• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 427867
تاریخ انتشار: شنبه, ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ۱۷:۰۶

احکام و نظر مراجع در مورد نماز در هواپیما

احکام نماز در هواپیما, نظر مراجع در مورد نماز در هواپیما, احکام نماز خواندن در هواپیما

احکام نماز در هواپیما

 

اگر برای شما اتفاق افتاده است که در هواپیما باشید و زمان خواندن نماز باشد و نمی دانید که چه کار کنید ادامه ی مطلب را بخوانید تا با احکام آن آشنا شوید.

شاید برای خیلی از افراد پیش آمده باشد که در وقت نماز در حال پرواز با هواپیما باشند و نمی داند باید چه کاری انجام بدهد، بنابراین با احکام نماز خواندن در هواپیما آشنا شوید.

 

آشنایی با احکام و شرایط نماز خواندن در هواپیما:

اگر مسافری داخل هواپیما بداند که پس از خروج از هواپیما وقت کافی دارد که نمازش را بخواند، نماز خواندن در هواپیما درست نیست و نباید بخواند.

 

چنانچه مسافری پس از خارج شدن از هواپیما وقت نماز خواندن نداشته باشد و ناچار باشد که نماز را داخل هواپیما اقامه کند، در صورتی که فضایی مناسب برای اقامه نماز در هواپیما باشد، مسافر می تواند در آن محل، نماز را با رعایت کردن جهت قبله اقامه کند و اگر فضایی مناسب برای اقامه ی نماز در هواپیما وجود نداشت، می توان نماز را به صورت نشسته روی صندلی خواند و حتی الامکان جهت قبله را رعایت کند و رکوع و سجده را با اشاره انجام بدهد.

 

برای تشخیص دادن سمت قبله، از مهمانداران هواپیما کمک بگیرید.

 

اگر نتوانستید با کمک از مهمانداران قبله را مشخص کنید به هر سمتی که گمان می کنید قبله است نماز بخوانید و در صورتی که شک داشتید و وقت لازم را داشتید به هر 4 طرف نماز بخوانید و در صورت وقت نداشتن به میزانی که وقت دارید نماز بخوانید، کفایت می کند.

 

اگر در حین نماز خواندن، قبله تغییر کرد، در صورت امکان با چرخیدن، جهت قبله را حفظ کنید و در حال چرخش به طرف قبله چیزی نخوانید.

 

در صورتی که در داخل هواپیما، نماز با رعایت شرایط خوانده شد، صحیح و مجزی بوده و نیاز به اعاده ندارد.

 

در صورتی که شرایط وضو گرفتن در هواپیما فراهم نباشد، از مهماندار درخواست کنید تا سنگ تیمم در اختیار شما قرار بدهد.

 

نظر مراجع راجع به خواندن نماز در هواپیما, نکاتی برای نماز خواندن در هواپیما, اصول نماز خواندن در هواپیما

روش نماز خواندن در هواپیما

 

نظر علما و مراجع تقلید برای خواندن نماز در هواپیما:

نظر آيت الله خامنه ای برای نماز خواندن در هواپیما :

در صورتی که نماز در هواپیما مانع استقرار و طمأنینه نشود و سایر شرایط، مثل قیام و رکوع و سجود مراعات شود ولی جهت قبله را ندانند، آیا نماز خواندن در هواپیما جایز است و وظیفه چیست؟

 

پاسخ : اگر می تواند علم و اطمینان به قبله پیدا کند و نماز را در وقت بخواند، باید صبر کند ولی اگر نماز قضا می شود به هر طرف که گمان بیشتر دارد، نماز بخواند و اگر هیچ راهی برای یافتن جهت قبله ندارد و گمانش هم به هیچ طرف نمی رود بنابر احتیاط باید به چهار طرف نماز بخواند و اگر برای چهار طرف وقت ندارد، به هر اندازه که وقت دارد نماز بخواند.

 

نظر آیت الله سیستانی نماز در هواپیما

نماز در هواپیما را چگونه باید خواند؟

 

پاسخ : اگر مکلف با هواپیما سفر کند و بخواهد در آنجا نماز بخواند، در صورتى که بتواند به هنگام نماز رو به قبله بودن و استقرار داشتن و دیگر شرایط را رعایت کند، نمازش صحیح است، و گرنه در صورتى که وقت داشته باشد و بتواند پس از خروج از هواپیما نماز واجد شرایط را بجاى آورد، بنابر احتیاط نمازش در هواپیما صحیح نیست.

 

در صورتی که وقت تنگ باشد، واجب است نماز را درون هواپیما بجا بیاورد و در آن صورت اگر جهت قبله را بداند، باید بدان جهت نماز بخواند و نمازش بدون رعایت قبله، جز در حال ضرورت، صحیح نیست، و در این حال باید هرگاه هواپیما از سمت قبله منحرف شد، بدان سو رو کند، و در هنگام انحراف از قبله، از قرائت و ذکر دست بکشد، و اگر نتواند به عین قبله توجه کند، باید سعى کند بیش از (نود) درجه از قبله منحرف نشود و اگر جهت قبله را نداند، باید بکوشد آن را مشخص کند و طبق ظنّ خود عمل نماید، و اگر نتواند ظن بدست آورد کافى است نماز را به هر جهتى که احتمال می دهد قبله در آن باشد، بجاى آورد. گر چه احتیاط مستحب آن است که نماز را به چهار جهت بجاى آورد.

 

این در جایى است که بتواند با شناخت قبله رو به قبله باشد و اگر جز در تکبیرة الاحرام نتواند، بدان اکتفا کند و اگر اصلاً نتواند، شرط استقبال ساقط می شود. و جایز است انسان قبل از وقت نماز اختیاراً با هواپیما مسافرت کند، هر چند بداند در هواپیما ناچار به نماز فاقد شرط استقبال و استقرار خواهد شد.

 

نظر آيت الله مكارم شيرازی برای نماز خواندن در هواپیما، قطار، کشتی و ...:

آیا نماز خواندن در وسایلی که در حال حرکت هستند (مانند قطار ، هواپیما و…) جایز می‌باشد؟

 

پاسخ : اگر مکان نمازگزار متحرّک باشد بطورى که نتواند کارهاى نماز را بطور عادى انجام دهد، نماز او باطل است بنابراین، نماز خواندن در کشتى و قطار و مانند آن اگر بتواند کارهاى نماز را صحیح انجام دهد اشکال ندارد و اگر از جهت تنگى وقت یا ضرورت دیگرى ناچار باشد نماز را در کشتى و اتومبیل و مانند آن بخواند و قبله دائماً در حال تغییر باشد باید تا آنجا که مى تواند به طرف قبله برگردد و در حال برگشتن به سوى قبله چیزى نخواند.

 

وقتی با هواپیما مسافرت کنیم و برای خواندن نماز وقت نباشد و تا رسیدن به مقصد نماز قضا می شود چه باید کرد؟

 

پاسخ : در صورتی که می ترسید قبل از رسیدن به مقصد، نمازتان قضا شود در همان هواپیما به همان حالت که هستید نماز را بخوانید سپس برای احتیاط آن را قضا کنید.

 

 


منبع: http://www.beytoote.com/religious/din-ahkam/prayer2-plane.html
بازدید: 1716

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top