• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 425583
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ ۱۱:۵۴

چگونه وابستگی عاطفی نداشته باشیم؟

وابستگی عاطفی,وابستگی عاطفی چیست,تشخیص وابستگی عاطفی

وابستگی عاطفی

 

در شرایط وابستگی ما شدیداً به اتصال عاطفی، انرژیكی و ... طرف مقابل عادت كرده ایم. برای تجربهٔ این وضعیت می توانیم به كاری فكر كنیم كه ما را اذیت می كند، ولی نمی توانیم آنرا رها كنیم یا ارتباطی را تصور كنیم كه ما را اذیت می كند، ولی نمی توانیم آنرا قطع كنیم و یا مواردی را در نظر بگیریم كه وقتی به آن فكر می كنیم، عذاب می كشیم.

علل ایجاد وابستگی عاطفی

باور به این که هیچ مورد جایگزینی وجود نداشته باشد: چنانچه شخصی به چیزی بیش از حد وابسته باشد به احتمال زیاد تصور می کند هیچ مورد جایگزینی برای آن نخواهد بود.

 

درماندگی و بدبینی:هرچقدر بیشتر درمانده و ضعیف باشید وابستگی شما به چیزهایی که دارید بیشتر می شود. افرادی که عقیده داشته باشند به خواسته هایشان می رسند هیچ وقت به چیزی وابسته نمی شوند.

 

وابستگی عاطفی,وابستگی عاطفی چیست,تشخیص وابستگی عاطفی

تشخیص وابستگی عاطفی

 

علامت های وابستگی عاطفی چیست ؟

- حس ارزشمند بودن نمی کنید

- حس رانده شدن ، رها شدگی و ترس

 

راهکارهای کاهش وابستگی عاطفی

ریشه های وابستگی را پیدا کنید

با خودتان صادق باشید و تلاش کنید ریشه های وابستگی را پیدا کنید. شاید چون هیچوقت مجبور نشده اید که تنها بمانید، از تنها شدن می ترسید، شاید هم عزت نفستان وابسته به تعاریف و تحسین‎های او است. درمورد این مسئله فکر کنید، زیرا ریشه یابی کردن این وابستگی، شرط اصلی غلبه به آن است.

 

ارتباطات اجتماعی خویش را افزایش دهید

زمانی که ارتباطات بیشتری دارید، با اشخاص بیشتری اشنا می شوید و با دنیا های جدید تری در رابطه خواهید بود و حس وابستگی کمتری می کنید.

 

اشخاص وابسته در ذهن خود به خاطر کودکی ای که داشته اند دایماً فکر می کنند که:

“اگر وابسته نباشی رها خواهی شد”

 

کل زندگی اشخاص دچار وابستگی بر مبنای این قانون پایه ریزی می شود. داشتن ارتباط عاطفی با این اشخاص بسیار طاقت فرساست. هیچ شخصی از این که کسی دائم به وی بچسبد و بدون اعتماد به نفس و ضعیف باشد خوشش نخواهد آمد. پس پیش از انتخاب شریک عاطفی خویش، حتماً او را بشناسید.

 

وابستگی عاطفی,وابستگی عاطفی چیست,تشخیص وابستگی عاطفی

علل ایجاد وابستگی عاطفی

 

ترس هایتان را شناسایی کنید

اغلب مواقع ریشه نیازمندی و وابستگی در ترس است. فکر کنید اگر شخصی که به وی وابسته اید ترکتان کند، چه احساسی به شما دست خواهد داد؟ از خودتان سوال کنید دراین صورت چه چیزهایی شما را می ترساند؛ به عنوان مثال اگر به شخصی که در حال شناخت برای ازدواج هستید وابسته شده اید، ممکن است ترس دوست داشته نشدن را تجربه کنید.

 

بیان احساسات منفی و مثبت

حاصل از دست دادن منبع وابستگی یکی از راههای است که شخص از آن طریق قادر خواهد بود احساسات خویش را بشناسد و جهت از بین بردن وابستگی عاطفی اقدام کند یکی از دلایلی که اشخاص به سایرین وابسته میشوند اگاهی نداشتن بر احساسات و هیجانات منفی است که درونشان در حال شکل پذیری است.

 

سطح عزت نفستان را افزایش دهید

وابستگی عاطفی پیوسته با عدم عزت نفس رابطه دارد. غیر ممكن است كه در عین وابستگی های شدید احساسی، از عزت نفس بالایی برخوردار باشید. نخستین راهکار برای غلبه بر وابستگی عاطفی، آن است كه بدون شكنجه و عذاب و تخریب فكری، با مهربانی، عمیقا به خودتان عشق بورزید. برای آنكه دوباره به عزت نفس دست یابید نكات زیر میتوانند موثر باشند:

 

- هرروز ساعتی را برای خوشحال كردن خودتان اختصاص دهید.

- روی نكات مثبت و موفقیت هایتان تمركز كنید.

-« نه» گفتن را یاد بگیرید.

- به خواسته هایتان توجه كنید.

- برای آنكه مورد پسند سایرین قرار بگیرید، تلاش نكنید خودتان را تغيير دهید.

- به نظر خودتان اهمیت دهید.

- در ذهنتان تصویر مثبتی از خویش داشته باشید.

- با اشخاص مثبت نشست و برخاست كنید.

- از خودتان مواظبت كنید.

- از تنها ماندن لذت ببرید.

 

درست است كه دوست دارید دوستتان پیش شما باشد و زمانی كه وی پیش شما نیست حس ناراحتی و تنهایی و همینطور حس نبود عشق و محبت می كنید؛ ولی به این مسأله فكر كنید كه تنهایی هم میتواند شادی آفرین باشد!

 

میتوانید از این فرصت استفاده كنید و كارهای مورد علاقه تان را انجام دهید:كتاب خواندن، گوش دادن به یك فایل صوتی، ورزش كردن، یادگیری چیزهای جدید و یا كمك به اشخاص نیازمند و ... .اگر تنها هستید، لحظات كوچكی كه در تنهایی با خودتان می گذرانید، میتوانند لحظات ناب شادی بخشی باشند.

 

وابستگی عاطفی,وابستگی عاطفی چیست,تشخیص وابستگی عاطفی

راهکارهای کاهش وابستگی عاطفی

 

از کنترل کردن دیگران دوری کنید

هنگامی که بیش از حد به شخصی وابستگی عاطفی داشته باشید، درنهایت تلاش خواهید کرد وی را کنترل کنید و چنانچه موفق نشوید، حس بدبختی خواهید کرد. قبول کنید که اطرافیانتان هم حق دارند افکار، احساسات و انتخاب های خودشان را داشته باشند و نباید حتماً شما را دخالت دهند. تلاش کنید انرژی تان را برای کنترل کردن افکار و انتخاب های خودتان صرف کنید.

 

برای نمونه، زمانی که دوستتان می خواهد با افراد دیگر وقت بگذراند و شما حس حسادت می کنید، نباید این حس بد را به آن ها منتقل کنید؛ بلکه باید نفسی عمیق بکشید و به خودتان یادآوری کنید که اشخاص حق دارند دوستان زيادي داشته باشند و به این فکر کنید که در اوقات فراغت خویش چه کارهای دیگری میتوانید انجام دهید.

 

شناخت و عبور از الگوهای مخرب دوران کودکی

بسياري از نیازها امکان دارد از اتفاقات سخت دوران کودکی سرچشمه گرفته شده باشد. شناسایی این وقایع و پاسخگویی به این اتفاقات در نقش یک بچه، یک شیوه عالی برای شناخت و بررسی علت و درگیر شدن در وابستگی های عاطفی است. نقش امروز ما، تغيير گذشته یا جبران آن نیست.

 

نقش زمان حال، معکوس کردن و یا جبران کردن گذشته نیست.

 

وابستگی عاطفی,وابستگی عاطفی چیست,تشخیص وابستگی عاطفی

علامت های وابستگی عاطفی

 

توقعات خویش در مورد افراد را رها کنید

زمانی که از نظر عاطفی وابسته هستید، احتمال بیشتری دارد که مفهومی از توقعات نادرست و بیش از حد در خصوص افراد هم داشته باشید. این مسئله ممکن است از یک آرمان گرایی ساده بینانه در خصوص رابطه با افراد، رابطه عاشقانه و یا موضوعات دیگری که به نظر " قرارداد" میرسد ، سرچشمه بگیرد.

 

نه گفتن و آموختن مهارت های جرأت مندی

آموختن نه گفتن یکی ديگر از راههایی است که اشخاص را از وابستگی عاطفی می رهاند و به او جرات می دهد که به بعضی رابطه ها و درخواست ها نه بگوید که تمامی این مهارت ها در سایه افزایش اعتماد به نفس شکل می گیرد.

 

با مشاور صحبت کنید 

همکاري با روان شناس و روان‌پزشک مورد اعتماد در تشخیص و ازبین بردن الگو های مخرب تأثير زيادي دارد.

 

معمولاً وابستگی عاطفی ریشه در کودکی دارد. نبود وابستگی امن به والد یا پرستار سبب میشود در روابط بزرگسالی دچار مشکلات وابستگی شوید. برخی سبک های وابستگی در وابستگی عاطفی سهیم است.

 

این مسئله سبب میشود تا اندازه ای در غلبه بر وابستگی عاطفی به تنهایی با چالش روبرو شوید.

 

روان شناس یا روان‌پزشک به شما کمک می کند مشکلات گذشته را که منجر به نگرانی های فعلی در رابطه شده پیدا کنید و راههای سالم تری برای براورده‌کردن احتیاج های عاطفی در پیش بگیرید.

 

فردی که دارای استقلال عاطفی است، در زندگی و رابطه خود برای رسیدن به شادی، به دیگران و رضایت آنها هیچ گونه وابستگی ندارد و در حقیقت به خود اطمینانی بالا دارد و علایق و خواسته های خود را به خوبی می شناسد و با داشتن خودشناسی بسیار زیاد و قدرتمند میتواند سیستم عاطفی خویش را بعنوان یک انسان اجتماعی بدرستی هدایت نماید.

 

استقلال عاطفی یک فاکتور بسیار اساسی برای داشتن روابط سالمی با دیگران است که البته بعضی اشخاص به صورت ذاتی از آن برخوردارند. ولی اینگونه نیست که نتوان این خصوصیت را در بقیه اشخاص نیز بالا برد. همه انسانها میتوانند با اموزش و تمرین و تکرار این خصوصیت را هم در خود بسیار تقویت کنند و با داشتن این خصوصیت روابطی بهتر و محکم تر و مؤثر تر را با دیگر اشخاص داشته باشند.

 

 


منبع: http://www.beytoote.com/wedlock/movafaghiat-raz/can8-emotionally-dependent.html
بازدید: 952

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top