• سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: 429063
تاریخ انتشار: جمعه, ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۴۰

زندگینامه حضرت خضر(ع) و داستان زندگی او

ویژگیهای خضر,نام فرزندان حضرت خضر,عکس حضرت خضر
یکی از مقاماتی که در مسجد کوفه وجود دارد ، مقام حضرت خضر(ع) میباشد

خداوند، توان و قدرت نیرومندی را به حضرت خضر ( ع) عطا کرد. وی بنا به برخی از روایات اسلامی، از پیامبران و طبق برخی دیگر از روایات، بنده صالحی محسوب میشد.

نام:خضر

دین: اسلام

ملیت: ایرانی

پیامبران هم‌عصر:موسی (ع)

قدمگاه های حضرت خضر: مسجد کوفه، کوه حضرت خضر و ...

سرانجام حضرت خضر: عمری جاودانه

طبق گفته ها یکی از اولاد سام بن نوح و پسرخالهٔ ذوالقرنین، خضر نام داشت. بسیاری از مفسرین براین باورند که همراه موسی و یوشع بن نون در داستان سوره کهف، خضر است. یکی از معجزات حضرت خضر( ع) این بود که پس از نشستن روی هر زمین خشکی، آن زمین سبز و خرم میشد و به همین دلیل، نام او خضر( سبز) است. زندگی خضر، از قبل از زمان موسی شروع شد و ادامهٔ زندگیش تا آخر الزمان، مورد اتّفاق مسلمانان است. او بر اساس روایتی در زمان غیبت به عنوان مونس امام عصر است.

از خضر به عنوان نوادگان اسحاق نبی یاد میکنند. حضرت خضر طبق روایات، مثل حضرت عیسی( ع) زنده است. احادیث متعددی در کتاب های شیعه درباره شخصیت خضر، حضورش نزد پیامبراکرم ( ص) و امامان و ماجرای دیدارش با حضرت موسی نیز نقل شده است.

امام رضا( ع) فرمودند:حضرت خضر ( ع) از آب حیات خورد، وی همچنان زنده است و تا وقتیکه صور دمیده شود، نمی میرد. او نزد ما می آید و بر ما سلام می کند، ما صدای این حضرت را می شنویم ولی نمیتوانیم خودش را بینیم، او به مراسم حج می رود و به انجام تمامی مناسک می پردازد، در روز عرفه در سرزمین عرفات می ایستد و برای دعای مؤمنان آمین می گوید. خداوند در زمان غیبت به وسیله او، از قائم ما رفع غربت می کند و وحشتش را از طریق او به انس تبدیل می کند. طبق این حدیث، حضرت خضر( ع) از سی نفری محسوب میشود که همواره در محضر حضرت بقیة الله( ع) هستند و به دستور آن حضرت، رتق و فتق امور در دست آن هاست.

داستان حضرت خضر در قران,داستان حضرت خضر,حضرت خضر کیست
حضرت خضر طبق روایات، مثل حضرت عیسی( ع) زنده است

در سرزمین‎های اسلامی، جایگاه‏‎های مختلفی به خضر نسبت داده شده است. یکی از مقاماتی که در مسجد کوفه وجود دارد ، مقام حضرت خضر( ع) میباشد که این مقام در ضلع جنوبی مسجد سهله قرار دارد. این مسجد در روایتی، به محلی گفته میشود که موسی و خضر یکدیگر را دیده اند. مکان‎های بسیاری در عراق به مقام خضر مشهورند و گاهی برای خضر بیش از ۱۵۰ مقام شناخته شده است. مکانی مشهور در کنار دجله نزدیک پل باب المعظم در بغداد وجود دارد که به مقام خضر الیاس شهرت یافته است. مقام‎هایی به نام خضر در مصر، اردن، فلسطین، سوریه نیز وجود دارد. داعش پس از این که قسمتی از مناطق سوریه و عراق را تصرف کرد، اقدام به تخریب بعضی از اماکن تاریخی و مذهبی کرد و مقام خضر در این میان در ادلب و تلعفر ویران و از بین رفت.

کوهی در شش کیلو متری شهر قم هست که میتوان از فراز آن با یک نگاه تمام شهر را طی کرد. این کوه که قدمتی سه هزار ساله دارد به حضرت خضر( ع) منسوب است. طبق گفته ها در سه هزار سال پیش بر قله ی این کوه یک غار بوده که حضرت خضر پیامبر( ع) در آن غار، خدا را عبادت و نیایش می کرد. این غار، امروزه به یک مسجد کوچک با ظرفیت ۱۰ تا ۱۵ نفر تبدیل شده است و سالها پیش، وقتی که قم خیلی بزرگ نشده بود که به دامنه این کوه برسد معبد عارفان و ساکنان و اوقاد بود و برای احیا و عبادت عالمان و عاشقان طریقت حق به عنوان یک خلوت کده بوده است. همینطور طبق گفته ها در مسجد اموی حضرت خضر نبی( ع) همواره نماز می گذاشته است. نزدیک مناره شرقی در سمت شرقی قبله( جنوب شرقی) ایشان نماز می خواندند. اکنون عنوان« هذا مقام خضر النبی» بر تابلویی سبز نزدیک به محراب اصلی مسجد و به موازات مقام هود بر دیوار قبله دیده می شود. مقام حضرت خضر در بسیاری از نقاط سوریه نیز دیده می شود.

هنگامی كه حضرت خضر( ع) در زمان ملاقات موسی و خضر( كه داستانش در زندگی موسی گذشت) از موسی ـ علیه السلام ـ تقاضای جدا شدن کرد، موسی ـ علیه السلام ـ از خضر تقاضای پند و نصیحت كرد. حضرت خضر( ع) گفت:

« ۱. به كسی( خداوند) بپیوند كه پیوستن به او برایت ضرر و زیانی نداشته باشد و پیوستن غیراز او برای تو سودی نخواهد داشت ۲. لجباز نباش ۳. حركت بی‎هدف و بدون نیاز، انجام نده ۴. خنده بیجا و بدون تعجّب نكن ۵. خطاكار را بخاطر خطاهایی که انجام داده، سرزنش نكن( او را با ملایمت از خطایش باز دار درغیر این صورت جری‎تر می‎شود) ۶. در درگاه خدا برای خطاهای خود، گریه كن.

حضرت خضر( ع) ویژگیهای زیادی دارد که برخی از آن ها عبارتست از:

خداوند توان و قدرت نیرومندی را به خضر( ع) بخشیده، به حدی که طریحی می نویسد:« خداوند توان و قدرت بسیار فراوانی را به خضر عطا کرد و مسئول مقدمه الجیش ذی القرنین بوده است.»

> یکی از افردی که چشمه آب حیات را پیدا کرد و مقداری از آنرا نوشید، حضرت خضر( ع) بود.

حضرت خضر کیست,زندگی نامه حضرت خضر,زندگینامه حضرت خضر
یکی از افردی که چشمه آب حیات را پیدا کرد و مقداری از آنرا نوشید، حضرت خضر(ع) بود

> قرآن مجید نام با این که حضرت خضر( ع) را بطور آشکار نبرده ولی از او بعنوان عالم یاد کرده و در جریان ملاقات حضرت موسی با خضر در سوره کهف چنین فرموده است: « فوجدا عبدا من عبادنا آتیناه رحمة من عندنا و علمناه من لدنا علما؛ تا اینکه [ خضر] بنده ای از بندگان ما را یافتند که از جانب خود به او رحمتی عطا کرده و از نزد خود به او دانشی آموخته بودی.»( کهف/ ۶۵)

> خضر( ع) هنوز هم زنده است و تا زمانی که صور دمیده نشود هم چنان زنده خواهد بود. امام رضا( ع) فرمود:خضر آب حیات را نوشید به همین خاطر تا زمانیکه نفخ صور دمیده شود او زنده است. حلبی نیز در همین راستا آورده است که: « اجمع العلماء بالنقل علی کون الخضر حیا باقیا الی لان».

> حضرت خضر( ع) هم به دیگران توصیه و اندرز میداد و هم کمال بهره و استفاده را از نصایح و گفته های بزرگان و صالحان میبرد که این از خصلت های او به شمار می رود. به عنوان مثال گاه می بینیم که معصومین( ع) امثال امام صادق و امام باقر و امام سجاد وصایای او را به موسی و اندرزهای خضر را به دیگران برای ما نقل کرده اند. و گاهی هم طبق روایت، خضر به محضرش می رفته و میخواسته تا او را نصیحت و توصیه کند. به عنوان مثال به امیرالمومنین پیشنهاد کرد که« مرا به کاری راهنمایی کن که درصورت انجام دادن آن، خداوند مرا از آتش جهنم نجات دهد.»

> نام حضرت خضر( علیه السلام) هر کجا برده شود فورا حاضر می گردد. امام رضا( ع) درباره این خصلت حضر فرمود: « و انه لیحضر حیث ما ذکر فمن ذکره منکم فلیسلم علیه؛ هر کجا از او یاد شود همانجا حاضر می شود، پس هر یک از شما به یاد او افتاد بر وی سلام کند.»

> امام رضا( علیه السلام) می فرماید: « و انه لیحضر الموسم کل سنه فیقضی جمیع المناسک و یقف بعرفه فیومن علی دعاء المومنین؛ حضرت خضر( ع) در مراسم حج هرسال حضور دارد و به انجام تمام مناسک حج میپردازد و در کنار سایر حاجیان خانه خدا در عرفات می ایستد و بر دعای مومنین آمین می گوید.»

حضرت خضر,داستان حضرت خضر در قران,داستان حضرت خضر
حضرت خضر( ع) در مراسم حج هرسال حضور دارد و به انجام تمام مناسک حج میپردازد

خلی از شماها دوست دارید که بدانید سرانجام کار خضر به کجا خواهد رسید و تا چه زمانی زنده می ماند و آیا برای او هم مرگ هست تا نه؟ پاسخ این سؤال چنين است که قرآن می فرماید:« کل نفس ذائقة الموت؛ مرگ بر همه مقدر شده.»( آل عمران/ ۱۸۵) بدین ترتیب خضر هم خواهد مرد ولی چه وقت، این را باید از روایات و اقوال مفسرین بدست آورد.

نیشابوری به نقل از ثعلبی می گوید حضرت خضر( ع) هم چنان زنده است، مگر در آخرالزمان پس از آنکه قرآن بالا می رود. همچنین نیشابوری گفت:« آخرین کسی که از بنی آدم از دنیا میرود ، الیاس و خضر است.»

منبع : سرپوش


منبع: https://www.sarpoosh.com/biography/religious-figures/biography-khidr-32.html
بازدید: 5742

تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

کد امنیتی
کد جدید




Scroll to Top