• پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: 429110
تاریخ انتشار: دوشنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۰۵

بهترین روش دم کردن چای سیاه و سبز ایرانی

اگر می‌خواهید چای ایرانی شما خوش‌عطر و خوش‌طعم شود و از نوشیدن آن لذت ببرید، باید یک سری نکات را رعایت کنید؛ ما در این مقاله به معرفی این نکات خواهیم پرداخت.

دم کردن چای ایرانی

طریقه دم کردن چای ایرانی خوش‌طعم

در میان تمامی چا‌ی‌های موجود در جهان، چای ایرانی یکی از بهترین، سالم‌ترین و با کیفیت‌ترین چای‌هاست؛ یکی از دلایل آن این است که در تولید اکثر چای‌های خارجی از انواع افزودنی‌های شیمیایی برای افزایش رنگ، عطر و طعم چای استفاده می‌شود در حالی که چای ایرانی فاقد هرگونه افزودنی شیمیایی بوده و عطر، طعم و رنگ آن تماما طبیعی است. همین باعث می‌شود که بعضی از شما چای ایرانی را بدون عطر و طعم بدانید در حالی که واقعا اینگونه نیست.

اگر شما نکات کلیدی را چه در دم کردن چای سیاه و چه در دم کردن چای سبز ایرانی به خوبی رعایت کنید، خواهید دید که چای ایرانی شما از هر چای خارجی خوش‌عطر و طعم‌تر خواهد شد. پس در این مقاله با ما همراه باشید تا فوت و فن‌های دم کردن چای ایرانی را به طور کامل یاد بگیرید.

دم کردن چای سیاه ایرانی

در ایران، چای سیاه نسبت به انواع دیگر چای پرطرفدارتر است. خیلی از شما اگر در طول روز حداقل یک لیوان چای ننوشید، تا پایان روز خسته و کسل خواهید بود. پس بسیار مهم است که نحوه درست دم کردن این چای را بدانید؛ به دلیل اهمیت این موضوع تیم درکام، ویدئویی تهیه کرده‌است و در آن به طور کامل تمامی نکات لازم برای دم کردن چای ایرانی را توضیح داده‌است. برای پی بردن به این نکات می‌توانید به مقاله "آموزش دم کردن چای ایرانی" سایت درکام بروید و این ویدئو را ببینید و یا گزیده‌ای از این نکات را در زیر بخوانید.

عوامل موثر در دم کشیدن بهتر چای سیاه

  • قوری چینی: بهترین ظرف برای دم کردن چای ایرانی، قوری چینی و سپس شیشه‌ای می‌باشد. دم کردن چای در قوری فلزی یا پلاستیکی، چای با کیفیتی به شما نمی‌دهد.
  • آب خوب و تازه: آبی که برای دم کردن چای استفاده می‌کنید باید تازه، زلال و با کیفیت باشد. استفاده از آبی که چند بار جوشیده و یا کیفیتش پایین است و هم‌چنین استفاده از آب معدنی، چای خوبی به شما نمی‌دهد. شما می‌توانید از آب لوله کشی که به خوبی تصفیه شده، برای دم کردن چای استفاده کنید.
  • میزان چای مورد استفاده: پیشنهاد ما یک قاشق چای خوری چای خشک به ازای یک فنجان چای است ولی این مورد تا حد زیادی به سلیقه شما و نوع چای ایرانی که استفاده می‌کنید، بستگی دارد. کافیست چند بار چای را با مقادیر مختلف دم کنید تا به طعم دلخواه خود برسید.
  • مدت زمان لازم برای دم کشیدن چای: این مورد هم، به نوع چای و سلیقه شما بستگی دارد. بعضی از چای‌های ایرانی مانند چای شکسته زوددم هستند و برخی مانند چای قلم دیرتر دم می‌کشند. در مورد چای سرگل و ممتاز که از بقیه چای‌های ایرانی با کیفیت‌ترند، زمان مناسب برای دم کشیدن 15 دقیقه است.

مراحل دم کردن چای سیاه ایرانی

  1. ابتدا مقدار لازم آب را بگذارید تا جوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، زیر آن را خاموش کنید و بگذارید 2-3 دقیقه بماند تا دمای آن کمی کاهش یابد.
  2. به ازای هر لیوان آب، یک قاشق چای‌خوری چای سیاه در قوری چینی یا شیشه‌ای بریزید و آن را با آب سرد بشویید. با این کار در نهایت چایتان خوش‌رنگ‌تر می‌شود. سپس قوری را بدون آب به مدت 2-3 دقیقه روی کتری یا سماور بگذارید تا چای گرم شود.
  3. آب جوش را به قوری اضافه کنید و آن را تکان دهید تا چای‌ها روی آب نمانند. سپس قوری را به مدت 15 دقیقه روی کتری یا سماور قرار دهید تا به خوبی دم بکشد.
  4. بعد از دم کشیدن چای نیز اگر می‌خواهید آن را بیش از 30 دقیقه دیگر استفاده کنید، بهتر است تفاله‌ها را از قوری خارج کنید تا چایتان کدر نشود.

در نهایت چای خوش‌رنگ شما آماده می‌شود و می‌توانید از عطر و طعم بی‌نظیر و دلنشین آن لذت ببرید.

دم کردن چای سبز

دم کردن چای سبز ایرانی

امروزه استفاده از چای سبز به دلیل خواص زیادی که دارد، افزایش یافته و این چای به یکی از محبوب‌ترین چای‌ها بین ما ایرانی‌ها تبدیل شده است. دم کردن چای سبز از چای سیاه به نسبت سخت‌تر است و یک سری نکات کلیدی دارد که اگر آن‌ها را رعایت نکنید، چایتان تلخ شده و بخش زیادی از خواص آن از دست می‌رود؛ پس اگر این سوال برای شما هم وجود دارد که چگونه چای سبز دم کنیم تا تلخ نشده و خواص آن حفظ شود، حتما در ادامه مقاله همراه ما باشید.

نکات لازم در تهیه چای سبز خوش طعم

  • استفاده از آب با دمای مناسب: شما نباید برای دم کردن چای سبز، از آب جوش استفاده کنید. استفاده از آب خیلی داغ، باعث می‌شود که چایتان طعم تلخی بگیرد. از طرف دیگر، اگر آب خیلی سرد باشد، عطر و طعم چای به صورت کامل از برگ‌های آن خارج نمی‌شود. بهترین دما برای آبی که می‌خواهید از آن در تهیه چای سبز استفاده کنید، 75 تا 85 درجه سانتی گراد است.
  • استفاده از برگ تازه چای سبز: برگ‌های تازه چای سبز نسبت به چای سبز کیسه‌ای، عطر و طعم بهتر و بیش‌تری دارند. سعی کنید از برگ چای سبز باکیفیت و تازه استفاده کنید.
  • میزان چای مورد استفاده: مقدار مناسب چای سبز برای 1 لیوان آب، 1 قاشق چای‌خوری می‌باشد. شما می‌توانید برحسب ذائقه خود، این نسبت را تغییر دهید؛ زیرا با تغییر این نسبت، طعم چای هم تغییر می‌کند.
  • دادن زمان کافی به چای برای دم کشیدن: برای دو فنجان چای سبز، یک قاشق غذاخوری سرخالی چای داخل قوری بریزید و سپس آب 80 درجه را به آن اضافه کنید. 3 تا 8 دقیقه زمان دهید تا چای سبزتان دم بکشد.
  • استفاده از یک چاشنی یا طعم دهنده برای خوش‌طعم‌تر کردن چای: شاید برای بسیاری از افراد، چای سبز حتی اگر خوب هم دم شود، طعم خوبی نداشته باشد. شما می‌توانید با افزودن یک چاشنی مانند عسل یا شیرین کننده‌های دیگر، چاییتان را خوش‌مزه‌تر کنید. هم‌چنین می‌توانید برای خوش‌عطر و طعم‌کردن بیش‌تر چایتان، به آن کمی نعنا، چوب دارچین، گل محمدی، زنجبیل، میخک و یا هل اضافه کنید.

مراحل دم کردن چای سبز ایرانی

مهم‌ترین نکته‌ای که باید آن را در نظر بگیرید، این است که دم کردن چای سبز مانند چای سیاه نیست. شما نباید چای سبز را روی کتری دم کنید.

1 - برای تهیه این چای ابتدا باید آب را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. سپس زیر آن را خاموش کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دمای آن کمی کاهش یابد و به حدود 80 درجه برسد.

2 - برای دو فنجان چای سبز، یک قاشق غذاخوری سرخالی چای داخل قوری بریزید و سپس آب 80 درجه را به آن اضافه کنید.

3 -  3 تا 8 دقیقه زمان دهید تا چای سبزتان دم بکشد. پس از این مدت، چای سبز خوش طعم شما آماده است.

اگر نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنید، در نهایت به یک چای خوش‌طعم و لذیذ خواهید رسید و بعد از مدتی دیگر نمی‌توانید حتی به چای خارجی فکر کنید.

در انتها باید به این نکته توجه کنید که همه چای‌های ایرانی خوب و با کیفیت نیستند؛ اگر چای بی‌کیفیت باشد، حتی اگر تمامی نکات گفته شده را هم رعایت کنید، طبیعتا نمی‌توانید به طعم و عطر مورد انتظار خود برسید.


بازدید: 2149




Scroll to Top