی، استرس و سیگار کشیدن نیز از عوامل ایجاد قاعدگی نامنظم هستند. 

 

 استفاده از قرص های ضد بارداری: استفاده از قرص های ضد بارداری تعادل هورمونی طبیعی بدن را مختل می کند که منجر به پریودهای دردناک و غیر طبیعی می شود. 

 

 بیماری التهابی لگن: این عفونت اندام های تناسلی زنانه است که به رحم آسیب می رساند و منجر به پریودهای نامنظم می شود. 

 

 فیبروم های رحمی: تومورهای غیرسرطانی هستند که در دیواره عضلانی رحم رشد می کنند. اندازه آنها از خیلی کوچک تا خیلی بزرگ است و گاهی ممکن است بیش از یک فیبروم در رحم وجود داشته باشد. اغلب، فیبروم منجر به خونریزی شدید ، گرفتگی عضلات و پریودهای نامنظم می شود. 

 

 سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): پریودهای نامنظم همچنین می تواند به دلیل PCOS باشد ، که زمانی رخ می دهد که سطح هورمون آندروژن (هورمون جنسی مردانه) در زنان بالاتر باشد. آندروژن به طور معمول در زنان وجود دارد اما به مقدار بسیار کمی. هنگامی که ترشح هورمون آندروژن بیشتر باشد، ممکن است تغییراتی در الگوی قاعدگی مانند پریود نشدن یا عدم قاعدگی ایجاد شود.

 

درمان خانگی برای پریودهای نامنظم, درمان پریودهای نامنظم با داروهای گیاهی

راههای تشخیص علت اصلی پریودهای نامنظم

 

تشخیص پریودهای نامنظم

پزشک ممکن است از ابزارهای تشخیصی زیر برای شناسایی علت اصلی پریودهای نامنظم شما استفاده کند: 

 بررسی عوامل حیاتی (ضربان قلب، فشار خون) و وزن

 قلب، ریه ها و ناحیه لگن را بررسی کند.

 تست حاملگی

 آزمایش خون برای تعیین سطوح هورمونی خاص (تستوسترون، هورمون محرک تیروئید، پرولاکتین، 17 هیدروکسی پروژسترون، DHEA، هورمون محرک فولیکول، کورتیزول)

 جمع آوری ادرار 24 ساعته برای جستجوی کورتیزول آزاد

 سونوگرافی لگن

 

اصلاح سبک زندگی و مراقبت شخصی

از استرس دوری کنید، الکل ننوشید و سیگار نکشید. یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید و حداقل 8 ساعت در روز بخوابید. این عادات به تنظیم ریتم شبانه روزی و عادی سازی چرخه قاعدگی شما کمک می کند.

 

درمان خانگی برای پریودهای نامنظم, درمان پریودهای نامنظم با داروهای گیاهی

بهترین درمان برای پریودهای نامنظم به علت آن بستگی دارد

 

سوالات متداول درمان خانگی برای پریودهای نامنظم

1. آیا درمان خانگی برای پریودهای نامنظم موثر است؟

پاسخ کوتاه این است که ممکن است، اما نمی توان با اطمینان گفت. شواهد علمی محدودی برای حمایت از اثربخشی بسیاری از درمان های خانگی وجود دارد. با این حال، برخی از زنان ممکن است با تغییر رژیم غذایی، ورزش، یا استفاده از مکمل ها، متوجه بهبودی در پریودهای خود شوند.

 

2. بهترین درمان خانگی برای پریودهای نامنظم چیست؟

بهترین درمان خانگی برای پریودهای نامنظم به علت اصلی آن بستگی دارد. اگر پریودهای نامنظم شما ناشی از استرس، کمبود خواب، یا رژیم غذایی نامناسب باشد، ممکن است با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود بتوانید آنها را درمان کنید. اگر پریودهای نامنظم شما ناشی از یک بیماری زمینه ای مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد، ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشید.

 

3. آیا درمان خانگی برای پریودهای نامنظم بی خطر است؟

در بیشتر موارد، درمان های خانگی برای پریودهای نامنظم بی خطر هستند. با این حال، همیشه مهم است که قبل از شروع هرگونه درمان جدید با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر باردار هستید یا بیماری زمینه ای دارید.

 

4. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر پریودهای نامنظم شما همراه با علائم دیگری مانند درد شدید، خونریزی شدید، یا لکه بینی بین دوره های قاعدگی باشد، باید به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای جدی باشد.

 

5. آیا طب فشاری می تواند برای دوره های نامنظم کار کند؟

فشار اعمال شده در نقاط خاص به افزایش جریان انرژی حیات ( چی ) از طریق کانال های خاص در بدن کمک می کند.تحریک نقاط خاصی در شکم، مانند محل اتصال پا به تنه و عرض دو انگشت زیر ناف، با اعمال فشار، ناراحتی قاعدگی را کاهش می دهد.

 

سخن پایانی درمان خانگی برای پریودهای نامنظم

مشکلات قاعدگی گریبانگیر بسیاری از زنان در سراسر جهان می شود و می تواند در درازمدت منجر به عوارض و اختلالات متابولیکی مختلفی شود. داروهای آلوپاتیک علاوه بر داشتن عوارض جانبی نامطلوب، در درمان این بیماری بی تاثیر هستند. از این رو گیاهان دارویی بهترین جایگزین برای درمان مشکلات قاعدگی هستند. بسیاری از گیاهان در مدیریت این مشکل بسیار مؤثر هستند.  این گزینه های درمانی همراه با تغییر سبک زندگی و ورزش منظم می تواند راه حلی طولانی مدت برای این مشکل باشد.

 

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین مطالب زنان همراه باشید.


منبع: http://www.beytoote.com/health/hygiene-lady/remedies-irregular03-periods.html
بازدید: 434

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top