• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 428415
تاریخ انتشار: سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۱۸
دسته: گردشگری
پرینت
ایمیل

پارک طالقانی تهران و جاذبه‌هایش

وب سایت کارناوال: این روزها خیلی ها به دنبال جایی خوب برای ورزش و به دست آوردن تندرستی هستند. بعضی راهی باشگاه های گران قیمت می شوند و با خرج های زیاد و داروهای مختلف سعی می کنند خود را به تناسب اندام برسانند. برخی اما در کنار ورزش های معمول در خانه و باشگاه، دوست دارند تا فعالیت های ورزشی‌شان را در محیط و فضای سبز و طبیعی دنبال کنند. با این کار هم می توانند از مناظر و هوای پاک لذت ببرند،‌ هم به هدف ورزشی خود برسند. شاید هم این گونه بتوانند همراه و رفیق خوبی برای فعالیت خود پیدا و با انگیزه بیشتری کار خود را دنبال کنند.

پیدا کردن چنین مکان مناسبی که وسعت و طراحی خوبی برای انجام کارهای ورزشی داشته باشد اغلب در کلان شهرها کار سختی‌ست. برخی پارک ها فضای خوبی برای انجام حرکات ورزشی مختلف ندارند و بعضی به اندازه کافی وسیع نیستند. در این میان پارک طالقانی تهران یکی از بهترین گزینه ها برای انجام ورزش های مختلف به ویژه فعالیت های هوازی‌ست. پارکی که به دلیل گستردگی و شکل خاص و امکانات خوبی که در اختیار دارد به یکی از انتخاب های اصلی ورزشکاران و مردم برای انجام تمرین های مختلف تبدیل شده است. بوستان طالقانی اما فقط این نیست و جاذبه ها و تفریحات دیدنی دیگر نیز در آن دیده می شود. با ما همراه شوید تا برای‌تان بیشتر از این دیدنی جذاب تهران سخن بگوییم.

چرا پارک طالقانی؟

  • یکی از سرسبزترین پارک های شهری تهران است.
  • امکانات رفاهی بسیار خوبی برای پیک نیک خانوادگی و دوستانه در اینجا وجود دارد.
  • مسیرهای دسترسی بسیار خوبی دارد.
  • در نزدیکی پارک آب و آتش، پل طبیعت و آسمان نمای گنبد مینا قرار دارد. می توانید با گذر از پل طبیعت، بین پارک های آب و آتش و طالقانی رفت و آمد کنید.
  • یکی از محبوب ترین پارک های تهران برای پیاده روی های سبک و سنگین، ورزش در هوای آزاد و دیگر فعالیت های ورزشی مانند بسکتبال و والیبال است.
پارک طالقانی تهران
پارک طالقانی تهران

آشنایی با پارک طالقانی تهران

پیش از این که بوستان آب و آتش و پل معروف طبیعت جان بگیرند و به یکی از محبوب ترین جاذبه های پایتخت ایران بدل شوند، بوستان طالقانی با 310 هزار متر مربع در حاشیه بزرگراه حقانی یکی از محبوب ترین و مشهورترین پارک های تهران بود و بسیاری برای گشت و گذار به اینجا می آمدند؛ پارکی جنگلی که در تپه های عباس آباد تهران قرار دارد و به دلیل گونه های مختلف و متعدد گیاهی از آن به عنوان ریه تنفسی تهران نیز یاد می کنند. البته این پارک در بین مردم با نام های پارک جنگلی عباس آباد و تپه های داوودیه نیز شناخته می شود. بوستان طالقانی امروزه برای امکانات ورزشی خوب، مسیرهای مختلف پیاده روی، آلاچیق های متعدد و راه چوبی اش مشهور و محبوب شده است.

این پارک به وسیله پل طبیعت به بوستان آب و آتش متصل است. می توانید پس از گشت و گذار در پارک طالقانی از پل طبیعت و پارک آب و آتش و قسمت های مختلف آن نیز دیدن کنید.

پارک طالقانی تهران
پارک طالقانی تهران

سومین پرچم بزرگ دنیا در پارک طالقانی

از بخش های جالب بوستان طالقانی می توان به قرارگیری بزرگترین و مرتفع ترین پرچم ایران با 1000 متر مربع مساحت و 150 متر ارتفاع، در این پارک اشاره کرد. پرچمی که خود از نظر ارتفاع سومین پرچم بزرگ دنیا محسوب می شود و در نزدیکی باغ موزه دفاع مقدس قرار گرفته است. بلندترین پرچم ایران، در یکی از مرتفع ترین قسمت های بوستان طالقانی واقع شده است و شامل برج پرچم، مسیر، پل دسترسی، تجهیزات جانبی و محل استقرار کادر فنی می شود. از دیگر تجهیزات موجود به کار رفته در این برج پرچم می توان به سامانه نگه‌دارنده و بالابر پرچم، دوربین ضدلغزش، دستگاه هواسنج، صاعقه‌گیر و چراغ هشدار هواپیما اشاره کرد. جنس آن از پارچه مقاوم است و زمانی که باد با سرعت 7 متر در ثانیه می وزرد، پرچم به اهتزاز در می آید

پارک طالقانی تهران

تفریحات و خوشگذارنی

مگر می شود تا این پارک زیبا و جنگلی آمد اما در آن خوش نگذارند و تفریح نکرد. همراه ما باشید تا شما را با انواع تفریح هایی که در انتظارتان است بیشتر آشنا کنیم.

1- حال و هوای خوش پارک طالقانی

هر پارک و فضای طبیعی، بسته به اینکه در کدام نقطه از شهر و کشور قرار گرفته و چه امکانات و زیبایی هایی را در خود جای داده است، حال و هوایی مخصوص به خود را دارد. پارک طالقانی نیز با پوشش جنگلی و سایه ساری که در بیشتر قسمت های پارک وجود دارد، می تواند برای لحظات و ساعت هایی، شما را از هیاهوی شهر دور کند و با طبیعت و آرامش آشتی دهد. سنگ ریزه ها یا چوبی که زیر پای تان صدا می کند، نوای خوش پرندگان که به ندرت می توان در قسمت های دیگر شهر آن را تجربه کرد، صدای خنده و شادی نوجوانان و جوانانی که با دوستان خود مشغول قدم زدن یا بازی و ورزش هستند، همه و همه می توانند روزتان را بسازند و انرژی تازه ای به شما بدهند.

برکه کوچک سنگیِ ابتدای پارک که هر سال با آغاز سال جدید پر از ماهی های قرمز رنگ می شود، بلالی های اطراف پارک که زمستان و تابستان نمی شناسند و هیاهوی خانواده ها که دسته جمعی از خانه بیرون زده اند و در یکی از آلاچیق های پارک، پیک نیک کرده اند و بوی کبابی که حال و هوای سیزده به در را دوباره زنده می کند، از دیگر جذابیت ها و ویژگی های دوست داشتنی پارک طالقانی هستند.

پارک طالقانی تهران

2- فعالیت های ورزشی

کمتر پارکی را در تهران را می توان پیدا کرد که به اندازه بوستان طالقانی در تمام ساعت های روز، ورزشکارانی در آنجا مشغول تمرین باشند. ورزش و تندرستی در پارک طالقانی به ساعت های ابتدایی صبح یا انتهایی شب مختص نمی شود و همیشه در گوشه ای از پارک، مردمی را می ببینید که به تنهایی یا همراه با دوستان شان به صورت آماتور یا حرفه ای در حال ورزش کردن هستند.

پارک طالقانی به دلیل جاده مارپیچی خود و اینکه می توان اندک اندک در آن بالا یا پایین رفت، گزینه ای مناسب برای ورزش های هوازی به ویژه پیاده روی های سبک و سنگین و دوی سبک است. اگر برای حداقل یک بار هم که شده به این پارک سری زده باشید به احتمال زیاد، افراد ورزشکار یا حتا تیم های ورزشی زیادی را دیده اید که با سرعت یا آرام از کنار شما عبور می کنند. اگر شما هم می خواهید وزن کم کنید یا به تناسب اندام برسید، سعی کنید بیشتر به این پارک سر بزنید تا با دیدن این انسان های با اراده انرژی بگیرید و با جدیت بیشتری دنبال هدف خود بروید. از کجا معلوم شاید قهرمان بعدی پیاده روی یا دو میدانی شما باشید.

در قسمت های مختلف پارک، و خیابان و پیاده رویی که در ضلع شرقی آن قرار دارد، وسایل بازی و زمین های ورزشی مختلفی به چشم می خورد. این بازی ها شامل بسکتبال، گل کوچیک، تنیس روی میز، شطرنج، والیبال، ورزش های زورخانه ای و ... می شود.

پارک طالقانی تهران

اگر به ورزش خاصی علاقه مند نیستید و تنها می خواهید برای سلامتی و تندرستی خود تحرک داشته باشید؛ می توانید از وسایل ورزش همگانی که در مسیر و بخش های مختلف پارک تعبیه شده است استفاده کنید.

3- پیک نیک

پارک طالقانی با امکانات خوبی که در زمینه درست کردن آلاچیق و نصب منقل و باربیکیو برای بازدیدکنندگان فراهم کرده، به مکانی خوب برای پیک نیک خانواده ها و دوستان تبدیل شده است. مختصری غذا از قبل در خانه آماده کنید و با زیرانداز، مقداری تنقلات، وسایل بازی ساده، فلاسکی چای و هیزم و مواد آتش زنه راهی پارک طالقانی شوید. اگر قصد دارید برای ناهار روز تفریح‌تان کبابی بخورید، یکی از آلاچیق ها که در آن منقل وجود دارد را انتخاب کرده و بساط خود را پهن کنید.

پارک طالقانی تهران

4- شکم گردی

هیچ تفریحی در پارک و فضای سبز بدون خوردن خوراکی خوشمزه ای هر چند مختصر کامل نمی شود. با اینکه شکم گردی در پارک طالقانی به اندازه رستوران ها، فودکورت ها و کافه های پارک آب و آتش متنوع نیست؛ اما چند کافه و بوفه در اینجا وجود دارند که می توانید از آنها میان وعده ای کوچک، آبمیوه و بستنی یا چای و نسکافه و ... تهیه کنید. اگر هم هوس خوردن آش یا بلال کرده اید نگران نباشید، با کمی پیاده روی به سمت قسمت شرقی پارک (نزدیکی مترو حقانی) می توانید به دکه هایی برسید که این خوراکی های خوشمزه را به فروش می رسانند. بساط باقالی، لبو و ... هم که همیشه در کنار هر پارک و فضای سبزی وجود دارد.

5- عکاسی

پارک طالقانی تهران

پارک طالقانی به دلیل پوشش جنگلی، برکه آب، پرنده هایی که در گوشه گوشه پارک دیده می شوند،‌ راه چوبی منحصر به فرد خود، کودکان یا جوان هایی که در گوشه و کنار به بازی و ورزش مشغول هستند، جمع خانواده و دوستان که برای تفریح و پیک نیک به اینجا آمده اند، موقعیت خوبی را به شما می دهد که همراهی مردم و طبیعت را در قابی زیبا بگنجانید.

6- پیاده روی بر روی راه چوبی

مهمترین جاذبه پارک اما راه چوبی آن است که شهرت بسیار دارد و در سراسر پارک دیده می شود. راهی که جلوه فوق العاده ای به فضای جنگلی بوستان داده است و مدت ها می توان بر روی آن قدم زد و عکاسی کرد و خاطره ساخت.

امکانات

پارک طالقانی برای امکانات خوبی که در اختیار بازدیدکنندگان و شهروندان قرار می دهد بسیار مشهور است و کم پیش می آید برای پیدا کردن امکانات اولیه در این پارک به مشکل بر بخورید. از جمله آنها می توان به مسجد (مسجد جامع خرمشهر در نزدیکی پارک طالقانی و مترو حقانی)، نمازخانه، سرویس های بهداشتی، نیمکت های چوبی، آلاچیق، باربیکیو (منقل های پخت کباب)، زمین بازی کودکان، وسایل ورزش همگانی، زمین های ورزشی پینگ پنگ، بسکتبال، فوتبال گل کوچک، میزهای شطرنج، بوفه، کافه، آبخوری، پارکینگ و نگهبانی اشاره کرد.

امنیت

در کنار امکانات خوب پارک طالقانی، این بوستان به دلیل دوربین های مداربسته ای که در سرتاسر آن وجود دارند و همچنین نیروهای انتظامی که پیوسته در حال گشت زنی هستند، از امنیت بالایی برخوردار است. پس به راحتی همراه با خانواده، کودکان و دوستان خود می توانید از فضای آن لذت ببرید و خاطرات خوبی در آن بسازید. البته توجه داشته باشید که این موضوع نباید از میزان مراقبت شما از کودکان تان کم کند. زیرا فضای بوستان بزرگ، جنگلی و تو در توست و هر لحظه امکان گم شدن کودک شما وجود دارد.

لوازم پیشنهادی برای پیک نیک در پارک طالقانی:

  • تلفن همراه
  • دارو های عمومی
  • دمپایی و صندل
  • دوربین
  • زیرانداز
  • عینک آفتابی
  • میان وعده
  • هیزم و ذغال
  • وسایل بازی
  • وعده های غذایی
  • پول نقد
  • کبریت یا فندک
  • کرم ضد آفتاب
  • کفش پیاده روی

تاریخچه پارک طالقانی

زمانی که تهران هنوز به اندازه امروز وسعت پیدا نکرده بود، قریه ای در شمال پایتخت به نام عباس آباد وجود داشت که زمین های کشاورزی بیشتر اراضی آن را تشکیل می دادند و بخشی از این قریه نیز در مالکیت بانک کشاورزی بود. بعدها با بزرگ شدن پایتخت ایران، بخشی از این زمین ها به وسیله شرکت نوسازی اراضی عباس آباد خریداری شد و برنامه نوسازی این زمین ها در سال 1350 در مجلس به تصویب رسید.

بر اساس این برنامه قرار شد تا طرح جامع نوسازی محدوده عباس آباد به وسیله مهندسی انگلیسی -لوئیس دیویس- اجرا شود. کار آبیاری، طرح فضای سبز بوستان طالقانی نیز در سال 1356 به مهندسان مشاور اسپانیایی رسید. آنها کار خود را در سال 1360 به پایان رساندند و اواخر سال 1361 پارک طالقانی به بهره برداری رسید و زیر نظر سازمان پارک ها و فضای سبز تهران قرار گرفت. از سال 1369 نیز مسوولیت نگهداری از این بوستان به شهرداری منطقه 3 رسیده است.

مسیر دسترسی

پارک طالقانی تهران

آدرس: استان تهران، شهر تهران، منطقه سه، بزرگراه حقانی، بعد از پل بزرگراه مدرس، پارک طالقانی

برای رسیدن به پارک طالقانی هم می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید هم می توانید با ماشین شخصی خود راهی این بوستان زیبا شوید.

حمل و نقل عمومی

اتوبوس: نزدیکترین ایستگاه اتوبوس به پارک طالقانی، ایستگاه پایانه حقانی است. شما می توانید با استفاده از خط اتوبوس 305 (میدان صنعت - پایانه حقانی) در ایستگاه آخر پیاده شده و به سمت پارک طالقانی حرکت کنید.

مترو: بهترین راه رسیدن به پارک طالقانی استفاده از خط یک مترو -تجریش، کهریزک- است. با استفاده از این خط مترو که با رنگ قرمز نشان داده می شود خود را به ایستگاه حقانی برسانید. اندکی پیاده روی کنید تا از محوطه ایستگاه خارج شوید. پارک طالقانی در برابر شماست.

البته از طریق ایستگاه مترو همت (خط کهریزک-تجریش) و سمت جنوبی پارک طالقانی نیز می توانید به این بوستان برسید. کافی‌ست مسیر تابلوهای راهنمایی را دنبال کنید.

تاکسی: تاکسی های خطی که مقصد آنها پایانه تاکسی شهید حقانی یا میدان ونک است بهترین گزینه برای شما برای رسیدن به پارک طالقانی است.

اتومبیل شخصی

اگر قصد دارید با اتومبیل شخصی خود از پارک طالقانی دیدن کنید می توانید از راه بزرگراه حقانی خود را به اینجا برسانید. وارد بزرگراه که شدید، بعد از عبور از چهار راه جهان کودک و پل بزرگراه مدرس، سرعت خود را کم کنید و با دنبال کردن مسیر تابلوهای راهنمایی وارد خیابان فرعی پارک طالقانی شوید. پارکینگ بوستان درست در ابتدای این جاده قرار دارد و شما می توانید با خیال راحت ماشین خود را در آن پارک کنید.

مسیر پل طبیعت

همان طور که می دانید پل طبیعت دو بوستان آب و آتش و طالقانی را به هم متصل کرده است. بنابراین می توانید از این سمت هم راه خود را به سوی پارک طالقانی پیدا کنید. در واقع با این کار با یک تیر، دو نشان زده اید. هم از پل طبیعت دیدن کرده اید و هم گشتی در بوستان طالقانی زده اید. برای رسیدن به پل طبیعت نیز به مانند قبل وارد بزرگراه حقانی شوید،‌ از چهار راه جهان کودک عبور کنید و در خیابان شهیدی یا پارکینگ پارک آب و آتش اتومیبل خود را پارک کنید. از اینجا به سادگی می توانید به پل طبیعت برسید.

جاذبه های اطراف

 

پارک طالقانی تهران
پارک طالقانی تهران
پارک طالقانی تهران
پارک طالقانی تهران

پارک طالقانی در قلب اراضی عباس آباد و قرار گرفته و در سال های اخیر جاذبه های فراوانی در اطراف آن ایجاد شده است. در این قسمت به تعدادی از مهمترین های آنها اشاره می کنیم:

1- پل طبیعت در همسایگی و سمت غربی پارک طالقانی

2- باغ موزه دفاع مقدس، فاصله تقریبی 1.3 کیلومتر پیاده، در قسمت شرقی پارک طالقانی (مسیر باغ موزه دفاع مقدس در قسمت های مختلف بوستان با تابلوهای راهنمایی مشخص شده است.)

3- باغ کتاب فاصله تقریبی، 1.5 کیلومتر، در قسمت جنوب شرقی پارک طالقانی (مسیر باغ کتاب در قسمت های مختلف بوستان با تابلوهای راهنمایی مشخص شده است.)

4- پارک آب و آتش در 700 متری شمال غربی پارک طالقانی

5- آسمان نمای گنبد مینا فاصله تقریبی 1 کیلومتر به سمت جنوب غربی پارک طالقانی

پوشش گیاهی

پارک، طرحی آزاد با نظمی طبیعی دارد و با گیاهانی مانند کاج، اقاقیا، توت سپیدار، نارون، چنار، گردو، افرا، انجیر، ارغوان، سرو و انواع درختچه ها نظیر توری و یاس زرد پوشیده است. تنوع این گونه های درختی به 75 نوع می رسد و در مجموع در حدود 40514 اصله درخت و درختچه در این پارک ریشه دوانده و زندگی می کنند. طراحی قسمت جنوبی پارک حلزونی شکل است و درختان بلوط ایتالیایی در این بخش دیده می شوند. از بلوط همیشه سبز که یکی از گونه های گیاهی نادر به شمار می رود نیز در این بوستان نگه داری می شود.

امیدواریم از این مطلب بهره کافی برده باشید ، مجله چه نیوز بهترینها را برای شما آرزو دارد ، با ما در تازه ترین مطالب گردشگری همراه باشید.


منبع: https://www.bartarinha.ir/fa/news/704592/پارک-طالقانی-تهران-و-جاذبه‌هایش
بازدید: 5692

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top