• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 428430
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۰۱

بای پس معده

بای پس معده

همراه ما باشید تا بیشتر با بای پس معده اشنا شوید.

bypa

مقدمه

عمل بای پس معده دکتر مهدی سلیمی نیز همانند دیگر جراحی های لاغری به مراقبت های بعد از عمل به منظور تثیب وزن و پیشگیری از پیامدهای پس از جراحی نیاز دارد. با ما همراه باشید تا در خصوص این جراحی لاغری مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

. بعد از عمل بای پس معده استفاده از داروها تجویزی به چه صورت است؟

. مدت نقاهت بعد از عمل بای پس معده چقدر است؟

. فعالیتهای ورزشی مناسب پس از عمل را نام ببرید؟

. نکات مهم به منظور پیشگیری از شل شدگی پوست پس از عمل بای پس معده را نام ببرید؟

استفاده از داروها بعد از جراحی بای پس معده

پس از انجام این جراحی کاهش وزن، جراح متخصص چندین دارو را به بیمار تجویز می نماید که بعضی از انها بایستی تا چند ماه پس از جراحی استفاده شوند و بعضی دیگر هم مصرف بیشتری را نیاز دارند. این داروها در گونه های متعددی نظیر تزریقی، خرد شده و یا جویدنی هستند. یکی از داروهایی که معمولاً تمامی جراحان متخصص به بیماران بعد از عمل بای پس معده تجویز می نمایند، داروهای PPI (کاهش دهنده اسید معده) نظیر امپرازول (Omeprazole) که به پیشگیری از بروز زخم معده در بیماران کمک بسزایی می نماید است. در مواردیکه بیمار به عارضه کیسه صفرا مبتلا است، جراح متخصص به منظور پیشگیری از ایجاد سنگهای صفراوی داروی (Ursodiol) را برای این گروه از بیماران تجویز می نمایند. پس از عمل فوق شما مانند گذشته قادر نیستید که داروهای خوراکی کامل جذب نماید زیرا شاید قرص ها در مسیر دستگاه گوارش جراحی شده با مشکلاتی همراه گشوند به همین منظور توصیه می گردد که قرص ها را بصورت خرد شده میل نماید. علاوه براین بعضی از داروها هضم کندتری دارند که نیاز است در این خصوص با جراح متخصص مشورت نماید تا در صورت ضرورت آنها را تغییر دهند.  

دوران نقاهت بعد از عمل بای پس معده

در مورد دوران نقاهت عمل فوق بایستی متذکر شویم که:

  1. بازگشت به امور شغلی: اغلب بیماران تحت عمل بای پس معده از جراحی لاپاراسکوپی استفاده می نمایند که بعد از هفت الی بیست و هشت روز میتوانند به امور شغلی خود بازگردند زیرا مدت زمان بهبودی کامل بیمار بسته به نوع جراحی دارد. البته لازم به ذکر است که روند فرآیند بهبودی در بیماران مختلف متغیر بوده است.
  2. استفاده از محصولات غذایی: بیماران تحت عمل جراحی بای پس معده در سه ماهه نخست پس از جراحی، بایستی از یک برنامه رژیم غذایی مناسب تحت نظر متخصص تغذیه استفاده نمایند و سپس بتدریج با تغییر در شیوه عادات غذایی، برنامه غذایی آنها به صورت بسیار کم متداول میشود.
  3. فعالیتهای فیزیکی: در مدت نقاهت سه ماهه، فرد بایستی استراحت بیشتری داشته باشد و همچنین از فشارهای مازاد بر روی معده جدید پیشگیری نماید. علاوه براین از انتقال اشیاء سنگین و همچنین تمرینات فیزیکی سخت نیز در این دوران خودداری نمایند.

فعالیت های ورزشی مناسب بعد از بای پس معده

از مناسب ترین فعالیتهای ورزشی که بیماران میتوانند بعد از عمل استفاده نمایند میتوان به تمرینات هوازی نظیر دوچرخه سواری، پیاده روی و همچنین شنا با شدت بسیار کم نیز اشاره نمایم. درصورتیکه عمل کاهش وزن شما از طریق جراحی لاپاراسکوپی باشد، انجام تمرینات ورزشی پس از جراحی کاملاً بی خطر خواهد بود و بعد از چهارده روز پس از عمل میتوانید فعالیت های خود را آغاز نماید، البته لازم است پیش از آغاز هر نوع فعالیت ورزشی با جراح متخصص خود گفت و گو نماید. انجام فعالیتهای فیزیکی در زمان از دست دادن وزن در پی عمل فوق امری مهم و ضرروی است به این علت که علاوه برکمک به پروسه تقلیل وزن، از شل شدگی و همچنین افتادگی عضله های بدن نیز پیشگیری می نماید.

پیشگیری از افتادگی پوست پس از عمل لاغری فوق

شل شدن پوست در بیماران بعد از جراحی نشانه ی مثبتی به منظور تقلیل وزن است، به منظور پیشگیری از افتادگی پوست نکاتی که در زیر بیان می نمایم را میتوانید انجام دهید که عبارتند از:

  1. سعی به منظور تشکیل ماهیچه های بیشتر 2) مصرف آب زیاد 3) بکارگیری از اسکراب نمک 4) تمرین یوگا 5) مصرف سبزیجات و میوه های تازه

در صورتیکه بیمار با کاهش وزن کمتر و یا متوسطی بعد از عمل همراه بود، پوست بدن او بتدریج جمع خواهد شد، اما درصورتیکه بیمار تقلیل وزن بسیار زیادی را تجربه کرد، ممکن است بیمار به منظور رفع این مشکل تحت نظر مجرب ترین جراح پلاستیک کشیدگی پوست را نیز انجام دهد.

v    نکته

مصرف مشروبات الکلی و همچنین سیگار سبب اخلال در بعضی از اندام های درونی بدن بعد از عمل بای پس معده نظیر لخته شدن خون، حمله قلبی، بیماری ریه، سکته مغزی و ذات ریه در بیماران میشود.

bypa2

مراجعه دوره ای به جراح متخصص پس از عمل

بیمارانی که به منظور دستیابی به وزن ایده آل و مناسب جراحی بای پس معده را انجام داده اند، نیاز است سالانه یک الی پنج بار به جراح متخصص عمومی به منظور انجام چکاپ لازم بعد از عمل مراجعه نمایند و پیوسته تحت نظر جراح قرار بگیرند. هدف کلی از انجام مراجعه دوره ای:

  1. چکاپ 2) بررسی مواد معدنی 3) تامین ویتامین های ضروری بدن

و همچنین دیگر اختلالات موجود در بدن بعد از عمل بای پس معده است. درمواردیکه در دوران نقاهت بعد از عمل بیمار به دستورالعمل های پزشکی پایبند نباشد و بصورت خودسرانه از انواع داروهای مختلف و همچنین فعالیتهای سنگین را در این مدت انجام دهد، با مشکلاتی همچون زخم معده، عفونت زخم، خونریزی و مشکلات گوارشی نیز همراه میشود. برهمین اساس توصیه میشود که بیمار جهت تسریع در حفظ بهبودی کامل و تثبت وزن تمامی توصیه های پزشکی را رعایت و اقدامات پیشگیرانه را نیز انجام دهد.

نتیجه گیری

عمل بای پس معده یکی از جراحی های چاقی است که بیماران به منظور دستیابی به وزن نرمال و ایده آل تحت نظر مجرب ترین جراحان متخصص این جراحی را انجام میدهند. بیماران پس از عمل بایستی درخصوص استفاده از مصرف دارو، دوران نقاهت، فعالیتهای ورزشی مناسب و شیوه های مفید جهت پیشگیری از شل شدگی پوست با جراح متخصص گفت و گو نمایند و به منظور جلوگیری از پیامدهای بعد از آن به تمامی دستورالعمل های پزشکی نیز پایبند باشند.


 

بازدید: 1408




Scroll to Top