• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 427840
تاریخ انتشار: جمعه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ۰۸:۳۰

طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار، محبوب و خانگی

مجله دیجی‌کالا - مریم ابراهیمی: پیراشکی از قدیم حزو غذا‌های خیابانی محبوب در ایران و به ویژه تهران بوده است. البته ممکن است از نظر خیلی‌ها خوردن پیراشکی در خیابان چندان سالم و بهداشتی نباشد. به همین دلیل ما امروز به شما طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی را آموزش می‌دهیم تا بتوانید این خوراکی محبوب و خوشمزه را در خانه و بسیار سالم‌تر تهیه کنید.

طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی

پیراشکی کرم‌دار شباهت زیادی به شیرینی دونات دارد، با این تفاوت که دونات با کرم پر نمی‌شود و در عوض روی آن کرم، شکلات یا پودر قند می‌ریزند. البته می‌توانید روی پیراشکی را هم با یک لایه شکلات گرم بپوشانید و پیراشکی شکلاتی درست کنید که بسیار لذیذ است و طرفداران خود را دارد.

طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار چندان سخت نیست. کافی است یک بار طبق دستور ما آن را تهیه کنید تا برای همیشه دستور پخت پیراشکی کرم‌دار را یاد بگیرید.

مواد لازم برای خمیر پیراشکی (۱۰ عدد)

  • آرد نان فانتزی: ۳ پیمانه
  • شکر: یک چهارم پیمانه
  • نمک: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • شیر ولرم: نصف پیمانه
  • آب ولرم: یک سوم پیمانه
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • مایه خمیر: ۱ قاشق چای‌خوری
  • کره: ۲۵ گرم
طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی

مواد لازم برای کرم پیراشکی

  • آرد شیرینی پزی (نول): ۲ قاشق غذاخوری
  • نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
  • زرده تخم مرغ: ۲ عدد
  • شکر: یک سوم پیمانه
  • شیر سرد: ۲ پیمانه
  • کره: ۲۰ گرم
  • وانیل: به میزان لازم
طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی

 

طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار

۱. مایه خمیر و یک قاشق چای‌خوری از شکر را در یک‌سوم پیمانه آب ولرم حل کنید. در ظرف را ببندید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا مایه خمیر فعال شود.

در یک ظرف دیگر تخم مرغ را با مابقی شکر هم بزنید تا کرمی شود. سپس شیر و کره‌ی نرم شده را به آن‌ها اضافه و با هم مخلوط کنید. در نهایت مایه خمیر فعال شده را هم به ترکیب بیفزایید.

طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی

۲. آرد و نمک را کم‌کم به ترکیب قبلی اضافه کنید تا خمیر شکل بگیرد. مقدار آرد مورد نیاز به میزان جذب رطوبت آرد بستگی دارد و ممکن است از ۳ پیمانه کمتر یا بیشتر شود. وقتی خمیر شکل گرفت آن را روی تخته کار آردپاشی شده به مدت ۱۵ دقیقه ورز دهید و ۱۰۰ بار روی تخته بکوبید تا حالت کشسانی پیدا کند. اگر خمیر در حین ورز دادن به دست می‌چسبید به آن کمی آرد اضافه کنید. دقت کنید که آرد زیادی به خمیر اضافه نکنید؛ با این کار ممکن است لطافت خمیر را از بین برود.

خمیر را داخل یک ظرف چرب شده قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید. اجازه دهید خمیر به مدت ۱ تا ۲ ساعت در جای نسبتا گرم استراحت کند و حجم آن دو برابر شود.

طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی

۳. برای تهیه کردن کرم پیراشکی زرده‌های تخم مرغ را با شکر مخلوط، نشاسته‌ی ذرت و آرد را روی آن‌ها الک و در آخر کمی از شیر را به ترکیب اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا به ترکیبی کاملا یکدست و روران برسید.

طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی

۴. مابقی شیر را کم‌کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید. سپس کرم را روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا غلیظ شود.

طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی

۵. وقتی کرم پیراشکی غلیظ شد، کره و مقداری وانیل به آن اضافه کنید و آن را از روی حرارت بردارید. روی کرم را مانند تصویر با نایلون بپوشانید تا حین خنک شدن رویه نبندد.

طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی

۶. خمیر را روی میز کار یا تخته‌ی آردپاشی شده به ضخامت ۱ سانتی‌متر پهن کنید. با استفاده از قالب یا لیوان، خمیر را مانند تصویر به صورت دایره‌ای برش بزنید. هر کدام از برش‌های خمیر را روی یک تکه کاغذ روغنی قرار دهید. مانند تصویر روی خمیر‌ها را با یک دستمال بپوشانید و اجازه دهید ۱ ساعت دیگر استراحت و بیشتر پف کنند.

طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی

۷. در یک ظرف روغن بریزید و آن را روی حرارت متوسط رو به کم قرار دهید. وقتی روغن داغ شد پیراشکی‌ها را به آرامی در روغن قرار دهید. حین سرخ شدن روی پیراشکی‌ها به آرامی روغن داغ بریزید تا دو طرف آن‌ها هم‌زمان پف کند. بعد از سرخ شدن هر دو طرف پیراشکی‌ها، آن‌ها را روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود.

بعد از اینکه پیراشکی‌ها خنک شدند، با استفاده از یک سیخ چوبی داخل آن‌ها برای کرم جا باز کنید. سپس کرم سرد را با استفاده از قیف و ماسوره داخل پیراشکی‌ها بریزید. البته می‌توانید به جای این روش، پیراشکی‌ها را از وسط نصف کنید و کرم را بین دو قسمت قرار دهید.

طرز تهیه پیراشکی کرم‌دار خانگی

منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/1032079/طرز-تهیه-پیراشکی-کرم‌دار-محبوب-و-خانگی
بازدید: 6244

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top