• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 428448
تاریخ انتشار: شنبه, ۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۱۷

روند استفاده از باتری لیتیومی و باتری لیتیوم پلیمر به عنوان باتری شارژی

روند استفاده از باتری لیتیومی و باتری لیتیوم پلیمر به عنوان باتری شارژی

حتما تا به حال اصطلاحاتی مانند باتری لیتیوم و یا باتری لیتیوم پلمیری را شنیده‌اید ما قصد داریم که شمارابا این نوع باتری‌ها آشنا کنیم و در ادامه از معایب و مضایا آن‌ها صحبت کنیم.

این باتری ها انواع مختلفی دارند و از هرکدام از نوع های آن در موارد مختلف و متعددی استفاده می شود.نوع های مختلف باتری ها با توجه به فناوری ساخت آن ها ، کاربرد و ابعاد تقسیم بندی می شود،در این مقاله سعی کرده ایم اطلاعاتی درباره استفاده از نوع لیتیومی به عنوان باتری های شارژی را برای شما جمع آوری کنیم.

باتری لیتیومی چیست؟

در ابتدا بهتر است بدانید که اصلا باتری لیتیومی چیست! باتری های لیتیومی نوعی از باتری هستند که نسبت به انواع قدیمی تر باتری ها دارای تفاوت هایی مانند:

  • سطح نگهداری بیشتر انرژی
  • عمر طولانی تر
  • توان بیشتر و اندازه و حجم کمتری می باشند

البته باتری لیتیومی از اولین های خانواده لیتیوم به شمار می روند.قیمت این نوع از باتری ها نسبت به باتری های مشابه نیز بیشتر است.

باتری لیتیوم پلیمر چیست؟

باتری لیتیوم پلیمر پس از تولید شدن باتری های لیتیوم-یون به بازار عرضه شدند.این باتری ها که از نوع شارژی هستند دارای ظاهری متفاوت نسبت به باتری های لیتیوم یون نیز می باشند.این نوع از باتری ها دارای یک پوشش پلیمری نرم هستند که برخلاف باتری های لیتیوم -یون است.باتری لیتیوم یون دارای پوشش استوانه ای و فلزی هستند و سلول های باتری لیتیوم پلیمر قابل انعطاف می باشد و همینطور جنس انها از نوع ورقه های پلیمری است که دارای انعطاف بیشتری هستند و همچنین این باتری ها از نوع استوانه ای خود سبک تر می باشند.

به صورت کلی باتری لیتیوم پلیمر به باتری گفته می شود که ماده جداساز از پلیمر میکرو متخلل تشکیل شده که در یک ژل الکترولیتی پوشیده شده باشد.

تفاوت باتری لیتیوم یون با باتری لیتیوم پلیمر :

به گزارش منبع مقاله باتری های لیتیوم یون استوانه ای هستند

 اما باتری های لیتیوم پلیمر برای کارایی بیشتر در زمینه های مختلف،به صورت دیگری تولید شدند.

از لحاظ ظاهری، باتری های لیتیوم پلیمر دارای حاشیه ای زرد رنگ می باشد

 البته باید ذکر کرد که باتری های لیتیوم پلیمر نسبت به باتری های لیتیوم یونی دارای توانایی تحمل حرارت و گرما بیشتری است به همین دلیل از این باتری ها در تلفن های همراه استفاده شد.

توانایی تحمل دمای این باتری تا ۱۰۰۰درجه سانتی گراد و به مدت ۲۶ ثانیه می باشد و بر خلاف باتری لیتیوم یون که فقط به مدت ۱۳ ثانیه میتواند در این دما بماند و منفجر نشود!

باتری های شارژی

باتری ها دارای دو نوع شارژی و غیر قابل شارژ می باشند.نوع غیر قابل شارژ باتری ها برای وسایلی همچون چراغ قوه ها، کنترل ها، ماشین حساب و ... بیشتر استفاده می شود.این نوع از باتری ها به

صورت قلمی، نیم قلمی موجود می باشند.باتری های شارژی لیتیومی دارای عمر طولانی و قدرت انرژی زیادی هستند که البته نوع شارژی این نوع باتری های قلمی و نیم قلمی نیز تولید شده است

از مزایای باتری های شارژی میتوان به:

  1. صرفه جویی در هزینه
  2. عدم آسیب به محیط زیست
  3. استفاده در طولانی مدت و امکان شارژ مجدد

اشاره کرد.باتری های شارژی نسبت به باتری های غیر قابل شارژ برای کسانی که نیاز به مدیریت بیشتردر هزینه های خود دارند و همینطور مدت زمان نگه داری از یک باتری برایشان حائز اهمیت است گزینه بسیار مناسبی می باشد.

از باتری های شارژی برای تلفن های همراه، دوربین های فیلم برداری و عکاسی، مسواک های شارژی، ریش تراش ها و ... استفاده می شود.نحوه کار کردن این باتری ها نیز بدین صورت می باشد که پس از اتمام انرژی داخلی باتری با متصل کردن دستگاه به شارژر مخصوص به خود وسپس متصل کردن به برق شهری میتوان انرژی از دست رفته باتری را دوباره به آن باز گرداند.انواع شارژی باتری ها به همین نوع های گفته شده محدود نمی شود و دارای تنوع بسیار زیادی است به عنوان مثال باتری اتومبیل ها و همچنین باتری موتور برق ها نیز از نوع شارژی محسوب می شوند! البته باتری های شارژی دارای ابعاد متفاوتی نیز هستند.

مزایا و معایب باتری های لیتیوم پلیمر

هر وسیله و هر چیزی دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد و باتری ها نیز از این قائده متثنی نیستند.از مزایای باتری های لیتیوم پلیمری میتوان به:

  1. نرخ خود دشارژی پایین
  2. سبک بودن و داشتن وزن کم
  3. داشتن اشکال مختلف
  4. عدم آسیب به محیط زیست به دلیل نداشتن سرب

و معایب:

  1. داشتن چگالی پایین
  2. قیمت بالا نسبت به سایر باتری های لیتیومی و همچنین باتری های مشابه خود
  3. عمر کوتاه اما مفید و با نهایت استفاده
  4. غیر قابل تعویض توسط کاربر می باشند.

اشاره داشت.

کاربرد باتری های لیتیومی و لیتیوم پلیمر از نوع شارژی آنها در حال حاضر بیشتر می باشد.البته باید در نظر داشت که هرکدام از انواع باتری ها با توجه به وسیله های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

نتیجه گیری :

در این مطلب درباره‌ی ۳ نوع باتری توضیح دادیم

باتری پلیمری ، باتری شارژری ، باتری لیتیوم پلیمر

باتری لیتیوم نوعی از باتری‌ها هستند که در آن از لیتیوم به حالت فلزی استفاده میشود ، این باتری‌ها دارای توان بالا ، وزن کم ، مدت نگه داری طولانی ، و عملکرد عالی هستند.

قیمت بالایی دارند و جز اولین خانواده لیتیوم به شمار می‌روند.

به صورت کاملا خلاصه بخواهیم بیان کنیم باتری‌ها به ۲ دسته ی شارژری و غیر شارژری تقسیم میشوند ، که باهری شارژری برای چراغ قوه ، اسباب بازی و از قبیل این دسته‌ها میباشد.

باتری‌های شارژری دارای طول عمر طولانی و انرژی بالا هستند که به صورت قلمی و نیم قلمی تولید میشود.

از مزایای این باتری میتوان به عدم آسیب رساندن به محیط زیست ، صرفه‌جویی در هزینه و استفاده طولانی اشاره کرد.


 

بازدید: 1535




Scroll to Top